فواید دوش آب سرد: از افزایش تعداد اسپرم تا تقویت سیستم ایمنی

0 4,468

دوش آب سرد می تواند فواید جالب توجهی را برای بدن انسان به همراه داشته و به روش های مختلف سلامت انسان را بهبود ببخشد که از آرامش ذهن تا بهبود شرایط پوست و کاهش چربی های اضافه بدن را در بر می گیرد.

شاید تا کنون نام “آب سرد درمانی” را شنیده باشید. در برخی مقالات و مطالعات، فواید بسیاری برای دوش آب سرد و یا غوطه ور شدن در آب سرد ذکر کرده اند. در این مقاله سعی داریم شما را با برخی فواید ذکر شده در مورد این روش درمانی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

افرادی که دوش آب سرد می گیرند، مزایای زیادی برای آن بر می شمرند. به عنوان مثال برخی بر این باورند که یک دوش آب سرد بعد از یک فعالیت ورزشی سنگین، می تواند خستگی را از تن فرد به در کند و یا اینکه دوش آب سرد احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد.

اما آیا این باورها، مبنای علمی دارد؟ در این مقاله سعی داریم برخی مزایای گفته شده برای دوش آب سرد را بررسی کنیم.

آب سرد برای افزایش تستوسترون

بیشترین تحقیقات در ارتباط با دما و تستوسترون، در مورد بیضه ها و کیسه های بیضه انجام شده است. کیسه های بیضه در بیرون از بدن قرار دارند تا دمای بیضه ها برای تولید اسپرم و دیگر هورمون ها، ایده آل باشد. دمای بیضه ها باید بین ۳۵ تا ۳۷ درجه سانتی گراید باشد.

بر اساس این فرضیه، دوش آب سرد می تواند دمای کیسه های بیضه را کاهش داده و در نتیجه تولید اسپرم و تستوسترون افزایش یابد. تحقیقات نشان می دهند که هر چه بیضه ها خنک تر باشند، حجم اسپرم، کیفیت و میزان تحرک آن ها افزایش می یابد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد دریافت که دمای سرد زمستان بر شکل و حرکت اسپرم ها، تأثیر مثبت می گذارد.

اما باید توجه کنید که تولید اسپرم و سطح تستوسترون دو مقوله کاملاً متفاوت هستند و مطالعات نتایج متفاوتی در مورد این دو ارائه داده اند.

مطالعه ای دیگر که در سال ۱۹۹۱ انجام شد دریافت که آب سرد هیچ تأثیری بر سطح تستوسترون ندارد، با این حال بر اساس این پژوهش فعالیت جسمی می تواند به افزایش سطح این هورمون کمک کند. مطالعه ای دیگر که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، دریافت که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آب سرد، می تواند سطح تستوسترون را در بدن کاهش دهد.

آیا دوش آب سرد می تواند میزان باروری را افزایش دهد؟

اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به برخی پژوهش هایی که در مورد قدرت باوری انجام شده است. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شد دریافت که کاهش استفاده مکرر از آب داغ برای دوش گرفتن می تواند تعداد اسپرم ها را تا حدود ۵۰۰ درصد افزایش دهد.

با این حال این پژوهش نشان نمی دهد که آب سرد می تواند قدرت باروری را افزایش دهد. تنها چیزی که این مطالعه می گوید این است که کاهش استفاده از آب داغ برای دوش گرفتن می تواند بر تولید اسپرم تأثیر مثبت بگذارد. از سویی باید توجه نمود که این مطالعات در مورد قدرت باروری مردان انجام شده است و قدرت باروری خانم ها مورد بررسی قرار نگرفته است.

آیا دوش آب سرد انرژی را افزایش می دهد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد دوش آب سرد می تواند سطح انرژی را تا حدودی افزایش دهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد دریافت، افراد پس از اینکه به مدت یک ماه ابتدا با آب گرم و سپس آب سرد دوش گرفته و سپس به مدت دو ماه تنها دوش آب سرد می گرفتند، بسیار پر انرژی شدند. آن ها اظهار داشتند که دوش آب سرد برای آن ها به اندازه کافئین انرژی بخش است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نشان داد که غوطه ور شدن در آب سرد می تواند بدون مصرف انرژی، به کاهش التهابات و افزایش جریان خون بدن کمک نماید.

آیا دوش آب سرد می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد؟

پاسخ این سؤال مثبت است! چربی قهوه ای یا بافت چربی قهوه ای، نوعی چربی در بدن همه انسان ها با هر سن و سالی است.

دو مطالعه که در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ انجام شد دریافت که بین آب سرد و فعال شدن چربی قهوه ای، ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین این مطالعات رابطه ای معکوس میان چربی های سفید و قهوه ای یافتند.

اساساً هر چه چربی قهوه ای بدن بیشتر باشد، احتمال اینکه مقدار چربی سفید بدن شما در شرایط نرمال باشد بیشتر بوده و در نتیجه توده بدنی بهتری خواهید داشت. توده بدنی یکی از شاخص های کلیدی سلامت محسوب می شود.

آیا دوش آب سرد به بازسازی بدن پس از ورزش سنگین کمک می کند؟

دوش آب سرد پس از ورزش کردن می تواند تا حدودی به ریکاوری (بازسازی بدن) کمک نماید. اما برخی در میزان تأثیر آن بزرگنمایی می کنند.

مطالعه ای موردی در سال ۲۰۱۰ بر روی دو ورزشکار انجام شد، یکی از آن ها یک ورزشکار رزمی بود و دیگری دونده ماراتن. این مطالعه دریافت که غوطه ور شدن در آب سرد می تواند درد و تنش عضلانی ناشی از ورزش سنگین را تا حدود زیادی تسکین دهد. همچنین آب سرد به ریکاوری بدن و بازگشت سریع تر ورزشکار به تمرینات، کمک زیادی می نماید.

دو مطالعه دیگر که در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۶ انجام شدند، دریافتند که غوطه ور شدن در آب سرد می تواند تنش ها و دردهای عضلانی ناشی از ورزش را کاهش دهد. بهتر است برای تأثیر بیشتر حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آبی با دمای ۱۱ تا ۱۵ درجه سانتی گراید، غوطه ور شوید.

آیا دوش آب سرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

برخی تحقیقات نشان داده اند که آب سرد می تواند تا اندازه ای سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان داد که غوطه ور شدن در آب سرد موجب آزاد شدن آدرنالین می شود. این امر دو اثر دارد: اول اینکه موجب می شود سیستم ایمنی بدن مواد ضد التهابی بیشتری تولید کند. از سویی می تواند واکنش های التهابی بدن به عفونت ها را کاهش دهد. هر دو این موارد به افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها کمک می کنند.

چگونه دوش آب سرد بگیریم؟

آرام آرام دمای آب را سرد کنید
نباید دفعتاً به زیر دوش آب سرد بروید. سعی کنید به زیر دوش بروید و کم کم آب را سرد کنید. به این ترتیب که اول آب گرم کنید، سپس ولرم، خنک و در مرحله آخر آب را سرد کنید.
بدنتان را آماده کنید
بهتر است قبل از اینکه آب را سرد کنید، ابتدا به دست ها، پاها و صورت خود، آب سرد بپاشید تا بدنتان آماده شود.
یک حوله و یا اتاق گرم را آماده کنید
وقتی کارتان تمام شد بهتر است سریعتر با حوله ای خود را خشک کرده و وارد مکانی سرد نشوید. در غیر اینصورت ممکن است لرز بگیرید و یا سرما بخورید.
در این کار استمرار داشته باشید
احتمالاً تأثیرات دوش آب سرد به این زودی ها خود را نشان نمی دهد. دوش آب سرد گرفتن به صورت هر روزه و در یک ساعت مشخص، موجب می شود بدن، خود را با شرایط جدید تطبیق داده و به آن واکنش دهد. این واکنش همان تغییرات مثبتی است که در بالا توضیح داده شده است.

احتیاط های لازم

ممکن است استفاده از آب سرد برای برخی افراد مناسب نباشد. این افراد باید از دوش آب سرد اجتناب کنند:

– افراد مبتلا به فشار خون بالا
– بیماران قلبی
– افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری تب دارند
– کسانی که مبتلا به سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا بوده اند و به تازگی خوب شده اند
– افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی
– اگر افسرده هستید یا از مشکلات روانی دیگر رنج می برید، به هیچ عنوان درمان با آب سرد را جایگزین داروهای خود نکنید.

منبع: سایت هلث آنلاین

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود