آشنایی با گرانیوم عطری و فواید آن

0 4,448

شمعدانی یکی از گلهای زینتی پرکاربرد در منازل است که البته نباید از فواید آن همچون کاهش التهاب، تسکین درد و تسکین گوارش غافل بود.

شمعدانی چیست؟

نام شمعدانی کاملا کلی است و به ۲۰۰ نوع گیاه در خانواده Geraniaceae بر می گردد. در اینجا ما فقط به گرانیوم پلارگونیوم یا همان گرانیوم عطری می پردازیم که تنها گونه شناخته شده خوراکی است.

خاستگاه این گیاه چند ساله همیشه سبز به آفریقا بر می گردد که به سراسر جهان بعوان گیاه زینتی و گیاه دارویی صادر شده است.

گرانیوم (شمعدانی) گل های پنج پر دارد و برگ های آن بطور منظم رو برو هم بر روی ساقه ای بلند قرار گرفته است. برگ ها یکی از مهم ترین عناصر پزشکی در طب سنتی اند و اصولا برای درست کردن دمنوشی خوش عطر مورد استفاده قرار می گیرند.

روغن فرار گل گرانیوم نیز خواص بسیاری دارد.

شمعدانی برای اولین بار در قرن ۱۷ به اروپا ورود پیدا کرد و پس از آن به سراسر دنیا راه یافت. برخلاف خیلی از درمان های گیاهی ، شمعدانی خیلی در آشپزی کاربردی ندارد. اکثرا شمعدانی را بعوان گیاه تزیینی یا بخاطر خاصیت دارویی استفاده می کنند. در اینجا به برخی از خواص شمعدانی می پردازیم.

خواص شمعدانی

کاهش استرس

تاثیر شمعدانی بر سیستم عصبی شناخته شده است و این گیاه برای نسل ها مورد استفاده قرار گرفته است.

اگر برگ های این گیاه را دم می کنید می توانید دمنوش خوشمزه ای داشته باشید که خاصیت تسکین دهندگی دارد. چنین خاصیتی بخاطر تاثیر ترکیبات ارگانیک بر سیستم غدد درون ریز است که به متعادل ساختن هورمون های عامل ایجاد استرس و اضطراب کمک می کند.

یک فنجان چای هنگام استرس می تواند حالت روانی ناخوشایند و ذهن بهم ریخته را بهبود بخشد.

کاهش التهاب

یکی از استفاده های رایج شمعدانی کم کردن التهاب بدن است. اگر از درد زانو ، درد ماهیچه و حتی التهابات درونی معده یا سیستم قلبی عروقی رنج میبرید از روش های ساده برای تسکین فشار و استرس بر ناحیه آزرده ، آماده کردن دمنوش شمعدانی است.

تسکین درد

درست مانند خواص ضد التهابی شمعدانی ، خاصیت تسکین بخشی آن روشی سنتی برای درمان سردرد و سایر جراحات است.

اگر از درد های مزمن یا میگرن رنج میبرید، بر اساس تحقیقات دمنوش شمعدانی موجب ترشح اندورفین می شود و خیلی سریع درد را تسکین می دهد. این تاثیر نسبتا خفیف است و نباید بجای درمان قطعی بکار گرفته شود.

تقویت سلامت کلیه

گرچه ساز و کار شیمیایی هنوز مشخص نیست اما برخی از ترکیبات فرار شمعدانی موجب تقویت سلامت کلیه و تحریک ادرار می شود که به سم زدایی بدن و برداشتن نمک اضافی ، چربی و آب از بدن کمک می کند.

این امر در کاهش فشار وارد بر کلیه موثر است و از انتشار مواد سمی به سایر قسمت های بدن ممانعت بعمل می آورد.

تقویت ایمنی

شمعدانی خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و برای درمان سرماخوردگی مناسب است.

آماده کردن یک فنجان از دمنوش آن یا حتی جویدن برگ های آن ( تنها شمع دانی عطری) می تواند ترکیبات ضد باکتریایی به بدن برساند و در نتیجه سیستم ایمنی را تقویت کند و دوران بهبود را کوتاهتر کند. این خاصیت به ممانعت از تاثیر پاتوژن های داخلی و بیرونی بر بدن کمک می کند.

کمک به هضم

اگر از درد،نفخ یا معده درد رنج می برید،نوشیدن یک فنجان چای می تواند آسان ترین و بی دردسرترین روش ممکن باشد.

ترکیبات ارگانیک موجود در شمعدانی بسرعت التهاب را کم می کند و باکتری های عامل درد را از بین می برد و سیستم گوارشی شما را به حالت نرمال بر می گرداند.

احتیاط

باید به یاد داشته باشیم که فقط گرانیوم(شمعدانی) عطری مصرف خوراکی دارد. باید از انتخاب شمعدانی که می خواهید بعنوان درمان گیاهی از آن استفاده کنید مطمئن شوید.

همچنین با پزشک متخصص خود قبل از افزودن شمعدانی به رژیم غذایی مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود