توصیه های تغذیه ای برای جلوگیری از گرمازدگی

یک متخصص طب سنتی بیان کرد؛

0 3,718

یک متخصص طب سنتی، بر مصرف میوه و سبزیجات و نوشیدنی های خنک برای جلوگیری از گرمازدگی در روزهای گرم سال تاکید کرد.

مهر: علیرضا یارقلی در خصوص تغذیه مناسب فصل تابستان، گفت: در این فصل توصیه می‌شود افراد از غذاهای سرد و تر مانند آب دوغ خیار و نان، پنیر و هندوانه استفاده کرده و از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند.

این متخصص طب سنتی افزود: استفاده از نوشیدنی‌هایی مانند خاکشیر که برطرف کننده خشکی و خارش پوستی، بهبود دهنده معده و روشن و صاف کننده پوست است به همراه کمی آب لیموی به خصوص صبح‌ها و به صورت ناشتا سبب رفع عطش و گرمازدگی در فصل تابستان خواهد شد.

وی بیان کرد: تخم شربتی نیز مقوی دستگاه گوارش است و از گرسنگی کاذب جلوگیری می‌کند و به منظور لاغری و کاهش وزن نیز توصیه می‌شود؛ تخم شربتی ضد سرطان بسیار خوبی است و دارای فیبر بالایی بوده و از بروز دیابت نوع دو نیز پیشگیری می‌کند، مصرف این شربت ربطی به سردی و گرمی هوا ندارد اما در تابستان سبب خنک شدن و کاهش عطش می‌شود البته باید به این نکته تاکید کرد که افراد دارای معده سرد و مزاج سرد و تر در مصرف شربت‌های خنک زیاده روی نکنند.

یارقلی در خصوص مصرف دو میوه هلو و شلیل در این فصل عنوان کرد: هلو و شلیل با مزاج سرد و تر دو میوه محبوب فصل تابستان هستند که زود هضم و کم کالری تر از بقیه میوه‌ها هستند و دارای آنتی اکسیدان های بالایی بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کنند.

وی اظهار کرد: استفاده از هندوانه به عنوان رقیق کننده خون که دارای ویتامین A،B و C است به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و جهت سلامت پوست و مو بسیار مفید بوده اما خوردن آن به صورت ناشتا به خصوص در هوای گرم و پس از صرف غذا توصیه نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: گلاب نیز یکی از نوشیدنی‌های بسیار خوب در فصل گرماست که می‌توان جهت رفع تشنگی و عطش از آن استفاده نمود.

یارقلی با اشاره به خواص بی شمار کاهو گفت: کاهو با طبیعتی سرد و تر جز سبزیجات تصفیه کننده خون است که آهن بسیار زیادی دارد و در درمان کم خونی مؤثر است و مصرف آن در فصل تابستان بسیار توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد: در فصل تابستان مصرف شربت سکنجبین، لیمو، هندوانه، آبغوره و میوه‌های تر (ترش و شیرین) مانند آلو، آلبالو و گیلاس در کنار نوشیدنی‌های خنک می‌توانند حرارت بدن را کاهش داده و رطوبت را به بدن برسانند.

این متخصص تغذیه گفت: افراد از مصرف غذاهایی مثل فسنجان، گردو، کنجد به دلیل مزاج شأن در این فصل پرهیز کنند چراکه سبب عوارضی مانند فشار خون می‌شوند.

وی در آخر تاکید کرد: مصرف میوه بسیار پرطرفدار طالبی که سرشار از آب است در این فصل بسیار توصیه می‌شود چراکه این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم است و تنظیم کننده متابولیسم بدن است اما لازم است افراد به این نکته توجه ویژه ای کنند و این میوه را بین دو وعده غذایی و با معده خالی مصرف نکنند همچنین افراد دیابتی در مصرف این میوه باید جانب اعتدال را رعایت کنند.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود