آموزش درمان زخم بستر در منزل

0 4,203

زخم بستر که به زخم فشاری نیز شناخته شده است، زخمی باز بر روی پوست است و در افرادی که به مدت طولانی بر روی تخت یا صندلی خود هستند و تحرکی ندارند اتفاق می افتد. یکی از علل اصلی ایجاد زخم بستر فشار ناروا و اصطکاک بر روی پوست است. این نوع زخم می تواند پس از نشستن در یک منطقه خاص، با مدت زمان طولانی رخ دهد. همچنین می تواند با پوشیدن لباس کثیف با مدت زمان طولانی صورت گیرد. در این مقاله روش های درمان زخم بستر را ملاحظه می نمایید.

افرادی که دارای ضعف سلامتی، فلج و یا در حالت کما هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم بستر می باشند. از دیگر عوامل خطر ساز رایج این بیماری، شامل پوست شکننده با توجه به سن، دیابت، از دست دادن حس در قسمت های مختلف بدن، کاهش وزن در طول بیماری طولانی مدت، سوء تغذیه، کم آبی بدن، پوست های خیلی خشک و سیگار کشیدن بیش از حد، هستند.

بررسی روش های درمان زخم بستر در منزل

علائم شایع زخم بستر، شامل تغییر رنگ پوست، درد، خارش، ترشح و یا ضایعات در پوست، هستند. اگر به این نوع زخم ها توجه نشود و درمان صورت نگیرد، می تواند به یک زخم عمیق منجر شود و علائم عفونت مانند چرک نیز در این زخم ها رخ دهد. زخم بستر اغلب در نقاط باسن، شانه، پوست، در امتداد ستون فقرات، پشت دست و یا کمر، پاشنه، مچ پا و یا پوست پشت زانو رخ می دهد. برای درمان زخم بستر، حتما باید اقدامات بهداشتی صورت گیرد تا این زخم بهتر و خطر ابتلا به عفونت کمتر شود. برای درمان زخم بستر می توانید به راحتی از داروهای خانگی استفاده نمایید. همچنین در صورت مشاهده علائم بدتر و بهبود نیافتن این زخم، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

درمان زخم بستر

تغییر موقعیت برای بهبود زخم بستر

تغییر موقعیت بدن، می تواند بدن را از استرس و فشار بر روی پوست که باعث تحریک زخم می شود را کاهش دهد. همچنین خطر ابتلا به زخم جدید را کاهش می دهد.

استفاده از آب شور برای درمان زخم بستر

تمیز کردنم زخم با آب شور، برای کمک به درمان زخم بستر بسیار مفید است. زخم هایی که به درستی پاک و تمیز نمی شوند بیشتر در معرض عفونت و التهاب هستند. آب شور مایع اضافی را کاهش می دهد همچنین پوست مرده و شل را نابود می سازد. برای تهیه این آب شور، ۲ قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب مخلوط نمایید و بگذارید تا بجوشد سپس اجازه دهید تا خنک شود. این یک راه حلی برای تمیز کردن زخم است. این کار را روزی چند بار تکرار نمایید.

زخم بستر

بهبود زخم بستر با زردچوبه

زردچوبه برای تسریع روند بهبود زخم ها و زخم بستر مفید است. زردچوبه خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدان دارد که به مبارزه با عفونت می پردازد. برای این منظور ابتدا آن منطقه را با آب شور تمیز کنید. پودر زردچوبه را به اندازه کافی روی زخم بریزید به طوری که کل زخم را پوشش دهد سپس آن منطقه را با پانسمان تمیز پوشش دهید. برای درمان سریع، این کار را سه بار در روز انجام دهید. همچنین می توانید ۲ بار در روز شیر زردچوبه گرم بنوشید.

التیام زخم بستر با زردچوبه

التیام زخم های بستر با عسل

عسل دارای خواص ضد عفونی کننده طبیعی و همچنین تسکین و بهبود زخم می شود. این عامل باعث کاهش خارش، تسریع بهبود و تسکین درد می شود. عسل همچنین می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. برای این کار یک مخلوط مساوی از عسل و شکر تهیه کنید. این مخلوط را به طور ضخیم در منطقه آسیب دیده بدن قرار دهید سپس با یک پانسمان تمیز آن را پوشش دهید. این درمان را یک بار در روز انجام دهید.

عسل برای بهبود زخم بستر

بهبود زخم بستر با آلوئه ورا

آلوئه ورا برای کنترل عفونت زخم بستر استفاده می شود. با توجه به خواص تسکین دهندگی که دارد می تواند به بهبود زخم کمک کند. به علاوه باعث رطوبت رسانی به پوست آسیب دیده می شود که این عامل باعث بهبود سریع زخم می شود. برای این کار، ابتدا آلوئه ورا را برش زده و ژله داخل آن را بر روی منطقه آسیب دیده بکشید و به مدت چند دقیقه به آرامی مالش دهید. اجازه دهید تا ژله روی منطقه آسیب دیده خشک شود، سپس با یک پارچه مرطوب تمیز آن منطقه را تمیز نمایید. این کار را سه بار در روز تکرار نمایید.

بهبود زخم بستر با آلوئه ورا

روغن نارگیل برای بهبود زخم بستر

روغن نارگیل به دلیل داشتن اسید های چرب، می تواند پوست را سالم نگه دارد و آن را از آسیب های ناشی از فشار در امان نگه دارد. همچنین ماساژ این روغن بر روی بدن گردش خون را بهبود می بخشد. روغن نارگیل را برای درمان زخم بستر ، به آرامی در نقاط آسیب دیده و اطراف آن به آرامی مالش داده تا روغن به عمق پوست نفوذ کند. توجه داشته باشید وقتی در حال مالش دادن هستید فشاری بر روی زخم وارد نکنید. این کار را برای ۳ یا ۴ بار در روز انجام دهید تا به درمان زخم و جلوگیری از ایجاد زخم های جدید کمک کنید.
همچنین می توانید برای درمان زخم بستر, مواد غذایی که دارای ویتامین C هستند میل نمایید. این ویتامین در میوه هایی مثل پرتقال، لیمو، گریپ فروت و فلفل وجود دارد.

روغن نارگیل برای زخم بستر

زخم بستر بیشتر برای افرادی که در یک جا در حالت سکون هستند و تحرکی ندارند اتفاق می افتد. روش های درمان زخم بستر در منزل را در این مقاله ملاحظه نمودید. برای اطلاع از درمان بیماری های مختلف در منزل به بخش درمان خانگی و طب سنتی مراجعه نمایید.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود