درمان سریع جوش با مواد طبیعی

0 3,779

سروکله جوش‌ها وقتی پیدا می‌شود که قرار است به مهمانی بروید یا سر یک قرار مهم حاضر شوید. اتفاقی که ممکن است بارها برای شما هم پیش آمده باشد.

استفاده از مواد شیمیایی خشن، شست‌وشوی طاقت‌فرسا و حتی لایه برداری پوست و لیزر کردن تحت نظر پزشک واقعا پوست را حساس کرده و مشکل را تشدید می‌کند؛ بنابراین می‌توان از راه‌های متداول درمان خانگی جوش صورت و آکنه استفاده کرد که آن‌ها را با سرعت و به‌راحتی از بین می‌برند.

استفاده از یخ برای جوشی که هنوز عفونی نشده

اولین درمان سریع جوش یخ است. برای جوشی که هنوز به‌طور کامل عفونی نشده است، استفاده از یخ روی پوست به کاهش التهاب کمک می‌کند و غدد چربی را تشویق می‌کند که منقبض شوند و چربی اضافه و میکرب‌های درون آن را از آن بخش پوست بیرون برانند.
یخ می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. به‌دلیل سرمای ناشی از یخ، غدد چربی منقبض می‌شوند و چربی‌های اضافی و میکروب را خارج می‌کنند.

 عسل، ماسک دارچین عسل؛ افزایش سرعت بهبودی
حتما با خواص عسل آشنا هستید. عسل به‌عنوان ماده‌ای با خواص ضدعفونی‌کننده شناخته می‌شود و به ازبین‌بردن عوامل میکروبی اطراف غدد چربی کمک می‌کند. وقتی میکرب‌ها کاهش پیدا می‌کنند، سرعت بهبودی افزایش پیدا می‌کند. روش اول استفاده از خود عسل برای درمان جوش است.
عسل و دارچین منبع آنتی اکسیدان‌ها هستند. مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها بیشتر از بنزوئیل پراکساید و رتینول‌ها در کاهش آکنه مؤثرند. البته آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این مطالعات بررسی شده‌اند، از مشتقات ویتامین C هستند که در عسل یا دارچین یافت نمی‌شوند، مانند ویتامین B۳، اسید لینولئیک (امگا ۶) و سدیم اسکوربیل فسفات (SAP)؛ اما با‌توجه‌به نتایج این مطالعات، می‌توان نتیجه گرفت که سایر آنتی‌اکسیدان‌ها هم اثر مشابهی داشته باشند.
عسل و دارچین می‌توانند به مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب کمک کنند که هر دو عامل ایجاد آکنه هستند.
با اینکه خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی عسل و دارچین می‌تواند برای پوست‌های مستعد آکنه مفید باشد، هنوز هیچ مطالعه‌ای درباره توانایی آن‌ها برای درمان کامل آکنه وجود ندارد.

آبلیموی تازه؛ درمان از دو جهت
یک راه معجزه‌آسا برای خلاصی از جوش استفاده از آبلیموی تازه است. آبلیمو به‌عنوان میکرب‌کش، ارگانیسم‌های میکروسکوپی دخیل در ایجاد جوش را می‌کشد و علاوه بر این با خاصیت جمع‌کنندگی‌اش باعث می‌شود چربی‌های تجمع‌یافته بیرون رانده شوند. برای استفاده از لیمو راه‌های مختلفی وجود دارد.
برای جوش‌های جدی‌تر، مخلوطی از پودر دارچین و آبلیمو درست کنید و شب، قبل از خواب، روی جوش بمالید و بگذارید تا صبح بماند. این کار به ازبین‌رفتن سریع جوش کمک می‌کند؛ اما برای افرادی که پوست حساس دارند، توصیه نمی‌شود.
خلاصه: آبلیمو می‌تواند میکرب‌ها و باکتری‌های ایجادکننده جوش و آکنه را از بین ببرد؛ همچنین با جمع‌کردن منافذ باز پوست، به خارج‌کردن چربی اضافی کمک می‌کند.

خمیردندان، راه‌حل جوش‌های آب‌دار
خمیردندان برای درمان جوش فوق‌العاده است. اگر بعد از یخ گذاشتن استفاده شود، سریع‌ترین اثر را دارد. لازم است که حتما از خمیردندان‌های سفید‌رنگ و غیرسفید‌کننده استفاده کنید. همچنین از انواع خمیردندان‌های ژل‌مانند استفاده نکنید.
قبل از اینکه جوش روی صورت تان جا خوش کند، کمی خمیردندان سفید را روی آن ناحیه بمالید و بگذارید حین خواب شبانه آنجا بماند.
وقتی بیدار شدید، با آب سرد آن را بشویید. اگر قرار نیست خانه را ترک کنید، می‌توانید این کار را در میانه روز دوباره تکرار کنید.
برای اینکه این روش فایده‌ای داشته باشد، خمیردندان حداقل باید ۳۰ دقیقه روی پوست بماند.
خمیردندان می‌تواند برای پوست ایجاد حساسیت کند؛ بنابراین مهم است که از این روش با احتیاط و به شیوه درست استفاده کنید.
خمیردندان به‌دلیل داشتن کربنات‌کلسیم و خاصیت ضدباکتری و ضدالتهابی که دارد، می‌تواند در ازبین‌بردن عوامل ایجادکننده جوش و آکنه مؤثر باشد. فقط باید با احتیاط آن را استفاده کنید، زیرا ممکن است پوست را حساس کند.

استفاده از مکمل خوراکی زینک با تاثیرات شگفت‌انگیز
زینک (روی) یک ماده مغذی ضروری برای رشد سلولی، تولید هورمون، سوخت و ساز و عملکرد سیستم ایمنی بدن است.
مطالعات نشان داده‌اند که زینک یکی از درمان‌های طبیعی برای جوش و آکنه است. تحقیقات دیگری نشان می‌دهند که معمولا مقدار زینک در بدن افراد مبتلا به آکنه، نسبت به افراد دارای پوست سالم کمتر است. همچنین چندین مطالعه دیگر نشان داده‌اند که مصرف زینک به‌شکل خوراکی، می‌تواند به کاهش آکنه کمک کند. در یک مطالعه روی ۴۸ نفر از افراد مبتلا به آکنه، از آن‌ها خواستند تا روزی سه نوبت مکمل زینک بخورند. پس از هشت هفته، ۸۰ تا ۱۰۰٪ از آکنه در ۳۸ نفر از بیماران کاهش یافته بود.
هنوز دُز مشخصی برای مصرف زینک برای درمان آکنه وجود ندارد، اما چندین مطالعه نشان داده‌اند که کاهش قابل‌توجه آکنه با مصرف ۳۰ تا ۴۵ میلی‌گرم زینک در هر روز به دست می‌آید. این مقدار بالاترین دُز توصیه‌شده برای هر روز است. بهتر است بیشتر از ۴۰ میلی‌گرم در روز زینک مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد. زیاده‌روی در مصرف زینک، ممکن است باعث معده درد و تحریک روده شود.
مالیدن زینک روی پوست هیچ تأثیری ندارد؛ شاید به این دلیل است که پوست نمی‌تواند زینک را جذب کند؛ بنابراین فقط به خوردن آن اکتفا کنید.

بخور در مدت‌زمان مناسب برای خروج چربی‌ها و آلودگی‌های پوست
برای درمان سریع جوش بخور صورت را فراموش نکنید. استفاده از بخور گرم به‌علت باز کردن منافذ پوستی و بیرون ریختن مواد زاید از آن، فواید فوق‌العاده‌ای برای پوست‌های جوش‌دار به همراه دارد.
یک ظرف بزرگ را با آب داغ پر کنید؛ سپس صورت خود را در نزدیکی دهانه ظرف قرار دهید، به‌طوری‌که بخار آب به پوست‌تان برسد.
به هیچ عنوان، پوست‌تان را در تماس با آب داغ قرار ندهید، زیرا ممکن است منجر به سوختگی شود.
بخور را به‌مدت ۳۰ دقیقه ادامه دهید و سپس به پوست‌تان مرطوب‌کننده بمالید.

روغن درخت چای؛ درمان جوش‌ها از سه جهت
روغن درخت چای درمان‌کننده حیرت‌انگیزی برای جوش‌های پوستی است. روغن درخت چای با خاصیت ضدباکتریایی به جنگ میکرب‌هایی می‌رود که مشکلات پوستی ایجاد می‌کنند و به‌دلیل خواص تسکین‌بخشی که دارد، قرمزی و وخامت جوش‌ها را کاهش می‌دهد. این درمان خانگی جوش صورت همچنین با خشک کردن جوش‌ها و کمودون‌های سرسفید، آن‌ها را بهبود می‌دهد.
راه دیگر مخلوط کردن چند قطره از این روغن در یک قاشق ژل آلوئه ورا است. مخلوط به‌دست‌آمده را روی جوش‌ها و سایر نقاط مشکل‌دار پوست‌تان بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید.
اگر پوست شما حساس است، نباید از روغن درخت چای استفاده کنید.

استفاده از ماسک چای سبز، ساده و تاثیر‌گذار
چای سبز مقدار بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد و نوشیدن آن برای سلامتی مفید است.
هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن چای سبز می‌تواند به رفع جوش صورت یا آکنه کمک کند، اما ثابت شده است که مالیدن آن به‌شکل مستقیم روی پوست می‌تواند کمک‌کننده باشد. دلیل آن احتمالا وجود فلاونویید‌ها و تانن در چای سبز است. این دو ماده با باکتری‌ها مبارزه و به کاهش التهاب کمک می‌کنند.
آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز، اپیگالوکاتچین ـ ۳ ـ گالات (epigallocatechin-۳-gallate) است که در کاهش تولید سبوم (چربی پوست)، مبارزه با التهاب و جلوگیری از رشد آکنه در افرادی مؤثر است که پوست‌شان مستعد آکنه است.
مطالعات متعددی نشان داده‌اند که استفاده از ۲ تا ۳٪ عصاره چای سبز روی پوست، باعث کاهش قابل‌توجه تولید سبوم و جوش در افراد مبتلا به آکنه می‌شود.
کرم و لوسیون حاوی چای سبز در بازار موجود است، اما خودتان هم می‌توانید این ماسک صورت برای جوش را در منزل تهیه کنید.

درمان جوش صورت با  نارون کوهی یا هاماملیس

عصاره هاماملیس از پوست و برگ‌های درختچه نارون کوهی استخراج می‌شود که بومی آمریکای شمالی است. این عصاره حاوی تانن است که خواص ضدباکتری و ضدالتهابی قوی‌ای دارد؛ به همین‌دلیل از این ماده در درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی ازجمله شوره سر، اگزما، واریس، سوختگی‌ها، کبودی، گزیدگی حشرات و آکنه استفاده می‌شود.

استفاده از سیر برای درمان جوش صورت
سیر گیاهی است که به‌علت مزه عالی و فایده‌های پزشکی مورد توجه است. سیر دارای خواص اثبات‌شده قوی ضدباکتریایی، تقویت سلولی و ضدویروس است و به عوامل بیماری‌زای مسری حمله می‌کند. سیر همچنین در تقویت قوای جسمی نقش دارد.
سیر خام در طب قدیمی هند، آیوروِدا، یکی از بهترین درمان‌ها برای جوش‌های رسیده برشمرده می‌شود و طبیبان آیورودا بر سر خواص سیر در درمان جوش‌ها و همچنین در جلوگیری از عود مجدد جوش قسم می‌خورند.
بدون درنظرگرفتن گزارش‌های طب آیورودا درباره سیر، به اندازه‌ای افراد مختلف به فواید خوردن سیر خام در پیشگیری و درمان جوش صورت اشاره کرده‌اند که می‌توان آن را درمانی عالی برشمرد. سیر، این ماده ضدویروس، ضدقارچ و ضدسرطان، برای درمان سریع جوش‌ها کارساز است. همچنین سولفور موجود در سیر به تسریع فرایند بهبودی جوش کمک می‌کند.

جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم)؛ لایه‌بردار و ضد التهاب
جوش شیرین راه‌حل خانگی مفید دیگری برای درمان جوش است که با لایه‌برداری پوست و باز کردن راه تخلیه چربی و سلول‌های مرده جوش‌ها را از بین می‌برد. جوش‌شیرین کاربرد‌های فراوانی دارد. می‌توان از آن به عنوان ضدبو، به‌عنوان خمیردندان و در محلول‌های مختلف خانگی برای لایه‌برداری پوست استفاده کرد.
التهاب جوش زمانی شکل می‌گیرد که سلول‌های پوست و ارگانیسم‌های کوچک در کنار هم جمع می‌شوند و یک جوش متورم را ایجاد می‌کنند. التهاب پوست علاوه بر اینکه توجه دیگران را به خود جلب می‌کند، می‌تواند واقعا دردناک باشد.
بخشی از قدرت جوش‌شیرین در مراقبت از پوست به این دلیل است که قادر است به‌عنوان بخشی از درمان التهاب پوست و در یک برنامه درمانی به کار رود. مثلا از مواد معمولی موجود در آشپزخانه می‌توان برای درست کردن ماسک‌های قوام‌دار با پایه جوش‌شیرین استفاده کرد. ماسک‌های خانگیِ پوشاننده صورت که با جوش‌شیرین درست می‌شوند، می‌توانند به پیشگیری و درمان مشکلات پوستی کمک کنند.
هرگز جوش‌شیرین را بیشتر از چند دقیقه محدود روی پوست رها نکنید، زیرا ممکن است موجب خشکی پوست و حساسیت پوستی شود.

مکمل روغن ماهی، راهکار ساده دیگری برای درمان جوش و آکنه
اسید‌های چرب امگا ۳ چربی‌های سالمی هستند که فواید زیادی برای سلامتی دارند. این اسید‌های چرب را می‌توان از رژیم غذایی هم به دست آورد، اما تحقیقات نشان می‌دهند که در غذا‌های روزانه بیشتر افراد، به‌اندازه کافی امگا ۳ وجود ندارد.
دو نوع اسید چرب امگا ۳ داریم:
اسید ایکوزاپنتانوییک (EPA).
اسید دوکوزاهگزانوییک (DHA).
EPA ازطریق کنترل تولید چربی، حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از آکنه به سلامت پوست کمک می‌کند. EPA و DHA باعث کاهش عوامل التهابی در بدن می‌شوند که ممکن است احتمال ابتلا به آکنه را کاهش دهند.
برخی از غذا‌های سرشار از امگا ۳ عبارتند از: ماهی سالمون، ساردین، انچووی (ماهی کولی)، گردو، دانه چیا و تخم کتان.
خلاصه: روغن ماهی حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ شامل دو نوع EPA و DHA است. خوردن مکمل روغن ماهی می‌تواند به کاهش آکنه کمک کند.

 درمان جوش صورت با خیار
خیار سرشار از پتاسیم و ویتامین‌هایی، چون ویتامین A، C و E است. علاوه بر این خیار دارای خواص خنک‌کنندگی و تسکین پوست است. در کشور‌های خاورمیانه و آسیایی آب خیار برای خنک کردن بدن و پوست، درمانی متمایز به شمار می‌رود. آب خیار همچنین برای ترمیم پوست مفید است و به‌ویژه زمانی که روی پوست به کار رود، در کاهش التهاب پوستی نقش دارد.

استفاده از سرکه سیب
وقتی می‌خواهید جوش‌هایتان را درمان کنید، سرکه سیب را به‌عنوان ماده‌ای قدرتمند فراموش نکنید. چرا؟ زیرا ارگانیسم‌های کوچکی که تمام این مشکلات را پدید آورده‌اند، با سرکه سیب نابود می‌شوند. سرکه سیب با خواص اسیدی خود، pH سطح پوست شما را به تعادل می‌رساند و در این شرایط باز هم رشد میکرب‌ها سخت‌تر می‌شود.
نکته آخر اینکه سرکه سیب با خواص منقبض‌کننده خود مانند آبلیمو کمک می‌کند که چربی تجمع‌یافته در منافذ پوستی بیرون رانده شود. مراقب مضرات زیاده‌روی در استفاده از سرکه روی پوست ازجمله خشکی پوست باشید.

درمان جوش صورت با ماست

ماست غذایی دلپذیر است که به‌عنوان وعده صبحانه و همچنین میان‌وعده عالی است. علاوه بر این، استفاده ماست به‌صورت موضعی روی پوست فایده‌های شگفت‌آوری دارد. سالیان دراز است که به‌دلیل همین فواید عالی، برای بهبود پوست از آن استفاده می‌شود.
هنوز هم در هند از ماست به‌عنوان راهی عالی در درمان جوش و کاهش التهاب آن استفاده می‌شود.
مقداری ماست را با آبلیمو مخلوط کنید و روی پوست‌تان بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه صورت‌تان را بشویید.
از این مخلوط روزی دو بار استفاده کنید.

آسپرین، راهکاری قدرتمند برای از بین بردن جوش صورت
آسپرین مسکن است و البته از آن برای تسکین جوش هم می‌توان استفاده کرد. اکثر ما معمولا قرص‌های تسکین سردرد را در خانه داریم. سر راست‌ترین راه برای استفاده از آسپرین در درمان جوش ساختن خمیری با یک سهم آسپرین و سه سهم آب است. زمانی که خمیر سفت شد، آن را روی جوش‌ها بمالید. حدود ۳۰ دقیقه بعد، این خمیر خشک می‌شود و پایین می‌ریزد. بعد از آن می‌توانید صورت‌تان را بشویید.
روزی یک بار این درمان را انجام دهید.

استفاده از ژل آلوئه ورا
آلوئه‌ورا نه‌تن‌ها با کاهش التهاب پوست احساسی عالی به شما می‌دهد، آزردگی و قرمزی جوش را از بین می‌برد و پوست‌تان را درخشان و صاف می‌کند.
ژل آلوئه‌ورا را به جوش‌ها بمالید و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند.
بعد از ۱۵ دقیقه صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

استفاده از روغن زیتون برای درمان جوش صورت
روغن زیتون حاوی ویتامین ها، آنتی‌اکسیدان و آهن است. این روغن به‌دلیل خاصیت تسکین‌دهندگی پوست به ترمیم جای جوش کمک می‌کند.
برای از بین بردن جای جوش‌ها باید پیش از رفتن به رختخواب از روغن زیتون استفاده کنید.
مقداری روغن زیتون بردارید و روی صورت خود ماساژ دهید. بیشتر روی جای جوش‌ها تمرکز کنید.
ماساژ روغن به پوست را به‌مدت چند دقیقه ادامه دهید تا زمانی که حس کنید روغن جذب پوست شده است.
پارچه یا حوله‌ای تمیز را در آب گرم فرو ببرید.
حوله گرم را روی صورت‌تان بگذارید تا بخار به آن برسد.
چربی باقی‌مانده را به‌آرامی و نه با سابیدن از روی پوست پاک کنید.
بعد از یکی دو دقیقه صورت‌تان را با آب معمولی بشویید.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود