آشنایی با خواص دارویی چاهی کوهی

0 4,759

خواص چای کوهی و تمام فواید و خاصیت های چای کوهی و طبع چای کوهی و طریقه مصرف چای کوهی و مضرات چای کوهی را در نصرینو مشاهده نمایید.

نویسنده: صمصام صانعی

چاهی کوهی دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد که هر کدام نیاز به تحقیق جداگانه دارند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از چای کوهی (سنبله‌ای زیبا) اشاره شده است.

نام علمی چای کوهی:

tachys lavandulifolia Vahl می‌باشد. نام‌های محلی آن، چای پشمی، کلکنه و اکلیجه است.

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است به ارتفاع حدود ۲۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، پرساقه و ایستاده با کرک‌های نمدیِ خاکستری، کرک‌های بالای ساقه گسترده و نرم و برگ‌های آن باریک، تقریباً نوک کند، دارای دمبرگی کوتاه و در سطح فوقانی فرورفته می‌باشند. گل‌های آن به صورت سنبله‌های پنبه مانند، بدون دمگل و به رنگ قرمز یا ارغوانی و گاهی موارد سفید مایل به زرد هستند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها به صورت پراکنده و به صورت انبوه در کشورهای آسیایی انتشار دارد. در ایران نیز بیشتر در استان‌های گلستان، مازندران، استان‌های غربی، اصفهان، خراسان رضوی، سمنان و فارس انتشار دارد.

بخش مورد استفاده:

سرشاخه‌های گلدار گیاه

نحوه مصرف:

به صورت دم کرده استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

آرام‌بخش و برطرف کننده خستگی، ضد افسردگی و مقوی سیستم دستگاه عصبی، فرح‌بخش و نشاط‌آور، مسکن دردهای مفصلی و ضد سرگیجه، تسکین دهنده سردرد و مفید برای دردهای روماتیسمی، اشتهاآور و مقوی کبد، بازکننده گرفتگی صدا و خلط‌آور، بازکننده قاعدگی و ضد کرم معده و روده، ادرارآور و شستشو دهنده مجاری ادراری می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های معده و روده با منشأ روانی، اسهال توأم با تحریکات عصبی، سیاه سرفه، مننژیت، کم خونی، سرماخوردگی و تب نیز مفید است. مصرف چای کوهی برای اشخاصی که از درد دنبالچه رنج می‌برند بسیار مؤثر می‌باشد.

تذکر:

مصرف چای کوهی برای خانم‌های باردار ممنوع و موجب سقط جنین می‌شود.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود