ماسک های آلودگی چیست؟ و انواع آن

0 3,814

وقتی هوا آلوده می شود اولین اقدامی که مردم انجام می دهند خرید ماسک است. برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که سراغ چه ماسکی را از مغازه دار بگیرند؟

در اینجا بهترین ماسک ها برای آلودگی هوا وجود دارد: انواع ، کاربردها و اثربخشی آنها را بررسی می کنیم.ماسک های آلودگی بر روی صورت پوشیده شده اند تا از شما در برابر آلاینده های مضر هوا موجود در هوای محیط محافظت کنند. آنها هنگامی که از طریق آنها تنفس می کنید ، آلاینده ها را فیلتر می کنند. در واقع ، ماسک های آلودگی بالا به اندازه کافی کارآمد هستند تا آلاینده ها به اندازه PM2.5 را از بین ببرند.

ماسک های آلودگی شما را در برابر هوای بیرون محافظت می کند و همچنین می توانید در جایی که روش تصفیه هوای داخل خانه اتخاذ نشده است ، از آنها استفاده کنید.میزان آلودگی هوا در شهرهای مترو ، به ویژه در شمال هند پس از جشن های دیالی در حد سالانه قرار دارد.

در اینجا انواع مختلفی از ماسک ها و مواردی که باید برای ایمن نگه داشتن خود استفاده کنید وجود دارد.دهلی نو: با کیفیت هوا در پایتخت ملی و مناطق مجاور آن به سطح “خطرناک” بدتر شود ، ساکنان اکنون به دنبال بهترین ماسک صورت هستند که می تواند به کاهش اثرات آلودگی کمک کند. در اوایل هفته جاری ، پزشکان برای به حداقل رساندن تأثیرات منفی آلودگی هوا ، مشاوره بهداشتی از جمله پوشیدن ماسک صورت صادر کرده اند.

آلودگی هوا به ویژه در بسیاری از بیماریها ، از جمله تنفس و قلب مرتبط است. تنفس هوای سمی می تواند عملکردهای روزمره بدن مانند هضم غذا را نیز دچار اختلال کند. کیفیت ضعیف هوا می تواند به پوست و مو آسیب برساند.شاید یکی از متداول ترین روش های پیشگیری هنگام آلودگی هوا ، استفاده از ماسک های دهان و بینی باشد. به آنها ماسک آلودگی نیز گفته می شود. اینها به فیلتر هوا قبل از استنشاق آن کمک می کنند. با این حال ، انواع مختلفی از ماسک در دسترس است و انتخاب مناسب ترین آن دشوار است. آنها را می توان بر اساس تعداد دفعات استفاده از آنها ، چگونگی کارآمد بودن و شدت فیلتراسیون ارائه شده ، طبقه بندی کرد.

ماسک های N99 و N100

اینها ممکن است مؤثرترین ماسک ها باشند زیرا می توانند ماده ذرات موجود در هوا PM PM 2.5 را با حداکثر ۹۹ تا ۹۹٫۹۷ درصد راندمان فیلتر کنند. در اندازه های مختلف موجود است ، از این ماسک ها به مدت ۵ تا ۶ ماه بطور مرتب استفاده می شود. ماسک های N99 و N100 نیز قابل شستشو و تاشو هستند که باعث می شود آنها برای استفاده راحت باشند. اگر از قبل از مشکلات تنفسی رنج می برید ، ماسک های N99 و N100 برای شما توصیه می شود.

دستگاه تنفس N95

دستگاه های تنفسی N95 احتمالاً رایج ترین و مقرون به صرفه ترین ماسک ها هستند. آنها ذرات PM 2.5 را با حداقل ۹۵ درصد بازده فیلتر می کنند. این ماسک ها می توانند توسط افراد برای پیشگیری استفاده شوند ، از این رو گروه های حساس تر باید به سراغ ماسک های N99 بروند. این ماسک ها نیز قابل حمل هستند و می توان آنها را در کیف یا حتی جیب شما تاشو و نگهداری کرد. با این حال ، یکی از اشکالات ماسک های N95 این است که نمی توان برای مدت زمان طولانی استفاده کرد و در صورت استفاده منظم فقط ۲-۳ روز قابل استفاده است. همچنین در اندازه های مختلف در دسترس نیستند. هر دو ماسک N99 و N95 آلاینده های مبتنی بر روغن را فیلتر نمی کنند.

ماسک های P95

تفاوت بین ماسک P و N در این است که ماسک های P همچنین می توانند آلاینده های مبتنی بر روغن را فیلتر کنند. با این حال ، ماسک های P ممکن است بسیار گران باشند و همچنین کاربرد آن خیلی طولانی نیست. آنها فقط برای یک روز قابل استفاده هستند و پس از حدود ۸-۹ ساعت باید جایگزین شوند.

مزایای ماسک های آلودگی

هر کس به آلاینده ها حساس باشد به شما خواهد گفت که استفاده از ماسک آلودگی فواید زیادی دارد. مزایای ماسک های آلودگی شامل موارد زیر است:

جلوگیری از اثرات طولانی مدت آلودگی هوا بر روی بدن – ماسک های آلودگی باعث استنشاق آلودگی هوا می شود که باعث آلرژی هوا و سایر بیماری های ریه می شود. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض آلاینده های هوا می تواند منجر به مشکلات تنفسی مختلفی از جمله آسم شود.
افزایش ظرفیت ریه – استنشاق هوای خالص باعث افزایش ظرفیت ریه ها شده و تنفس را آسان تر می کند. این باعث تقویت قدرت عضلات تنفسی و افزایش اکسیژن می شود.
محافظت در برابر باکتری ها و قارچ های مختلف. ماسک های آلودگی با فیلترهای کربن فعال از ما در برابر باکتری ها و قارچ ها محافظت می کند ، همچنین از بیماری ها و واکنش های آلرژیک جلوگیری می کند.

ماسک های آلودگی چگونه کار می کنند؟

ماسک های آلودگی دارای لایه هایی از فیلتر هستند و هر لایه از فیلتر برای نوع خاصی از آلاینده هوا طراحی شده است. سه لایه اصلی وجود دارد:

فیلتر اولیه – ذرات بزرگی مانند گرد و غبار و گرده به راحتی در فیلتر اصلی فیلتر می شوند. آلاینده های ذرات مانند PM10 نیز در این فیلتر به دام می افتند. با این حال ، نمی تواند PM2.5 را حذف کند.
فیلتر ذرات – این فیلتر شما را در برابر آلاینده های کوچکتر مانند PM2.5 محافظت می کند. آلاینده های ذره ای که در لایه اول حذف نمی شوند در اینجا فیلتر می شوند. برای کارآمد ساختن ماسک هوا ، داشتن یک فیلتر ذره اولیه و مهم است.
فیلتر کربن – فیلتر کربن فعال بیشتر در ماسک های آلودگی با سطح بالاتر مشاهده می شود و در از بین بردن آلاینده های گازی بسیار کارآمد است که سایر فیلترها نمی توانند. یک فیلتر کربن همچنین باکتری ها و ویروس های موجود در هوا را فیلتر می کند.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود