خواص صمغ عربی و فواید درمانی و زیبایی آن

0 4,972

صمغ عربی یک مکمل گیاهی بسیار مناسب برای بدن است، مصرف صمغ عربی فواید درمانی و زیبایی را هم به همراه دارد و به درمان برخی بیماری ها نیز کمک شایانی می کند.

اگر یک مکمل مغذی گیاهی وجود داشته باشد که حتما باید آن را امتحان کنید، بدون شک صمغ عربی خواهد بود. اما چرا صمغ عربی؟! بیشتر به دلیل محتوای فیبر محلول بالا که واقعا برای رژیم غذایی مناسب است و دلیل این است که امروزه صمغ عربی به طور گسترده ای در فرم های مختلف در دسترس می باشد.
اولین سوالی که پیش می آید این است که صمغ عربی چیست؟
خوب، این اساسا پودری است که از درخت آکاکیا یا همان صمغ عربی نشات گرفته است و نام آن نیز از همین گیاه مشتق شده است و بومی منطقه آفریقا می باشد. به نظر میرسد که بعضی از صمغ های عربی متعلق به گروه پلی ساکارید است که معمولا فیبری سخت، در گیاهان می باشد ، با این حال تحقیقاتی انجام شده است تا درباره خوراکی بودن و مزایای عالی صمغ عربی بیشتر بدانند، در ادامه بخش سلامت نمناک درباره مزایای سلامتی استفاده از صمغ عربی آورده شده است.

۱٫ صمغ عربی منبع خوبی از فیبر:

صمغ عربی دارای فیبر بسیار زیادی است و معمولا به عنوان مکمل برای جلوگیری از یبوست استفاده می شود. به کسانی که به اندازه نیاز هر روز شان فیبر مصرف نمی کنند، توصیه می شود که صمغ عربی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

می توانید یک قاشق غذاخوری از پودر صمغ عربی را که حدود ۶ گرم فیبر رژیمی دارد و ۲۱ تا ۲۹ درصد از میزان توصیه شده برای زنان و حدود ۱۶ تا ۲۰ درصد برای مردان بالغ است را مصرف کنید.

صمغ عربی را می توانید به شکل های مختلفی مثل کپسول یا پودر مصرف کنید.

۲٫ صمغ عربی برای از بین بردن چربی های بیش از حد بدن :

بسیاری از تحقیقاتی که در مورد کاهش وزن انجام شده است، اکثراً بر روی رژیم غذایی و تمرینات و متابولیسم تمرکز داشتند. تعداد زیادی از آنها ارتباط بین مصرف فیبر و کاهش درصد چربی بدن را نشان دادند. همانطور که بخش سلامت نمناک اشاره می کند از دست دادن چربی که با شاخص توده بدنی پایین نشان داده می شود، به طور کلی به عنوان یک عامل در سلامت و تناسب اندام نقش دارد.

۳٫ صمغ عربی برای بهبود سلامت زنان:

تحقیقات بسیار زیادی در این باره انجام شده است و یافت شد که مصرف سی گرم صمغ عربی هر روز برای مدت ۶ هفته می تواند منجر به کاهش شاخص توده بدنی و وزن شود.

نتیجه نهایی کاملا شگفت انگیز بود که بیش از ۲ درصد از چربی های بدن کاهش یافته و در آخر به این نتیجه رسیدند که استفاده از صمغ عربی به سلامت زنان نیز کمک میکند، زیرا چربی بیش از حد موجب بسیاری از بیماری های زنان میشود.

خواص صمغ عربی

۴٫ صمغ عربی به عنوان یک مکمل بزرگ پروبیوتیک می باشد:

یکی از مواد غذایی ثابت در رژیم غذایی ما، ماست است که باعث هضم سالم و جذب مواد مغذی بیشتر میشود. پر بیوتیک ها همراه با باکتری های خوب غذا عاملان اصلی هستند که برای رشد در بدن به آنها نیاز است.

۵٫ صمغ عربی برای آرامش تحریک پذیری معده:

مشکلی که با فیبر بیش از حد وجود دارد، این است که گاهی اوقات می تواند باعث تحریک پذیری معده شود و همه چیز را غیر قابل تحمل کند و مواردی از التهاب و تولید بیش از حد گاز در معده وجود دارد که توسط فیبر ایجاد می شود.

باکتری های خوب با تخمیر فیبر که مصرف می کنیم، به عنوان یک محصول جانبی تولید می شود و گاز اضافی می تواند باعث ناراحتی و درد شکم شود، که صمغ عربی به بهترین نحو می تواند با آن مبارزه کند و باعث آرامش شود.

۶٫ صمغ عربی حاوی باکتری های خوب است:

صمغ عربی می تواند باعث تقویت عملکرد محافظتی در بدن شود و همانطور که در پاراگراف های قبل آموختیم، صمغ عربی به عنوان یک پروبیوتیک عالی عمل می کند و از رشد باکتری های خوب حمایت می کند، بنابراین اسیدهای چرب ضروری را تولید می کند و مانع از بیماری های روده ای می شود.

سلول های روده تحریک شده در نتیجه سخت تر می شود و بنابراین باعث سلامت آنها خواهد شد.

۷٫ صمغ عربی برای کمک به درمان و کاهش التهاب:

از زمان های قدیم، صمغ عربی به عنوان یک طب سنتی برای درمان گلو درد و ناراحتی معده که از التهاب ناشی می شوند، استفاده می شده است و خواص چسبندگی که دارد التهاب را تا حد زیادی کاهش می دهد.

۸٫ صمغ عربی برای کمک به بهبود زخم:

آزمایشاتی که بر روی موش ها انجام شده است، نشان داد که صمغ عربی قادر به بهبود زخم در موش های آزمایشگاهی می شود و مطالعات دیگر نیز وجود دارد که بر روی حیوانات مختلف انجام شده است و این نشان می دهد که صمغ عربی ممکن است در بهبود زخم در انسانها نیز جوابگو باشند و کمک کند.

خاصیت صمغ عربی

۹٫ صمغ عربی برای کمک به حفظ سلامت دهان و دندان:

در زمان های بسیار قدیم افراد در جنگل ها برای تمیز کردن دندان ها از نوعی صمغ عربی استفاده می کردند. به نظر می رسد که صمغ عربی به شکل پودر می تواند به عنوان یکی از مواد اصلی برای خمیر دندان های گیاهی مورد استفاده قرار بگیرد، آنها نسبتا نرم و خیلی ساینده نیستند و حتی می تواند در خمیر دندان های تجاری نیز گنجانده شوند. یک مطالعه انجام شده نشان می دهد که صمغ عربی بیش از دو سوم پلاک های ایجاد شده دندان را از بین می برد و یک راه حل طبیعی و موثر برای حفظ سلامت دهان و دندان می باشد.

۱۰٫ صمغ عربی برای درمان گلودرد :

خواص ضد التهابی که در صمغ عربی وجود دارد، به کاهش گلودرد که باعث ناراحتی بسیاری می شود، کمک می کند و ویسکوزیته موجود در گلو را نیز حفظ می کند و به نوبه خود باعث جلوگیری از خشکی گلو میشود.

خشکی گلو گاهی می تواند موجب گلو درد شدید و شرایط سخت مانند ورم و عفونت های باکتریایی شود.

۱۱٫ صمغ عربی برای محافظت از افزایش بیش از حدقند خون :

همان طور که در پاراگراف های قبلی توضیح داده شد، صمغ عربی می تواند به عنوان یک طب سنتی برای درمان زخم ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین دارای خواصی است که خونریزی و افزایش فشار خون را کاهش میدهد و می تواند یک راه حل مناسب برای جلوگیری از افزایش فشار خون باشد.

۱۲٫ صمغ عربی برای کمک به هضم غذا:

صمغ عربی برای هضم آسان، بسیار مناسب است زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است که می تواند عملکرد دستگاه گوارش را تسهیل کند و حرکت را به آسانی انجام دهد.

همچنین مطالعات نشان می دهد فیبر موجود در صمغ عربی می تواند دفع روده را افزایش دهد.

۱۳٫ صمغ عربی برای کمک به کاهش یبوست:

یبوست اتفاقی است که از طریق جنبش ناسالم و حرکت کند در روده ایجاد می شود و همان طور که قبلا ذکر شد، از آنجایی که صمغ عربی برای ترویج هضم خوب است، می تواند باعث کاهش یبوست با بهبود حرکت روده شود.

۱۴٫ صمغ عربی برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن:

فیبر موجود در صمغ عربی به عنوان یک زیست شناسی حرفه ای شناخته شده است، یک ماده است که می تواند رشد باکتری های خوب یا فلور طبیعی در داخل روده را بیشتر کند، با رشد باکتری های پاتوژن مبارزه می کند و آنها را متوقف می کند، زیرا پاتوژن ها ممکن است به سیستم ایمنی بدن آسیب بزند و باعث متوقف شدن عملکرد آن شود.

در صورتی که بتکتری های خوب از این اتفاق جلوگیری می کنند.

۱۵٫ صمغ عربی برای کاهش سطح کلسترول :

فیبرموجود در صمغ عربی، در کاهش سطح کلسترول موثر است. بارها در بخش سلامت نمناک عنوان شده است که فیبر محلول باعث کاهش کلسترول می شود و بنابراین از طریق روده جذب نمی شود و بعد از آن از طریق سیستم دفع ادرار از بدن خارج می شود.

۱۶٫ صمغ عربی برای کمک به درمان گلو درد:

صمغ عربی یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی در شربت های سرفه و بیماری های مربوط به لوزالمعده است، حاوی مولکول هایی است که می تواند باعث تحریک مخاط دستگاه تنفسی به ویژه در گلو و دهان شود.

۱۷٫ صمغ عربی برای مبارزه با استرس اکسیداتیو:

مطالعات نشان می دهند که صمغ عربی حاوی آنتی اکسیدان است و می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کند، این رادیکال های آزاد علت اصلی استرس اکسیداتیو هستند که سبب آسیب به سلول ها و اندام های بدن می شود و ممکن است سرطان ایجاد کند.

۱۸٫ صمغ عربی برای کمک به کاهش وزن:

فیبر برای مدیریت کاهش وزن بسیار محبوب است، زیرا می تواند برای مدت طولانی شکم شما را پر کند و احساس سیری داشته باشید و از مصرف بیش از حد غذا جلوگیری کند. همچنین جذب چربی را کاهش می دهد و برای کاهش وزن بسیار مناسب است.

استفاده صمغ عربی

۱۹٫ صمغ عربی برای بهبود عملکرد کلیه:

صمغ عربی در داروهایی برای درمان کلیه مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً در غذاهای افرادی که نیاز به دیالیز دارند، وجود دارد و همچنین برای کودکان مبتلا به بیماری اپی توصیه می شود.

۲۰٫ صمغ عربی برای کمک به محافظت از کبد:

فیبر دارای اثر محافظتی است و می تواند از انباشت چربی در کبد جلوگیری کند، همچنین در بسیاری از داروهای مربوط به بیماری های مزمن کبد مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا می تواند عملکرد سلول های کبدی را بهبود بخشد و به سم زدایی بدن کمک کند.

۲۱٫ صمغ عربی برای کمک به درمان اسهال:

بر اساس یک مطالعه نشان داده شده است، که صمغ عربی دارای اثر بالقوه ای برای مهار رشد باکتری هایی است که مربوط به اسهال هستند.

سایر مزایای استفاده از صمغ عربی برای سلامتی:
کمک به کاهش درد

درمان التهاب

بهبود زخم

کاهش وزن

درمان گلو درد

درمان سرفه

این در حالی است که صمغ عربی عملا غیر قابل خوردن است و شما نباید آن را به طور کامل و مستقیم مصرف کنید، اما با این حال مصرف بسیار کم آن هیچ عوارض جانبی ندارد و میتواند برای هر کسی تجویز شود.

امروزه از صمغ عربی بر در بسیاری از موارد استفاده می کنند:
به عنوان مثال:در ژلاتین

نشاسته اصلاح شده

دسر ها

محصولات لبنی مانند بستنی

شربت

آبنبات های سخت و یا نرم

سرامیک

پاکت نامه

لوازم آرایشی

داروهای گیاهی، قرصها و امیناسیون هایی که به پوست استفاده می شود.

خواص صمغ عربی

برخی از هشدار ها و نکات مربوط به استفاده بیش از حد از صمغ عربی:
دوران بارداری و شیردهی:

همچنان مطالعات کافی درباره استفاده از صمغ عربی در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد، پس بهتر است که برای اطمینان کافی تا حد امکان از آن اجتناب کنید.

حساسیت افراد مبتلا به آسم به صمغ عربی:

ممکن است به گرد های صمغ عربی حساس باشند.

آلرژی:

افراد دارای آلرژی به سایر گیاهان مانند چاودار ممکن است نسبت به صمغ عربی نیز واکنش مشابه نشان دهند.

تعاملات دارویی:

صمغ عربی را با داروهایی مثل آموکسی سیلین مصرف نکنید، زیرا ممکن است مانع جذب آموکسی سیلین در بدن شود. برای جلوگیری از این تداخل دارویی، صمغ عربی را حداقل ۴ ساعت قبل یا بعد از آموکسی سیلین مصرف کنید.

دوز مناسب صمغ عربی:

دوز مناسب آن بستگی به عوامل متعددی نظیر سن،سلامتی و چندین شرایط دیگر دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین مقدار مناسب برای صمغ عربی وجود ندارد.

به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما ایمن نیستند و میزان دوز آنها میتواند بسیار مهم باشد و اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده از چنین داروهایی حتماً با پزشک و سایر متخصصین مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

نمناک

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود