رفع مشکلات قاعدگی به کمک طب سنتی

0 3,828

طب سنتی برای منظم شدن سیکل قاعدگی چند توصیه ساده دارد که اگر همین توصیه‌های ساده را مو به مو اجرا کنید، روند بهبود شما خیلی سریع اتفاق می‌افتد.

حدود ۳۳ درصد بانوان درگیر مشکلات و اختلالات پریود و قاعدگی هستند. مثل خونریزی غیر طبیعی، کم خونی ، نبود قاعدگی، سردرد، از بین رفتن عادت ماهانه، قاعدگی نامنظم، عادت بیش از ۷ روز، درد، تعویض مکرر نوار، خستگی دائمی و زیاد، منقبض شدن عضلات به صورت دردناک و… که می توانند دلایل آنها کاهش وزن، سوء تغذیه، استرس و اضطراب، مشکلات هورمونی، عوارض قرص های ضد بارداری، مشکلات مادرزادی، زخم شدن رحم و عارضه های خاص باشد.

سیکل قاعدگی یا عادت ماهیانه یک روند طبیعی ماهیانه است، که هر ۲۲ تا ۳۵ روز و به طور متوسط در حالت نرمال ۲۸ روز یک بار اتفاق می‌افتد و در حالت طبیعی حدود ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد و حجم خونی که یک خانم از دست می‌دهد نیز بیشتر از ۸۰ سی‌سی نیست. حال اگر خانمی فاصله‌ بین قاعدگی‌هایش کم یا زیاد شود و حجم خونریزی آن تغییر نماید، اصطلاحاً گفته می‌شود که سیکل قاعدگی او دچار نامنظمی یا به عبارتی اختلال شده ‌است. اما نگران نباشید، طب سنتی برای منظم شدن سیکل قاعدگی چند توصیه ساده دارد که اگر همین توصیه‌های ساده را مو به مو اجرا کنید، روند بهبود شما خیلی سریع اتفاق می‌افتد. در این مطلب به درمان برخی از این مشکلات و اختلالات به شیوه های توصیه شده در طب سنتی خواهیم پرداخت.

احتباس طمث (کم شدن یا قطع شدن خونریزی قاعدگی)

پرهیزات غذایی احتباس طمث

انواع فست فود و نوشابه ، غذاهای خمیری مثل ماکارونی ، الویه ، قارچ ، غذاهای سنگین و دیر هضم مانند کله پاچه و حلیم ، سیب ترش ، ماست ترش ، ترشی و موزه سرکه

نسخ رایج استادان طب سنتی برای درمان احتباس طمث

فرنی تخم خربزه

یک مشت تخم خربزه کوبیده شده ( پودر نباشد ) را در پارچه ای ریخته چند بار در یک فنجان آبجوش فشار دهید تا رنگ بگیرد ( شیره کشی شود ) . باز با یک فنجان دیگر هم این کار تکرار کنید تا شیری شود . سپس محلول را به ۱ لیوان شیر و نصف استکان گلاب اضافه کنید . ۱ قاشق غذاخوری نشاسته شسته را کم کم اضافه کنید تا به قوام فرنی برسد . ۳ تا ۵ روز صبح ناشتا به عنوان صبحانه میل کنید ( با نان با بدون نان ) . فرنی تخم خربزه برای احتباس طمث و همراه با ضماد آرد جو و ختمی و بومادران مفید است.

طرز تهیه نشاسته شسته 

نشاسته را در آب سرد حل کنید . وقتی ته نشین شد آب روی آن را دور بریزید . ۳ بار این کار را تکرار کنید و نشاسته ته نشین شده را پهن کنید تا خشک شود . با این عمل مواد لزج لعاب دارش گرفته میشود.

ضماد احتباس طمث (حیض)

گل بومادران و ختمی ۶ قاشق غذاخوری آسیاب کرده و با ۷ قاشق غذاخوری آرد جو با گلاب گرم خمیر کرده و شبها به محل زهار ضماد کنید و صبح بشویید . این عمل را یک هفته ادامه دهید .

این ضماد منضجی است که مواد را می پراند و سنگینی و افزایش حجم زیر دل می دهد . از روی رنگ به نوع ماده ای که در حال نضج (پختگی و رسیدگی ماده بیماری ) و از روی رقت و غلظت به اصل ماده می توانیم پی ببریم . رنگین شدن قاروره و اعتدال نبض از علائم نضج هستند . بعد از احساس سنگینی گل گاوزبان استفاده کنید.

جوشانده گل گاوزبان

۱۰ گرم گل گاوزبان را جوشانده در ۳ وعده میل کنید . این جوشانده بعد از ایجاد نضج در ماده ( مثلا بعد از تجویز فرنی تخم خربزه برای احتباس طمث ) داده می شود که باز کننده مجاری و ادرار آور و قاعده آور است و خروج خون قاعدگی را تسهیل و تجمع ماده را کم می کند.

دمکرده زرشک پلویی

زرشک پلویی ۳۰ گرم در ۱ لیوان آب ۱ دقیقه بجوشانید . ده دقیقه دم بکشد صاف کرده میل کنید.

  • ماساژ زیر شکم و کشاله ران با روغن زیتون و بابونه روزی ۲ بار
  • بادکش گرم زیر شکم و کشاله ران هر روز
  • اضافه کردن زیره و انیسون به ادویه جات غذا
  • خوردن مربای شقاقل و مربای زنجبیل روزی ۱ قاشق مرباخوری از هر کدام
  • گلقند عسلی روزی ۱ قاشق غذاخوری
  • دم کرده پونه ، بومادران و زیره روزی ۳ اسکان

دمکرده کنجد

ده قاشق کنجد را در آب جوش بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد . نصف لیوان صبح و نصف لیوان شب از این دم کرده بخورید . این کار را تا ۵ روز ادامه دهید . بسیار قاعده‌آور است.

خونریزی قاعدگی

خونریزی قاعدگی

خونریزی دوران قاعدگی یکی از راه‌های پاکسازی بدن از مواد زائد است، اما چنانچه بیش از حد باشد سبب خروج مواد مفید از بدن می‌شود و اگر به صورت ناقص اتفاق بیفتد به عدم پاکسازی کامل منجر می‌شود. در این بخش برای اینکه خونریزی معمولی و طبیعی باشد یکسری راه کار طب سنتی بیان می شود.

پرهیزات غذایی

مانند پرهیزات احتباس طمث می باشد.

نسخ رایج استادان در خصوص خونریزی های زنانه و خونریزی های عمومی

  1. ۲ گرم انجبار را در یک لیوان آب خیسانده سپس به آرامی بجوشانید . صاف کرده میل کنید . این جوشانده خونریزی های مختلف مخصوصا خونریزی های زنانه را به سرعت کنترل می کند . انجبار عارضه خاصی ندارد ولی ممکن است کمی یبوست ایجاد کند.
  2. بادکش زیر سینه ها و بستن دستها از شانه تا کف دستها و پاها از ران تا مچ پا باند کشی هر ۱-۲ ساعت به مدت ۱۰-۵ دقیقه تا بند آمدن کامل خونریزی.
  3. خوردن زرده تخم مرغ آب پز یا عسلی که رویش یک قاشق چایخوری بارهنگ پاشیده شده باشد. بهتر است بارهنگ را قبل از پاشیدن روی تخم مرغ ، در یک ظرف خشک بدون آب و روغن ، روی حرارت کمی تفت دهید.
  4. خوردن سمنو در وعده صبحانه.
  5. خوردن خرمالو.
  6. خوردن کباب قلوه در روزهای خونریزی.
  7. تره در تمام غذاها اضافه شود. خوردن کوکوی تره در وعده‌های غذایی.
  8. استفاده از سویق عدس یا عدس پخته مناسب است . برای تهیه سویق عدس ، عدس را آبپز کنید و در ماهیتابه بدون روغن تفت دهید . سپس آن را پودر کرده و هر ۴-۳ ساعت ۱ قاشق غذاخوری میل شود . برای تهیه عدس پخته ، عدس را آبپز کنید و بکوبید . هر ۲-۴ ساعت ، ۳ قاشق غذاخوری میل شود.
  9. عدس را بو بدهید و سپس آرد کنید و یک قاشق غذاخوری آرد عدس را با یک قاشق غذاخوری پودر سنجد روی زرده تخم مرغ پخته با عسلی بپاشید و میل کنید.
  10. بارهنگ ۱ قاشق چایخوری ۲ تا ۴ بار در روز تا ۲ ماه با آب جوش و کمی عرق نعنا و کمی خاکشیر و عرق خارشتر مصرف شود.
  11. ۱ قاشق غذاخوری خاکشیر ، ۱ قاشق چایخوری بارهنگ و یک قاشق مرباخوری قدومه در آب جوش ریخته و صبح ناشتا میل شود.

درد قاعدگی

اقدامات زیر در کاهش درد هنگام قاعدگی مفیدند:

  1. قبل از شروع درد ، روزی ۳-۲ بار یک استکان دم کرده زیره سبز را که با نبات شیرین کرده اید ، بنوشید و این کار را تا پایان روزهایی که درد دارید ادامه دهید.
  2. روغن مالی زیر شکم با روغن های سیاهدانه یا زیتون و بستن و گرم کردن رحم و تخمدان ها در کاهش درد قاعدگی مؤثر است.

پرهیزات غذایی جهت کاهش درد قاعدگی

  • غذاهای مانده ، فریزری ، غذاهای آماده کارخانه ای ، کنسرو ، کمپوت های کارخانه ای ، تنقلات کارخانه ای ( مانند کیک ، بیسکوئیت ، چیپس ، پفک ، آبمیوه های صنعتی و … ).
  • شیرینی ها و شکلاتهای حاوی رنگها و مواد نگهدارنده صنعتی.
  • فست فودها ( مانند همبرگر ، پیتزا ، سوسیس ، کالباس و … ).
  • انواع نوشابه های گازدار و بدون گاز صنعتی.
  • سرکه و آبغوره.
  • غذاهای با مزاج سرد.
  • بادمجان.
  • قهوه ، کاکائو ، نسکافه.
  • گوشت گاو و گوساله ( تا زمان برطرف شدن کامل علایم از خوردن آن پرهیز شود . )
  • انواع پنیر.
  • یخ.
  • غذاهای خمیری مانند ماکارونی ، سالاد الویه ، قارچ ، سیب زمینی، موز.
  • غذاهای سنگین و دیر هضم مانند حلیم و کله پاچه.
  • حبوبات نفاح.
  • غذاهای تند ، شور و پرادویه.
  • خوردن ماست و سالاد به همراه غذا سبزیجاتی مثل چغندر ، شلغم ، سیر و پیاز خام ، کلم.
  • میوه های با مزاج سرد مثل هلو ، آلو ، خیار ، کدو ، پرتقال و نارنگی از یک هفته مانده به آغاز عادت ماهیانه تا زمان اتمام آن از خوردن این موارد پرهیز شود .

توصیه های غذایی جهت کاهش درد قاعدگی

  • مواد غذایی ، میوه ها و سبزیجات تازه که مزاج معتدل یا گرم و خشک یا گرم و تر دارند ( مثلا سیب شیرین ، گلابی ، ریحان ، شوید ، نعناع ، مرزه و … ).
  • استفاده از گوشت گوسفند و پرندگان ( مرغ جوان ، بلدرچین ، کبک و … ) به جای گوشت گاو و گوساله.
  • تنقلات و شیرینی های طبیعی: مویز ( ۲۰-۱۵ عدد ) ، انجیر خشک ( ۵ عدد ) ، بادام پوست کنده ( ۱۰ عدد یا به صورت حریره بادام یا شیر بادام ) ، عسل ۳-۲ قاشق مرباخوری.
  • استفاده از زنجبیل ، تخم کرفس ، آویشن و رازیانه و انیسون زنیان در غذاها به عنوان ادویه.
  • نان برشته با عسل طبیعی یا مربای سیب ، بالنگ ، به در وعده صبحانه.
  • رب به یا رب سیب روزی ۳ قاشق مرباخوری.
  • قبل از شروع درد و ۳ روز مانده به شروع خونریزی ، روزانه ۳-۲ استکان دم کرده بابونه و زیره سبز که با نبات شیرین شده ، میل کنید . این کار را تا روز سوم عادت ماهیانه ادامه دهید.

تدابیر دیگر در بهبود درد شکم ناشی از عادت ماهیانه

  • از ۵ روز مانده به عادت ماهیانه تا روز سوم آن ، روزی ۳-۲ مرتبه سینه ها و زیر شکم و کشاله ران ها با روغن زیتون و بابونه به مدت ۱۵ دقیقه ماساژ داده شود.
  • از یک هفته مانده به شروع عادت ماهیانه تا اتمام آن ، ناحیه کمر ، شکم و کشاله ران خود را با بستن پارچه یا پوشیدن لباس ضخیم ، گرم نگه دارید و از مواجه شدن با سرمای ناگهانی ( مثلا باد کولر و مخصوصا در هنگام خروج از حمام ) بپرهیرید.

 خشکی رحم و واژن

نسخ رایج استادان در خصوص خشکی رحم و واژن

آبزن گل پنیرک : ۵۰ گرم گل پنیرک را در ۱۰ لیتر آب بجوشانید تا نصف شود . بعد از پارچه دولا صاف کنید و داخل لگن بریزید . ۳۰ دقیقه در لگن بنشینید . بعد از آبزن خود را نشویید و خشک کنید . تا ۵ روز این کار را تکرار کنید

لکه بینی

نسخ رایج استادان در مورد لکه بینی

  • تخم مرغ عسلی با تخم جزر(زردک) : هر روز صبح ۱ تخم مرغ را در آب سرد بیاندازید و بگذارید تا آب به جوش آید ، ۵ دقیقه بعد از جوشیدن آب آن را بردارید و پوست بگیرید و ۱ قاشق مرباخوری پودر تخم جزر را روی زرده و سفیده آن بریزید و میل کنید. این ترکیب قوت ماسکه ( قدرت نگه دارنده ) را تقویت می کند و اگر بیمار به دلیل ضعف رحم دچار لکه بینی شده باشد برطرف خواهد شد.
  • برای لکه بینی بعد از پریود: عرق بومادران روزی یک لیوان با عسل از روز ۱۰ تا ۱۵ سیکل ماهانه میل شود.

منبع:طبایع

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود