شناسایی مصارف دارویی گیاه تاج خروس

0 4,085

اغلب افراد با خواص گیاه تاج خروس آشنا نیستند و به همین دلیل از آن استفاده نمی کنند، گیاه تاج خروس یک منبع عالی پروتئین است و برای سلامت بدن و درمان بیماری ها بسیار موثر می باشد.

 شاید خیلی از افراد با خواص تاج خروس هیچگونه آشنایی نداشته باشند و یا ممکن است کمتر کسی نام این گیاه را شنیده باشد، از آنجایی که تاج خروس منبع غنی از پروتئین و ویتامین است گزینه ای مناسب برای درمان انواع بیماری است که البته مهم ترین استفاده ای که از این گیاه می شود جهت حفظ سلامت بدن است.

مهم ترین خاصیت تاج خروس

خیلی ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درباره خواص تاج خروس بهره ای از آن نمی برند، که در ابتدای این مطلب قصد داریم شما را با این گیاه با ارزش آشنا و سپس به خواص بی نظیر آن اشاره کنیم.

تاج خروس یکی از گیاهان بسیار قدیمی می باشد که نزدیک به ۸ هزار سال پیش این گیاه مورد استفاده دارویی و درمانی قرار می گرفته، گیاه تاج خروس از جنس گیاهان گلدار است که گل های آن به رنگ بنفش، زرد و قرمز است، طبع این گیاه سرد و خشک است، برگ های این گیاه سبز روش و تیره است که در آن رگه هایی به رنگ قرمز و بنفش به چشم می خورد. دلیل نامگذاری این گیاه هم به دلیل شباهت فراوانی است که به تاج خروس دارد که به طرز زیبا و شگفت انگیزی در آمده است.

این گیاه دارای گونه های مختلفی است که تا ۱ متر هم رشد می کنند، این گیاه در فصل تابستان و پاییز شروع به گل دهی می کند، هر گیاهی که گل دهد قادر است در طول سال چیزی حدود ۶۰ هزار دانه تولید که مهم ترین قسمت این گیاه است و تمام خواص گیاه را در خود جای داده. دانه های گیاه تاج خروس به عنوان غلات در نظر گرفته می شود، دانه های گیاه تاج خروس گرد بوده و دارای رنگ های زرد، قهوه ای، سفید و سیاه است. البته باید به این نکته توجه کرد که تمام انواع گیاه تاج خروس مفید نیستند چرا که برخی از گونه های آن جزء علف هرز محسوب می شود.

آشنایی با خواص تاج خروس

مهمترین خواص تاج خروس

بارداری: تاج خروس برای زنانی که در دوران بارداری به سر می برند بسیار مفید است، اگر به طور منظم از دانه های گیاه تاج خروس استفاده کنید از بروز هر گونه مشکل که مربوط به جنین خواهد بود جلوگیری خواهد کرد، تاج خروس قدرت اکسیژن رسانی بالایی به بدن جنین دارد که این خود باعث می شود که جنین دارای رشد مطلوبی باشد، بهتر است از این گیاه در دوران شیر دهی استفاده نشود.

لاغری: از جمله خواص تاج خروس فیبر غنی است که در خود جای داده، این گیاه همانند برگ عناب باعث کاهش وزن و لاغری می شود. استفاده از دانه های تاج خروس باعث می شود تا شما مدت زمانی طولانی سیر بمانید و احساس گرسنگی نکنید. که این فرایند به کاهش وزن شما کمک زیادی می کند.

کاهش کلسترول: تاج خروس به دلیل دارا بودن مواد معدنی فراوان همچون روی و پتاسیم برای کسانی که دچار کلسترول بالایی هستند بسیار مفید خواهد بود، مصرف منظم آن باعث می شود تا کلسترول خون تنظیم شود.

غنی از پروتئین: تاج خروس منبع غنی از پروتئین محسوب می شود، همانطور که می دانید وجود پروتئین در بدن بسیار ضروری است، مهم ترین دلیل وجود پروتئین در بدن کمک به رشد مطلوب و باز سازی سلول های بدن است.

مفید برای گوارش: از آنجایی فیبر برای بهبود روند هضم غذا مفید است مصرف دانه های تاج خروس جهت درمان سوء هاضمه بسیار مفید است و منجر به رشد باکتری های مفید در دستگاه گوارش می شود، در کل کسانی که دچار بیماری های گوارشی معده و روده هستند کمک گرفتن از این گیاه بسیار سودمند خواهد بود.

فوایند دانه تاج خروس

تقویت استخوان: دانه ها و برگ های گیاه تاج خروس دارای حجم زیادی از کلسیم می باشد، همانطور که می دانید کلسیم بالا کمک زیادی به تقویت استخوان ها می کند.

سلامت چشم: وجود ویتامین A در گیاه تاج خروس کمک زیادی به تقویت بینایی می کند، همچنین استفاده از این گیاه خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و شب کوری را کاهش می دهد.

سلامت قلب: کسانی که دچار فشار خون بالایی هستند و همچنین کسانی که می خواهند از ابتلا به مشکلات قلبی پیشگیری کنند استفاده از دانه های تاج خروس که سرشار پتاسیم است می تواند به کاهش این مشکلات کمک زیادی بکند.

درمان نقرس و آرتریت: دانه های تاج خروس دارای خواص ضد التهابی هستند و می تواند جهت درمان بیماری های التهابی مانند نقرس و آرتریت و دیگر بیماری های از این قبیل مفید باشد.

کم خونی: از مهم ترین خواص تاج خروس غنی بودن از منبع آهن است به همین دلیل برای درمان کم خونی گزینه ای مناسب می باشد.

فوای و خواص تاج خروس برای سلامتی

تقویت سیستم ایمنی: یکی از مهم ترین منابع معدنی که در تقویت سیستم ایمنی دخیل است روی است، این گیاه جهت درمان عفونت و بالا برد سطح سیستم ایمنی در میان افراد سالمند بسیار مناسب است.

درمان سرطان: این گیاه همچون گیاه چریش برای درمان سرطان بسیار مفید است زیرا تاج خروس منبع غنی از پروتئین است و این خاصیت از تاج خروس در درمان بیماری سرطان می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد، از این رو خاصیت آن موجب درمان سلول هلی آسیب دیده ای که بر اثر شیمی درمان دچار مشکل شده اند می پردازد. .

دیابت: یکی دیگر از خواص تاج خروس این است که مصرف آن در بین کسانی که مبتلا به بیماری دیابت هستند باعث می شود تا سطح انسولین و میزان قند خونشان کاهش یابد.

معرفی انواع خواص تاج خروس

خواص گیاه تاج خروس برای پوست و مو

سلامت پوست: برای بهره مند شدن از خواص تاج خروس برای پوست باید از روغن آن استفاده کرد، استفاده موضعی از این روغن باعث بروز روند کند علائم پیری می شود و همچنین مشکلات پوستی از قبیل اگزما و پسوریازیس را برطرف می کند.

درمان رگ های واریس: دانه های تاج خروس حاوی انواع مواد معدنی است که این مواد معدنی دیواره های رگ و مویرگی را تقویت می کند و همچنین موجب افزایش کلاژن می شود به همین دلیل گزینه مناسبی است جهت درمان رگ های واریسی.

جلوگیری از ریزش مو: یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در خواص تاج خروس وجود دارد وجود موادی معدنی به نام لیزین است، که بدن قادر به تولید این ماده معدنی نمی باشد، این مواد معدنی جزء نادرترین نوع اسید امینه می باشد که منجر به تقویت فولیکول های مو می شود و ریزش آن هم جلوگیری می کند. برای استفاده از این گیاه برای موها باید موهایتان را با آب برگ آن شستشو دهید.

فواید و خواص گیاه تاج عروس

خواص گیاه تاج خروس در طب سنتی

  • درمان خونریزی بینی
  • استفاده موضعی جهت درمان ترشحات واژینال
  • استفاده از دمنوش آن جهت غرغره کردن برای درمان زخم دهان و سوزش گلو
  • متوقف کردن خونریزی
  • درمان اسهال
  • کاهش خونریزی قاعدگی های بیش از حد

نحوه استفاده تاج خروس

  • استفاده از ساقه های گیاه تاج خروس در سوپ و سبزی خوردنی
  • استفاده از برگ های تاج خروس برای تهیه سالاد
  • استفاده از دانه های تاج خروس به عنوان غلات به صورت خام و یا پخته
  • استفاده از آرد تاج خروس برای تهیه نان

عوارض جانبی تاج خروس

  • این نکته را باید بدانید که تاج خروس دارای ملاح و ترکیبات سمی می باشد که که حتما باید قبل از استفاده حرارت ببیند.
  • استفاده از برگ تاج خروس برای کسانی که دچار سنگ کلیه و سنگ صفرا هستند می تواند مضر باشد.
  • کودکانی که دچار عدم تحمل پروتئین هستند ممکن است دچار اسهال و معده درد شوند.
  • از مصرف همزمان لیزین و کلسیم خودداری کنید.

منبع: آرگــامــگ

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود