آشنایی با خواص خیار

0 3,846

خیار میوه ای می باشد که علاوه بر خوشمزه بودن دارای ویتامین ها و املاح معدنی بسیار زیادی می باشد که برای بدن ضروری است این میوه دارای خواص شگفت انگیزی می باشد که در این بخش از مطلب قصد داریم به خواص خیار بپردازیم.

فواید فوق العاده خیار

خواص خیار و فواید شگفت انگیز آن

خیار دارای ۹۰ تا ۹۵ درصد آب می باشد خوردن این میوه معجزه گر در تابستان به خنک نگه داشتن فرد کمک می کند، خیار فواید بسیار زیادی برای بدن دارد که در ادامه با خواص این میوه خوشمزه آشنا خواهید شد:

جوان کننده پوست

یکی از بهترین و مهم ترین خواص خیار احیا کننده پوست می باشد بنابراین دو ورقه خیار یک سانتی متری را داخل مخلوط کن قرار دهید و پوره کنید سپس یک قاشق غذا خوری ماست یونانی، یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا ، یک قاشق چای خوری عسل و نصف قاشق چای خوری آب لیمو را به پوره خیار اضافه کنید و حالا یک لایه از این ماسک را بر روی پوست تمیز به مدت پنج دقیقه قرار دهید باقی مواد را نیز به همین صورت بر روی پوست تان قرار دهید بعد از اینکه ماسک روی صورت خشک شد آن را با آب ولرم و بعد با آب سرد بشویید تا به بسته شدن منافذ پوست نیز کمک کند.

احیا کننده پوست با خیار

 خواص آب خیار برای چاقی صورت

آب خیار به آب رسانی پوست صورت کمک می کند و در نتیجه باعث چاقی صورت می شود بنابراین آب خیار را صبح و عصر بر روی صورت بمالید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند و در آخر با آب سرد بشویید.

خواص خیار بر روی پوست

 از بین بردن آکنه و جوش صورت

از دیگر فواید خیار این است که به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، مقادیر بالای مواد مغذی و ویتامین ها باعث درمان جوش و آکنه صورت می شود بنابراین دو قاشق غذا خوری آب خیار را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط کنید سپس خمیر به دست آمده را بر روی پوست تان بمالید و بعد از زمان ده دقیقه پوست تان را با آب سرد بشوید.

درخشان کننده پوست

از دیگر فواید خیار بر روی پوست این است که به روشن ترشدن پوست کمک می کند از این رو نصف یک خیار رنده شده را با نصف یک گوجه فرنگی رنده شده با هم مخلوط کنید سپس بر روی پوست صورت و گردن بمالید و به صورت حرکات دایره ای ماساژ دهید و بعد از زمان پانزده دقیقه با آب سرد بشویید.

خواص شگفت انگیز خیار

درمان آفتاب سوختگی

خیار به کاهش سوزش پوست و درمان آفتاب سوختگی بسیار کمک می کند به همین دلیل مقداری خیار رنده شده یا پودر شده را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه بر روی پوست بماند سپس به آرامی با آب سرد بشویید و یا اینکه می توانید یک عدد خیار رنده شده را با یک تکه هندوانه له شده مخلوط کنید و ترکیب حاصل را بر روی پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده است قرار دهید سپس بعد از پانزده دقیقه پوست تان را با آب سرد بشویید.

بر طرف کردن لک های پوست

از دیگر خواص خیار درمان لک های سفید و قهوه ای می باشد بنابراین یک قاشق چای خوری پودر جوانه گندم را با آب یک عدد خیار بزرگ مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را بر روی لک های پوستی قرار دهیدسپس بعد از زمان بیست دقیقه پوست تان را با آب خوب بشویید، همچنین می توانید دو قاشق غذاخوری آب خیار را با نصف آووکادو له شده مخلوط کنید سپس بر روی لک های پوستی بمالید و بعد از زمان پانزده دقیقه با آب گرم پوست تان را بشویید.

 درمان منافذ باز پوست

از جمله خواص خیار این است که باعث بسته شدن منافذ باز پوست می شود بنابراین آب چند تکه خیار را بگیرید و در داخل مخلوط کن با کمی سرکه سیب، ژل آلوئه ورا و گوجه فرنگی ترکیب کنید سپس ماسک به دست آمده را بر روی پوست بمالید.

استفاده از خیار برای کاهش چین و چروک دور چشم

خیار با آب رسانی به پوست به درمان چین و چروک چشم کمک می کند بنابراین یک قاشق چای خوری آب خیار را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون و عسل مخلوط کنید سپس به آرامی به دور چشم بمالید و بعد از زمان ده تا پانزده دقیقه با استفاده از یک پارچه تمیز به آرامی پاک کنید.

کاهش چروک دور چشم با خیار

 درمان ریزش مو

از دیگر خاصیت های خیار این است که برای مو نیز بسیار مفید است و از ریزش مو جلوگیری می کند از این رو آب خیار را برروی مو ها و پوست سر بمالید یا بنوشید تا باعث تقویت مو هایتان شود.

تقویت ناخن از دیگر خواص خیار

خیار به دلیل داشتن مقادیر فراوان سیلیس به تقویت و افزایش رشد ناخن کمک می کند.

کاهش وزن با خیار

از دیگر فواید مصرف خیار کاهش وزن و لاغری است خیار به دلیل اینکه کم کالری و غنی از فیبر است از پر خوری جلوگیری می کند و در نتیجه باعث کاهش وزن افراد چاق می شود.

کاهش وزن با مصرف خیار

دیابت و قند خون

خیار باعث تنظیم گلوکز خون و کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود، هورمون موجود در خیار به تقویت و بهبود عملکرد پانکرانس کمک می کند در نتیجه باعث تولید بیشتر انسولین می شود.

تنظیم قند خون با مصرف خیار

 درمان کبد چرب

یکی دیگر از خواص خیار سم زدایی و پاک سازی کبد می باشد و به درمان کبد چرب نیز کمک می کند.

 معده و دستگاه گوارش

خیار به دلیل اینکه دارای مقادیر بالای آب و فیبر می باشد باعث بهبود هضم غذا و درمان زخم معده می شود، در نتیجه به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

تاثیر خواص خیار بر سرماخوردگی و گلو درد

خیار دارای مقادیر فراوانی ویتامین C و ویتامین A می باشد به همین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از سرماخوردگی، گلو درد و آنفولانزا پیشگیری می کند.

پیشگیری از سرما خوردگی با خیار

درمان فشار خون بالا

از دیگر خاصیت های خیار این است که به دلیل داشتن مقادیر بالای فیبر، پتاسیم و منیزیم به درمان فشار خون بالا کمک می کند.

یبوست

خیار به دلیل اینکه دارای نوعی فیبر به نام پکتین می باشد به بهبود حرکات روده کمک می کند در نتیجه باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود.

 سرطان

خیار دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هایی به نام لیگنان می باشد که احتمال مبتلا شدن به انواع سرطان سینه، پروستات، تخمدان و رحم را کاهش می دهد همچنین به دلیل داشتن مواد مغذی به نام تانن و کورستین دارای خواص ضد سرطانی است و در پیشگیری و درمان سرطان بسیار مفید است.

 چشم

یکی دیگر از خواص خیار این است که به دلیل داشتن مقدار فراوان ویتامین A به بهبود بینایی چشم کمک می کند و دارای خاصیت ضد التهابی است که از مبتلا شدن به آب مروارید جلوگیری می کند.

خواص خیار بر روی پوست

مبارزه با بوی بد دهان با استفاده از خواص خیار

خیار باعث از بین بردن باکتری های موجود در دهان می شود در نتیجه به سلامت دندان و لثه کمک می کند، قرار دادن برش های خیار در دهان به از بین بردن بوی بد دهان کمک می کند.

 پوکی استخوان

یکی دیگر از خواص شگفت انگیر این میوه کمک به سلامت استخوان ها می باشد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

سلامت قلب

مصرف خیار به تقویت قلب کمک می کند و همچنین احتمال مبتلا شدن به بیماری ها قلبی، سکته مغزی، دیابت و چاقی را کاهش می دهد.

خواص خیار

مضرات خیار

  • کودکان کم سال بهتر است کمتر خیار بخورند.
  • افرادی که اسهال دارند باید از مصرف خیار خودداری کنند.
  • خوردن خیار با پوست به خصوص اگر تازه نباشد علاوه بر دیر هضم بودن باد معده و قولنج ایجاد می کند.
  • کسانی که کولیت دارند از مصرف خیار پرهیز نمایند.
  • همیشه خیار را قبل از غذا مصرف کنید تا به هضم غذا کمک کند.
  • افرادی که ناراحتی معده دارند نباید در مصرف خیار زیاده روی کنند زیرا باعث اختلال در دستگاه گوارش می شود.

فواید شگفت انگیز خیار

ارزش غذایی خیار (۱۰۰ گرم)

  • کالری : ۱۶
  • پروتئین : ۰.۷ گرم
  • فیبر : ۰.۵ گرم
  • کربوهیدرات : ۳.۶ گرم
  • قند : ۱.۷ گرم
  • چربی : ۰.۱ گرم

در این مقاله سعی داشتیم شما عزیزان  را با خواص خیار آشنا کنیم تا از مصرف این میوه شگفت انگیز غافل نشوید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود