۸ راهکار موثر درمان خانگی اگزما

0 3,826

بیماری اگزما اشاره به التهاب و تورم پوست دارد. انواع مختلفی از اگزما وجود دارد. اگزمای تماسی, آتوپیک و اگزمای شوره ایی و … از انواع این بیماری می باشند. علایم اگزما التهاب, تورم, خارش, سوزش و قرمزی است. تشدید این بیماری می تواند منجر به تاول و پوسته پوسته شدن پوست شود. در این مطلب به درمان اگزما با ۸ روش خانگی موثر می پردازیم.

موثرترین روش های درمان اگزما

درمان اگزما

عواملی مانند واکنش آلرژی, شرایط محیطی خاص, تحریک کننده ها, تجمع مواد سمی در بدن, کمبودهای تغذیه ای و ژنتیک می توانند سبب ابتلا به اگزما شوند. افرادی که دارای نازکی و خشکی پوست می باشند, بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. روش های درمان اگزما متنوع می باشد و داروهایی زیادی جهت درمان آن وجود دارد. با این حال یکی از موثرترین روش های درمان اگزما, درمان های خانگی است. استفاده از درمان خانگی می تواند علایم و نشانه های این بیماری را بهبود ببخشد. به علاوه این روش همیشه در دسترس است و هیچ گونه عوارضی برای بدن ندارد. در ادامه به برخی از مواد غذایی موثر در درمان اگزما می پردازیم.

۸ روش خانگی موثر در درمان اگزما

۱- روغن نارگیل

درمان اگزما

خواص ضد میکروبی و مرطوب کنندگی شگفت انگیز روغن نارگیل, تا حد زیادی می تواند در درمان اگزما موثر باشد. این روغن می تواند به طور قابل توجهی علایم قرمزی، پوسته پوسته شدن و خشکی پوست را در عرض چند روز کاهش دهد. برای استفاده از این روغن, مقداری از آن را به آرامی بر روی ناحیه آسیب دیده پوست اعمال کنید. برای رسیدن به بهترین نتایج توصیه می شود از این روغن قبل از خواب هر روز استفاده شود.

۲- بلغور جو دوسر

یکی دیگر از مواد غذایی موثر در درمان اگزما, بلغور جو دوسر می باشد. حمام با این ماده غذایی می تواند سوزش, خارش و زخم های اگزما را تسکین دهد و به علاوه موجب مرطوب نگه داشتن پوست شود. برای استفاده از این ماده غذایی, یک فنجان بلغور جودوسر پودر شده را درون آب ولرم وان, مخلوط کنید. روزانه به مدت یک ماه, ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون این آب قرار بگیرید.

۳- سرکه سیب

تاثیرات سرکه سیب بر اگزما

یکی از مهمترین مواد غذایی درمان کننده اگزما, سرکه سیب می باشد. این ماده غذایی التهاب و خارش را کاهش می دهد. برای استفاده از این ماده مفید, به میزان مساوی آب و سرکه سیب را با یکدیگر مخلوط کنید. پنبه ای را به این محلول آغشته و آن را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده پوست قرار دهید, سپس به وسیله دستمال مرطوبی این ناحیه را تمیز کنید. این روش را به مدت چند روز تکرار کنید تا نتایج مثبت آن را مشاهده نمایید. علاوه بر این روش می توانید به طریق دیگر از سرکه سیب استفاده نمایید (دو قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و دو تا سه بار در هر روز مصرف نمایید).

۴- آلوئه ورا

درمان اگزما

آلوئه ورا یکی از مواد موثر در درمان بیماری های التهابی پوست از جمله اگزما می باشد. آلوئه ورا به بازگرداندن pH متعادل پوست کمک می کند و در نتیجه باعث از بین رفتن احساس خارش و سوزش پوست می شود. همچنین آن دارای خواص ضد میکروبی و مرطوب کنندگی پوست است. برای استفاده از این گیاه, ژل آلوئه ورا را چند بار در روز به مدت چند ماه برای درمان اگزما, استفاده نمایید.

۵- ویتامین E

یکی از ساده تربن و بهترین داروهای خانگی, روغن ویتامین E می باشد. این روغن خارش و التهاب ناشی از بیماری اگزما را بهبود و تسکین می دهد. برای این منظور قبل از رفتن به خواب, مقداری از این روغن را بر روی ناحیه آسیب دیده پوست اعمال نمایید. همچنین مصرف منظم و روزانه برخی مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند دانه های آفتابگردان، روغن جوانه گندم و کره بادام زمینی و ذرت می تواند در جلوگیری از ابتلا به اگزما کمک کند.

۶- عسل

از آن جایی که عسل دارای خواص ضدعفونی و ضد باکتری است, می تواند به کاهش التهاب پوست و رفع اگزما کمک کند. اگرچه این ماده غذایی خواص فراوانی دارد اما جهت درمان قارچ پوستی موثر نیست.

۷- بابونه

بابونه و درمان اگزما با آن

خواص درمانی گل بابونه می تواند یک اثر تسکین دهنده بر روی پوست داشته باشد. برای استفاده از این گیاه, ۲ تا ۳ قاشق چای خوری از آن را درون یک فنجان آب داغ خیس کنید. اجازه دهید تا محلول خنک شود. سپس پنبه ایی را به محلول آغشته و آن را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده پوست قرار دهید. این روش را چند بار در روز تکرار کنید.

۸- زردچوبه

درمان اگزما

یکی از ادویه های موثر در درمان خانگی اگزما, زردچوبه است. دلیل این مسئله خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد التهابی زردچوبه می باشد. برای استفاده از این ادویه, نصف قاشق چای خوری زردچوبه را به آب در حال گرم شدن اضافه کرده و صبر کنید تا محلول به جوش آید. سپس محلول را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. روزانه به مدت چند ماه از این محلول جهت شستشوی ناحیه آسیب دیده استفاده نمایید.

با استفاده از مواد غذایی بیان شده, نشانه ها و علایم اگزما بهبود می یابد. درمان اگزما با روش های خانگی علاوه بر اینکه ارزان است, هیچ گونه عوارضی نیز ندارد. بنابراین یکی از بهترین گزینه های درمان این بیماری می باشد.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود