خواص فواید عناب

0 3,993

عَنّاب (نام علمی: Ziziphus jujuba) درختچه‌ای است متوسط از تیرهٔ سنجدیان که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. عناب بومی مناطق گرمسیر و خشک بوده و برگ‌های کوچک …

خواص عناب برای سلامت بدن بسیار زیاد است، این میوه ترش و خوشمزه از فواید زیادی برخوردار است به همین دلیل بسیار پر طرفدار است.

عَنّاب میوه ای معتدل و مرطوب می باشد که شبیه خرما می باشد و به نام های مانند خرما قرمز، خرما کره ای، هندی و چینی مشهور شده است این میوه از نظر طب سنتی از اهمیت بالایی برخوردار است و دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن می باشد، در این بخش از مطلب شما را با خواص عَنّاب آشنا خواهیم کرد.

در مطالب قبلی شما عزیزان را با خواص عَنّاب خشک، خواص هسته عَنّاب و خواص برگ عَنّاب آشنا کردیم در این مقاله شما را با فواید متعدد مصرف عَنّاب آشنا می سازیم.

خواص عناب و فایده های متفاوت این میوه

خواص عَنّاب برای سلامتی

عَنّاب میوه ای پر فایده می باشد که شاید بسیاری از افراد از خواص شگفت انگیر این میوه اطلاعی ندارد به همین جهت خلاصه ای از خواص این میوه را در این مقاله برایتان جمع آوری کردیم.

ضد پیری و جوانسازی پوست

عَنّاب به دلیل مقادیر فراوان آنتی اکسیدان های قوی به کنترل رادیکال های آزاد مخرب که باعث چین و چروک می شوند کمک می کند به همین دلیل به عنوان یک داروی ضد پیری محسوب می شود و باعث شادابی و جوان سازی پوست می شود، همچنین پوست را سفت تر و زیباتر می کند.

فواید شگفت انگیز عناب

پاکسازی خون

عَنّاب دارای ساپونین ها و آلکالوئیدهای می باشد که باعث پاکسازی بدن و سم زدایی بدن می شود بنابراین با این روش به پیشگیری از خیلی بیماری ها در بدن کمک می کند.

پیشگیری از سرماخوردگی

از دیگر خاصیت های عَنّاب تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد که به دلیل داشتن مقاویر مناسبی از ویتامین A ، ویتامین C و پتاسیم علاوه براینکه باعث پیشگیری از سرما خوردگی می شود به درمان سرفه نیز کمک می کند.

پاکسازی کبد و درمان کبد چرب

از جمله خواص عَنّاب این است که به دلیل مقاویر فراوان از آنتی اکسیدان قوی به پاکسازی کبد و بهبود عملکرد آن کمک می کند همچنین عَنّاب به درمان کبد چرب نیز کمک می کند.

فواید عناب برای سلامتی

 سلامت استخوان ها

از دیگر خواص عَنّاب این است که به دلیل داشتن مقادیر فراوان مواد معدنی، آهن و فسفر به سلامت استخوان ها کمک می کند و  از مبتلا شدن به بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان جلوگیری می کند.

فواید عناب

سلامت قلب

از دیگر فواید عَنّاب این است که به دلیل داشتن پتاسیم زیاد و سدیم ناچیز برای قلب بسیار مفید است که با کاهش چربی خون و فشار خون به کاهش بروز بیماری های قلبی کمک می کند.

 ضد آفتاب طبیعی

عَنّاب به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان های قوی از بروز سرطان پوست جلوگیری می کند بنابراین توصیه می شود اگر بیش از حد در معرض آفتاب قرار دارید در کنار ضد آفتاب عَنّاب نیز مصرف کنید.

درمان جوش صورت و آکنه

از دیگر خواص عَنّاب این است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی باعث درمان التهابات پوستی مانند جوش و آکنه می شود بنابراین باید از آب یا عصاره عَنّاب به عنوان ماسک بر روی پوست استفاده کنید.

فواید با ارزش عناب

مرطوب کننده پوست

از دیگر فواید عَنّاب این است که روغن دانه آن به برطرف کردن خشکی پوست کمک می کند و در نتیجه چین و چروک را کاهش می دهد و باعث صاف و مرطوب نگه داشتن پوست می شود.

خواص عناب برای مو

عناب دارای مواد معدنی و ویتامین های زیادی است که باعث رشد و تقویت مو ها می شود به همین منظور می توانید روغن عناب را به صورت موضعی استفاده کنید تحقیقات نشان داده است که این روغن به رشد سریع موها کمک می کند.

فواید عناب

کاهش وزن با بهره گیری از خواص عناب

عناب سرشار از پروتئین و فیبر است و بسیار کم کالری می باشد که به تنظیم وزن کمک می کند بنابراین افرادی که از چاقی رنج می برند مصرف عناب را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

 درمان یبوست

خواص عناب و ویژگی های دارویی آن باعث بهبود حرکات روده می شود در نتیجه به درمان یبوست، نفخ و سایر مشکلات گوارشی کمک می کند.

درمان فشار خون بالا

عناب دارای مقادیر فراوانی پتاسیم است که به کنترل جریان خون کمک می کند در نتیجه به درمان فشار خون بالا کمک می کند.

خواص شگفت انگیز عناب

خواص و مزیت مهم عناب درمان کم خونی است

عناب برای افرادی که از کم خونی رنج می برند گزینه بسیار مناسبی است زیرا دارای مقادیر فراوانی آهن و فسفر می باشد که به افزایش تولید گلبول های قرمز خون و بهبود گردش خون کمک می کند.

خواص مفید عناب برای دوران بارداری

از دیگر فواید عناب این است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و فولات برای دوران بارداری بسیار مفید است همچنین از تهوع و استفراغ جلوگیری می کند، اما باید به یاد داشته باشید که مصرف زیاد آن در این دوران باعث یبوست می شود.

خواص شگفت انگیز عناب

 بهبود عملکرد مغز

از دیگر خواص عناب بهبود عملکرد مغز می باشد این میوه فعالیت گلوتامات (انتقال دهنده عصبی) که سبب آسیب مغزی در افراد مبتلا به تشنج، سکته مغزی می شوند را کنترل می کند.

رفع خارش از دیگر خواص عناب

برگ عناب به دلیل داشتن خاصیت آرام بخشی و بی حسی به درمان خارش ناشی از گزند حشرات موزی کمک می کند.

درمان بی خوابی

هسته عناب به درمان بی خوابی کمک می کند بنابراین افرادی که از بی خوابی رنج می برند می توانند از جوشانده عناب استفاده کنند تا خوابی با کیفیتی داشته باشند.

فواید عناب برای سلامتی

خواص دارویی عناب در درمان تب

از دیگر فواید عناب این است که به دلیل خاصیت لعاب دار بودن و تصفیه گردش خون به کاهش تب و تنظیم دمای بدن کمک می کند.

عوارض مصرف بیش از حد عناب

همانطور که در مطلب بالا گفته شد این میوه خواص شگفت انگیزی دارد اما مصرف بیش از اندازه آن نیز ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در ادامه با مضرات آن آشنا خواهید شد :

غلظت خون

مصرف عناب باعث زیاد شدن میزان ویتامین K در بدن می شود به همین دلیل سبب غلیظ شدن خون می باشد بنابراین افرادی که از غلظت خون رنج می برند باید در مصرف عناب زیاده روی نکنند و حد تعادل را نگه دارند.

کاهش غرایز جنسی

ن تنها در مصرف عناب بلکه باید در مصرف هر نوع ماده غذایی دیگر زیاده روی نکنید زیاده روی در مصرف عناب باعث کاهش غرایز جنسی می شود بنابراین اگر می خواهید از میزان مصرف متعادل عناب اطلاع داشته باشید با پزشک یا مشاوره تغذیه خود مشورت کنید.

خواص عناب برای سلامتی بدن

تاثیر خواص عناب در رفع مشکلات معده

از دیگر مشکلاتی که مصرف بیش از حد عناب ممکن است به دنبال داشته باشد مشکلات گوارشی می باشد افراد سرد مزاج ممکن است با مصرف این میوه شگفت انگیز دچار تولید گاز و نفخ در معده شوند که به منظور برطرف کردن این مشکل باید عناب به همراه مویز مصرف کنید.

 موارد منع مصرف عناب

۱.افرادی که به بیماری هایی مانند انگل های روده ای، نفخ زیاد و بیش از حد و خلط بیش از اندازه مبتلا هستند باید قبل از مصرف عناب با پزشک خود مشورت کنند.

۲.مصرف عناب باعث کاهش شدید قند خون می شود بنابراین به افراد دیابتی توصیه نمی شود.

۳. افردی که ناراحتی معده دارند به دلیل اینکه عناب هضم سختی دارد باید از مصرف آن خودداری کنند.

فواید بسیار زیاد عناب

ارزش غذایی عناب

مواد مغذی موجود در ۲۸ گرم عناب به شرح زیر است:

انرژی: ۲۲ کالری
کربوهیدرات: ۵.۶۶ گرم
پروتئین: ۰.۳۴ گرم
چربی: ۰.۰۶ گرم
کلسیم: ۶ میلی گرم
آهن: ۰.۱۳ میلی گرم
منیزیم: ۳ میلی گرم
پتاسیم: ۷۰ میلی گرم

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود