معرفی بلادر یا قرص کمر و خواص درمانی آن

0 4,696

همه چیز درباره بلادر ، خواص بلادر، طبیعت بلادر ، فواید مصرف بلادر، ترکیبات بلادر ، مضرات مصرف بلادر ، طرز استفاده بلادر ، فراورده های دارویی بلادر ، تاریخچه بلادر ،فواید مصرف بلادر

دو نوع بلادر وجود دارد یکی بلادر کبیر و دیگری بلادر صغیر. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به نوع بلادر کبیر که خواص دارویی داشته و در طب سنتی نیز کاربرد دارد اشاره شده است.

نام علمی بلادر کبیر:

Anacardium Occidentale L.، نام فرانسه Anacarde و نام انگلیسی آن Cashew nut می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بلادرکبیر، قرص کمر، حب الفهم و حب القلب نامیده شده است.

تیره گیاه:

پسته Anacardiaceae

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری درخت:

درختی است نسبتاً بزرگ با برگ‌هایی بیضی شکل و گل‌های آن مجتمع و به صورت پانیکول می‌باشند. برخلاف نظر بعضی از کارشناسان گیاهان دارویی آنچه که درباره خواص درمانی مغز قرص کمر در رابطه با تقویت نیروی جنسی گفته می‌شود واقعیت ندارد و در حد معمول مقوی نیروی جنسی می‌باشد. میوه‌اش به شکل باقلای درشت به طول حدود ۴ الی ۵ سانتی‌متر و عرض حدود ۳ تا ۳/۵ سانتی‌متر و از مشخصات آن این است که در قاعده‌ی میوه آن قسمت متورم و حجیمی به شکل گلابی دیده می‌شود که از تغییر شکل دمگل به وجود می‌آید. میوه‌ی این گیاه (بلادرکبیر – قرص کمر) که به صورت زائده‌ای در انتهای قسمت متورم واقع است، حالت نسبتاً سخت و با مقاومت دارد. در داخل میوه آن، بادامی قرار دارد که در حالت تازه قابل مصرف است و از آن روغن ملایمی با رنگ زرد روشن استخراج می‌شود. در فاصله‌ی بین مغز و پوست میوه رطوبت غلیظی وجود دارد که به آن عسل بلادریا روغن بلادر می‌گویند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک و طبیعت عسل بلادر کبیر خیلی خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در آمریکا و مناطق حارّه استوایی کاشته می‌شود و در مناطق ساحلی هندوستان نیز پرورش داده می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در بلادرکبیر (قرص کمر):

آب، پروتئین، چربی، هیدرات کربن، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، رایبوفلاوین، نیاسین، تیامین و ویتامین A در ‌آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

دانه (مغز قرص کمر) و پوست سخت میوه. در ضمن عسل بلادر و پوست و برگ درخت نیز خواص دارویی دارند.

نحوه مصرف:

معمولاً مغز قرص کمر را به صورت پودر شده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی مغز قرص کمر (بلادر کبیر):

تقویت کننده حافظه و نیرودهنده، نرم کننده و مقوی نیروی جنسی می‌باشد. در ضمن روغن دانه نیز نرم کننده پوست است. در استعمال خارجی پوست سخت قرص کمر به صورت جوشانده برای سیاهی موی سر مؤثر می‌باشد.

نکته:

برخلاف نظر بعضی از کارشناسان گیاهان دارویی آنچه که درباره خواص درمانی مغز قرص کمر در رابطه با تقویت نیروی جنسی گفته می‌شود واقعیت ندارد و در حد معمول مقوی نیروی جنسی می‌باشد.

منبع‌مقاله: صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود