آشنایی با کاربردهای دارویی جوزالقی (حب الملوک)

0 4,695

درختچه‌ای چوبی که قد آن به ۲-۵ متر می‌رسد. ساقه‌ها دارای سطح صاف و برگ‌ها تخم مرغی به طول ۵-۱۵ سانتی‌متر، سبز و صاف بدون کرک است

نام علمی (خانواده):

(Euphorbiaceae) Jatropha curcas L.

نام انگلیسی:

Barbados Nut, Physic-Nut

نام فارسی:

جوزالقی، حب الملوک

مشخصات:

درختچه‌ای چوبی که قد آن به ۲-۵ متر می‌رسد. ساقه‌ها دارای سطح صاف و برگ‌ها تخم مرغی به طول ۵-۱۵ سانتی‌متر، سبز و صاف بدون کرک است. پهنک گیاه باریک و ۵ قسمت قبلی شکل دارد. ضد دیابت، ضد التهاب، ضد سرطان، ضد پروتوزوئر، ضد یروس، انعقادآور، سقط‌آور، همولیتیک، لیپولیتیک، حشره کش، حلزون‌کش و ترمیم زخم. گل‌ها ۶ در ۷ میلی‌متر (دو جنسی مافرودیت) و معطر می‌باشند. میوه به صورت کپسول ۳ قسمتی گوشتی به طول ۲/۵ سانتی‌متر و حاوی دانه‌های سیاه است.

منشأ:

بومی مکزیک و به طور وسیعی در نواحی گرمسیر آسیا و اروپا و امریکا کشت و بومی شده است.

ترکیبات شیمیایی:

کورکائین (curcain) کورکازین، کورکاسیکلین A، جتروفولون A و B، هیودلوتینون (heudelotinone) نوبیلتین، جاتروکورین، کورسین، کورکوزون B و مواد دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

برگ‌های این گیاه برای درمان جرب، انگل‌ها و قرمز کننده پوست برای حالت‌های فلجی و روماتیسم به کار می‌رود. از میوه گیاه برای ورم و خیز عمومی استفاده می‌شود. روغن دانه استفراغ‌آور، ملین، مسهل می‌باشد و برای بیماری‌های پوستی به کار می‌رود. شیرابه این گیاه برای درمان گزش با زنبور معمولی و عسل به پوست مالیده می‌شود و از آن برای پانسمان زخم‌ها، جراحت‌ها، و التهاب زبان استفاده می‌شود. این گیاه همچنین به عنوان ماده بندآورنده خون و درمان عقربک (التهاب بند آخر انگشت) کورک و زخم دهان به کار می‌رود. ریشه این گیاه در شکل جوشانده به عنوان دهان شویه در خون‌ریزی لثه و دندان درد به کار می‌رود.

آثار دارویی:

ضد دیابت، ضد التهاب، ضد سرطان، ضد پروتوزوئر، ضد یروس، انعقادآور، سقط‌آور، همولیتیک، لیپولیتیک، حشره کش، حلزون‌کش و ترمیم زخم.

مقدار مصرف:

از دو دانه گیاه به عنوان مسهل استفاده شده است.

مسمومیت‌زایی:

مسمومیت در انسان ممکن است منجر به فراموشی، تشنج، هذیان، اسهال، تهوع، سرگیجه، اختلالات بینایی، درد شکمی حاد، افسردگی شود و همچنین کلاپس (قلب و عروق) ممکن است اتفاق افتد. خوردن ۴-۵ دانه این گیاه ممکن است باعث مرگ شود. این گیاه برای موش صحرایی، مرغ و انسان سمی است.

تداخلات دارو – گیاه:

این گیاه با داروهای دیگر که با آنزیم‌های سیتوکروم P450 متابولیزه می‌شوند تداخل دارد.

نکته‌ی نویسنده:

(Jatropha curcas همچنین به عنوان منبع سوخت زیستی کشت می‌شود).

پی‌نوشت:

برای مشاهده پی‌نوشت‌های این کتاب به منبع مقاله مراجعه شود.

منبع مقاله :
لینگ، کوهویی – تانگ کیان، چوا – چای هون، تان؛ (۱۳۹۲)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین‌زاده – محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.
نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون
مترجمان: دکتر حسین حسین‌زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود