نیش زنبور را در خانه درمان کنید

0 3,848

نیش حشرات و از جمله نیش زنبور سبب بروز واکنش های خفیف تا جدی در بدن انسان می شود. خوشبختانه درمان نیش زنبور در اغلب موارد به سادگی با استفاده از مواد طبیعی موجود در منزل صورت می گیرد و نیاز به مراجعه به پزشک ندارد.

نیش زنبور یکی از تجربه های دردناک و ناراحت کننده است که برخی از افراد در روز های گرم آن را تجربه کرده اند. در واقع زنبورها برای دفاع از خود از نیش استفاده می کنند. نیش این حشره حاوی سم مهلکی است که در بدن انسان واکنش ایجاد می کند. در این مطلب با درمان نیش زنبور با اقدامات فوری در منزل آشنا می شویم.

اقدامات فوری در منزل برای درمان نیش زنبور

مهمترین روش های درمان و تسکین درد و تورم و خارش نیش حشرات

نیش زنبور در بدن انسان واکنش های مختلفی ایجاد می کند. درد موقتی و واکنش های شدید آلرژیک از جمله این واکنش ها به شمار می روند. سوزش, تیر کشیدن فوری و تورم و قرمزی در محل گزش از جمله علایم خفیف نیش زنبور می باشد. این علایم غالبا ظرف چند روز رفع می شوند. اما علایم کمی شدیدتر نیش زنبور ممکن است بیش از ۵ تا ۱۰ روز باقی بماند. در صورتی که فرد به نیش زنبور حساسیت داشته باشد, علایم آن شدیدتر می شود و باید سریعا به پزشک مراجعه شود. اما در صورتی که علایم خفیف تا متوسط باشد با برخی اقدامات فوری در منزل می توان درمان خانگی نیش زنبور را به راحتی انجام داد تا درد، تورم، خارش و قرمزی محل گزش کاهش پیدا کند. در ادامه برخی از این اقدامات شرح داده می شود.

۱- پاک کردن نیش زنبور

اولین مرحله برای درمان نیش زنبور, پاکسازی فوری پوست از نیش حشره است. این کار بیش از چند ثانیه طول نمی کشد. برای این منظور توصیه می شود ابتدا محل گزش را با استفاده از ناخن و یا موچین ضد عفونی شده خراش دهید, سپس این محل را با استفاده از صابون ضد عفونی کننده و آب شستشو دهید و در نهایت محل گزش را خشک و پماد ضد عفونی کننده بر روی آن بمالید. برای کاهش خارش و تورم می توان از لوسیون کالامین استفاده نمود.

۲- اعمال یخ

در مرحله دوم, برای رفع فوری علایم گزش, از کمپرس یخ بر روی محل آسیب دیده  به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استفاده کنید. در واقع دمای سرد موجب کاهش روند انتشار مواد التهابی به محل نیش می شود و این مسئله به بی حس شدن و کاهش درد و تورم کمک می کند.

۳- اعمال جوش شیرین

مزایای جوش شیرین در تسکین درد نیش زنبور

جوش شیرین یک محصول قلیایی است که سم اسیدی در بدن را خنثی می کند. در نتیجه به سرعت می تواند در کاهش درد، خارش و تورم موثر باشد. برای این منظور توصیه می شود یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. سپس این خمیر را بر روی محل گزش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه قرار دهید. سپس ناحیه آسیب دیده شده را با آب ولرم شستشو داده و در صورت رفع نشدن ناراحتی این روش را پس از چند ساعت دوباره تکرار کنید.

۴- سرکه سیب

مزایای سرکه سیب در تسکین درد نیش زنبور

علاوه بر اینکه سرکه سیب یکی از روش های خانگی درمان عفونت دندان می باشد, یکی دیگر از داروهای خانگی درمان نیش زنبور نیز محسوب می شود. در واقع این سرکه نیز به خنثی سازی اسید در زهر زنبور کمک می کند و خارش و درد و تورم محل گزش را کاهش می دهد. برای این منظور توصیه می شود مقداری پنبه را در سرکه سیب طبیعی و خام آغشته کنید و آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی محل گزش قرار دهید.

۵- عسل

تاثیرات عسل بر درمان نیش حشرات

یکی دیگر از مفید ترین مواد طبیعی خانگی برای درمان زنبور گزیدگی, عسل می باشد. در واقع عسل به رقیق شدن سم زنبور کمک می کند و طبیعت ضد باکتریایی آن خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد. همچنین طبیعت آرامش بخش عسل به سرعت علایم نیش زنبور را تسکین می دهد. عسل یکی از بهترین مواد طبیعی  درمان خانگی سرفه نیز به شمار می رود. برای این منظور توصیه می شود مقداری عسل طبیعی را بر روی ناحیه گزش قرار دهید و صبر کنید تا آن خشک شود. سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید.

۶- آلوئه ورا

آلوئه ورا و مزایای آن در تسکین تورم ناشی از نیش زنبور

ژل آلوئه ورا یکی دیگر از بهترین داروهای خانگی درمان نیش زنبور به شمار می رود. خواص تسکین دهنده و ضد التهاب ژل این گیاه باعث می شود درد و تورم و خارش نیش زنبور به سرعت تسکین یابد. برای این منظور ژل این گیاه را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این کار را چند بار در روز به مدت چند روز تکرار کنید.

۷- نعناع

درمان نیش زنبور

این گیاه به ضد عفونی کردن نیش زنبور کمک می کند و موجب تسکین خارش ناشی از نیش زنبور می شود. همچنین خواص ضد التهابی و ضد درد نعناع در کاهش درد، تورم و التهاب موثر است. برای درمان و تسکین نیش زنبور توصیه می شود مقداری از آب نعناع را گرفته و بر روی محل گزش بمالید. قبل از شستن محل گزش با آب سرد, اجازه دهید آب نعناع بر روی محل آسیب دیده خشک شود. این کار را یک تا دو بار در روز تکرار کنید و از خواص نعناع بهره مند شوید.

با استفاده از مواد طبیعی و خانگی بسیاری می توان درمان نیش زنبور را به راحتی انجام داد. این مواد طبیعی در عین حال که به سرعت درد و تورم و خارش نیش زنبور را تسکین می دهند, هیچ گونه عوارضی ندارند. بنابراین یکی از بهترین گزینه ها برای تسکین نیش زنبور به شمار می روند.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود