خواص جگر شتر مرغ در طب سنتی

0 8,845

از جمله خواص جگر شتر مرغ می توان به داشتن صفرا اشاره کرد که این برای حذف کردن چربی ها بسیار مفید است . همچنین برای درمان بیماری کبد چرب و افرادی که کیسه صفرای خود را خارج کرده اند توصیه می شود.

 جگر شتر مرغ دارای درصد بالایی پروتئین است که با گوشت قرمز برابری می کند. همچنین میزان چربی این محصول خیلی کم است. در مورد آهن جگر شترمرغ می توان گفت که آهن آن بیشتر از گوشت قرمز و تقریباً حدود ۳ برابر گوشت قرمز است. به همین دلیل از منابع سرشار آهن محسوب می‌شود و به افرادی که دچار بیماری کم خونی هستند پیشنهاد می شود.

از دیگر خواص جگر شتر مرغ داشتن مقدار زیادی ویتامین B12 است که فقدان این ویتامین در بدن انسان باعث بروز نوعی کم خونی که بسیار خطرناک و در مواردی کشنده هست می شود. که این ویتامین فقط در منابع غذایی حیوانی یافت می شود. علاوه بر آن از دیگر ویتامین های موجود در جگر شترمرغ ویتامین A می باشد. ویتامین A نیز در سلامت پوست ،افزایش قدرت بیماری بینایی ، مقاومت بدن و در رشد و در برابر عفونت ها نقش اساسی ایفا می کند. و در مورد دارا بودن ابن ویتامین با هیچ محصولی برابری نمی کند که این برای افرادی که فقدان ویتامین آ دارند بسیار مفید و موثر می باشد.

خواص جگر شتر مرغ

از خوش خوراک ترین قسمت های این پرنده فوق العاده قسمت دل و جگر شتر مرغ است که تقریباً حدود ۲ و نیم تا ۳ کیلوگرم وزن دارد. از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به دل و جگر گوسفند و گوساله دارد ولی با این تفاوت که بسیار خوشمزه تر ، خوش خوراک تر و همچنین پر خاصیت تر از آن می باشد.که این موضوع را در هنگام میل آن به خوبی متوجه می شوید و با داشتن بافت نرم آن لذت می برید و نا خود آگاه همان مزه جگر گوسفند را می چشید.

دل و جگر شترمرغ کشتاری تا کمی پیش جداگانه به فروش می رفت، ولی امروزه آنقدر متقاضی دارد که خریدار، لاشه را بدون دل وجگر تحویل نمی گیرد که این موضوع، نشان از بازار گرم و خوب برای این محصول دارد.همچنین نشان دهنده خواص جگر شتر مرغ و تفاوت آن با سایر محصولات مشابه است.آنقدر دل و جگر شترمرغ لطیف است که حتی دل و جگر شترمرغ مولد کاملا لطیف و خوش خوراک بوده ،و تفاوت محسوسی با دل و جگر شترمرغ پرواری (جوان) ندارد.البته نوع تغذیه شترمرغ میتواند در با کیفیت تر شدن این محصول اثر گذار باشد.

خواص مهم و عالی جگر شترمرغ:

✅رشد

✅سلامت پوست

✅سلامت بینایی

✅افزایش مقاومت بدن دربرابر بیماری های عفونی

✅درمان کم خونی

✅مقوی برای افرادی که دچار فقر اهن هستند

طبخ دل و جگر شتر مرغ:

برای طبخ دل و جگر شتر مرغ خوب است که بدانیم به خاطر بافت بسیار نرم این غذا و مقدار آبی که در آن وجود دارد و همچنین آهن بالای موجود در جگر شتر مرغ می بایست آن را در حرارت کم و با ملایمت پخت نماییم . بنابراین اگر قصد کباب کردن و یا سرخ کردن این محصول را دارید، حتماً توجه کنید که مقدار زیادی حرارت نخورد و زود از روی آتش جگر را بردارید. چون اگر به هر علت زیاد روی آتش بماند و یا هنگام سرخ کردن زیاد آن را سرخ نمایید، آب موجود در بافت جگر از دست رفته و طعم سفت و نامطلوبی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین نسبت به زمان پخت جگر گوسفند باید زمان کمتری را اختصاص دهید تا این غذای خوشمزه برای شما قابل خوردن و دل پذیر باشد.

برعکس تصور مردم ،هر چقدر شترمرغ روشن تر باشد طعم پر چرب تر و بهتری را ایجاد می نماید و جگرهای تیره تر که شبیه به جگر گوسفند می باشد از نظر ظاهری بسیار زیبا و دلپذیر می باشد. اما در عمل جگر های سیاه ،طعم بهتری دارد و اگر زمانی برای خوردن جگر شترمرغ اقدام کردید ترجیحاً جگر های روشن تر هم بهتر و هم مزه لذیذ تر را ایجاد می‌ کند. چراکه شتر مرغ هایی که از خوراک چرب استفاده کرده‌اند مثلاً ذرت بیشتری خوردن و یا خوراکی های چرب دیگری را به آنها دادند جگر آنها روشن تر می شود و طبیعتاً این جگر چرب تر طعم بهتری را برای مصرف کننده ایجاد خواهد کرد.

روش نگهداری جگر شترمرغ :

برای نگهداری جگر شتر مرغ اگر آن را در یخچال قرار دهید و روی آن را با صرف پوشش دهیم تا چند روز به راحتی در یخچال می ماند و قابلیت استفاده دارد. اما اگر قصد نگهداری این محصول را در بلند مدت دارید خوب است که بدانید که باید دل را جدا و جگر را جدا بسته بندی نموده و در سلفون بپیچید به طوری که هوا به آنها نرسد. در این صورت به مقدار نیاز، جگر و دل شترمرغ را بسته بندی نموده و آن را در فریزر قرار دهید. با این روش تا ۳ ماه پس از انجماد شما به راحتی می توانید این محصول را استفاده نمایید به شرط آن که برای یخ زدایی از مایکروفر استفاده نکنید و بگذارید تا یخ جگر در دمای محیط و به آرامی آب شود .حال با خیال راحت می توانید آن را مصرف کنید بدون اینکه تغییری در رنگ مزه و یا بوی آن ایجاد شود.

شما می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید تا دل و جگر یا گوشت و سایر اجزای شتر مرغ را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به صورت پرداخت درب منزل و جزئی و کلی و عمده آن را دریافت کنید.با اطمینان کامل به رعایت نکات بهداشتی در کشتارگاه ما و با برچسب بهداشت.

خوراک دل و جگر شترمرغ با رب انار
یه خوراک خوشمزه ی دیگه با جگر و دل شترمرغ. قبلاً جغور بغور رو داشتیم که خوراک معمول با دل و جگره. تو این پست از رب انار و ادویه های دیگه ای تو پخت خوراک جگر استفاده میکنیم که واقعا خوشمزه ش میکنه.تغییر همیشه بد نیست! امیدوارم خوشتون بیاد!

مواد لازم برای 3-4 نفر:
جگر و دل شترمرغ نیم کیلو
پیاز بزرگ 1 عدد
روغن 5-6 قاشق غذاخوری
رب انار 2 قاشق غذاخوری(نه ترش نه شیرین ترجیحا ملس باشه)
پودر لیمو عمانی 1,5 قاشق چایخوری
پودر زیره سیاه 1 قاشق چایخوری
دارچین 1/3 قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز ( در صورت تمایل ) 1/2 قاشق چایخوری
سیر 3 تا 4 حبه
نمک و فلفل به مقدار لازم
آب لیمو ترش تازه به مقدار لازم

طرز تهیه:
جگر و دل رو خوب بشورید و به تیکه های کوچیک برش بزنید. پیاز رو خلالی خرد کنید و در روغن تفت بدید تا رنگش طلایی و سبک بشه. سیر رو رنده کنید و اضافه کنید و تفت بدید. جگر ودل خرد شده رو اضافه کنید و تفت بدید تا رنگش تغییر کنه. حدود 10 دقیقه جگر رو بذارید بپزه. در قابلمه بسته باشه. وقتی جگر سرخ شد، پودر لیمو عمانی، پودر زیره، دارچین، پودر فلفل قرمز و نمک رو اضافه کنید و تفت بدید. رب انار رو اضافه کنید و هم بزنید. بذارید حدود 5 الی 10 دقیقه دیگه روی حرارت بمونه تا جا بیفته و طعم مواد به خورد هم بره. در آخر اگه تمایل دارید آب لیموی تازه روی خوراک بریزید و سرو کنید.

منبع:parvarbandan4

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود