جدوا برای چی خوبه ؟!

0 8,483

معرفی جدوا | خواص جدوا | قسمت های مورد استفاده جدوا | موارد مصرف جدوا | خواص سمی جدوا | خواص جدوا برای سرفه | خواص جدوا برای فشار خون | خواص جدوا برای پوست | خواص جدوا برای اسهال

موارد مصرف و خواص جدوا

نام علمی (خانواده):

Barringtonia recemosa (L.) K. Spreng (Lecythidaceae)

نام انگلیسی:

Putat kampong, Samund rapandu

نام فارسی:

جدوا

خصوصیات:

این گیاه درختی کوچک با برگ‌های بزرگ و ساده به طول ۲۰ سانتی‌متر است. گل‌ها بزرگ با پرچم‌های متعدد صورتی رنگ هستند. برگ‌ها و پوست درخت برای گازگرفتگی موش صحرایی و مار، مسمومیت با موش صحرایی و کورک و میوه گیاه برای سرفه، آسم و اسهال به کار می‌رود، از مغز هسته مخلوط با شیر در درمان بیماری‌های صفراوی و یرقان و دانه گیاه به عنوان حشره‌کش و ماده مقوی استفاده شده است. میوه بیضی، سبز و به طول ۹ سانتی‌متر می‌باشد که در هنگام رسیدن، رنگ آن قرمز می‌شود.

منشأ:

بومی افریقا، مناطق معتدل و گرم آسیا، استرالیا و اقیانوس آرام.

ترکیبات شیمیایی:

Nasimalun A, B، بارینگتونین، R1- باریژنول، R2- باریژنول، بارینگتوژنول، بارینگتوژنیک اسید و مواد دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

از این گیاه به طور وسیعی به شکل جوشانده در طب سنتی سریلانکا استفاده می‌شود. برگ‌ها و پوست درخت برای گازگرفتگی موش صحرایی و مار، مسمومیت با موش صحرایی و کورک و میوه گیاه برای سرفه، آسم و اسهال به کار می‌رود، از مغز هسته مخلوط با شیر در درمان بیماری‌های صفراوی و یرقان و دانه گیاه به عنوان حشره‌کش و ماده مقوی استفاده شده است. دانه همراه با اجزای دیگر آن برای درمان خارش، بواسیر و تب تیفوئیدی به کار می‌رود در صورتی که پوست ساقه برای زخم معده نیز مصرف می‌شود. ریشه‌ی گیاه به عنوان ماده سرد کننده و داروی رد کننده مانع عمل می‌کند.

آثار دارویی:

ضد درد، ضد باکتری، مهار گلوکوزیداز و آمیلاز، ضد سرطان، و سمیت سلولی.

مسمومیت‌زایی:

عصاره‌های آبی (۵۰۰، ۷۵۰، ۱۰۰۰ و یا ۱۵۰۰ mg/kg) پوست ساقه این گیاه در موش‌های صحرایی نر اثر ناخواسته یا سمیتی نداشت یا تغییری در باروری، طول بارداری، نمو دوران نوزادی و حول زایمان ایجاد نکرد و به نظر تراتوژن نبود. عصاره دانه این گیاه با تجویز روزانه، داخل صفاقی به مدت دو هفته تا دوز ۱۲ mg/kg فاقد سمیت حاد و کوتاه مدت در موش بود. موش‌های درمان شده با این گیاه فقط با دوز ۲۴ mg/kg نشانه‌های واضح سمیت را نشان داد. LD50 این گیاه در موش نر با تک دوز و به صورت داخل صفاقی ۳۶ mg/kg بود.

منبع مقاله :
لینگ، کوهویی – تانگ کیان، چوا – چای هون، تان؛ (۱۳۹۲)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین‌زاده – محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود