۹ روش در منزل برای پایین آوردن تب

0 4,015

مکانیسم دفاعی بدن در برابر میکروب ها و عوامل بیماری زا منجر به تب می شود. بدن با بالابردن دما زمینه را برای نابودی و عدم رشد میکروب ها و ویروس ها فراهم می کند. تب گاهی اوقات با بدن درد همراه و به هنگام شب نیز بدتر می شود. در ادامه این مطلب با چندین روش خانگی برای پایین آوردن تب آشنا می شوید.

پایین آوردن تب با چند روش خانگی

دمای طبیعی بدن انسان ۳۷ درجه می باشد و بیشتر از ۳۸ درجه شود تب محسوب می شود. اگر دمای بدن بیشتر از ۴۰ درجه شود، بسیار خطرناک می باشد و ممکن است در کودکان نیز ایجاد تشنج کند. به هنگام تب، ابتدا لباس های شخصی که تب کرده است را کم کنید و لباس های نخی به او بپوشانید. دمای اتاق را ملایم کنید. شخص تب دار نیاز به استراحت دارد، برای پوشش وی فقط از یک ملحفه نازک استفاده کنید.

روش های خانگی پایین آوردن تب

پاشویه کردن با مخلوط آب ولرم و سرکه یا فقط آب ولرم، به پایین آوردن تب کمک زیادی می کند. حوله ای را با آب ولرم مرطوب کنید و بر روی دست ها، پاها، گردن و پیشانی بگذارید و وقتی خشک شد دوباره این کار را تکرار کنید. برای پاشویه کردن از آب سرد استفاده نکنید زیرا موجب انقباض رگ ها می شود. در نتیجه تبادل گرمایی به خوبی صورت نمی گیرد و حرارت اضافی بدن نیز از بین نمی رود.

استفاده از جوراب خیس

این روش شاید عجیب به نظر برسد ولی بسیار موثر است. ابتدا یک جفت جوراب را با آب ولرم خیس کنید و بعد هر یک را به دور مچ پاها ببندید. بعد از مدتی دوباره خیس شان کنید و به مچ ها ببندید. این روش پایین آوردن تب بسیار کارآمد می باشد.

دوش گرفتن

کسی که تب دارد بهتر است دوش آب ولرم بگیرد . در حین دوش گرفتن کم کم آب را سرد کند تا دما و حرارت بدن پایین آید. اگر درجه حرارت تب فرقی نکرد می توان آب را کمی دیگر سردتر کرد.

نوشیدن مایعات

همان طور که گفتیم تب واکنش بدن در برابر ورود میکروب ها است. با بالارفتن دمای بدن، آب بدن نیز کم می شود. پس در این حالت بسیار مایعات و آب بنوشید مخصوصا اگر دچار بیرون روی هم شده باشید زیرا میزان آب بدنتان بیشتر کم می شود. می توانید از انواع غذاهای آبکی مثل سوپ، آبمیوه های طبیعی و خنک استفاده کنید.

اصولا بدن یک مرد بالغ روزانه به ۱۳ لیوان آب و یک زن بالغ نیز به ۹ لیوان آب نیاز دارد. این میزان آب برای کودکان کمتر است. اما برای پایین آوردن تب بایستی بیشتر از مقدار گفته شده، آب و مایعات نوشید.

کم کردن تب کودکان و بزرگسالان با مایعات

کم کردن میران غذای مصرفی

میکروب ها و ویروس های بیماری زا برای زنده ماندن، از آهن و روی بدن تغذیه می کنند. بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی این عناصر منجر به بهبود نیافتن شخص تب دار می شود. بهتر است به هنگام تب، کمتر غذا نخورید و بیشتر مایعات بنوشید. در صورت استفاده از غذا، می توانید از غذاهای آبکی و ساده مثل سوپ استفاده کنید.

مصرف چای کشمش

بهترین تب بر نوشیدن چای کشمش است. برای تهیه این چای ابتدا ۳ لیوان آب را با نصف لیوان کشمش مخلوط کنید و برروی شعله قرار دهید تا به جوش آید، سپس حرارت را کم کنید. وقتی آب آن به یک سوم رسید شعله را خاموش کنید. این مقدار چای را در طی روز چندین بار بنوشید که به کاهش و درمان تب کمک شایانی می کند.

چای مریم گلی و بادرنجبویه

این چای باعث تعریق بیشتر بدن می شود در نتیجه درجه تب پایین می آید. برای تهیه این چای تعدادی برگ گیاه مریم گلی را داخل یک لیوان آب جوش بریزید. روی لیوان بشقابی بگذارید تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس به آن ۱ قاشق غذاخوری بادرنجبویه و همچنینی مقداری عسل اضافه کنید.

پایین آوردن حرارت تب با چای گیاهی

چای کاهو

کاهو حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم است. همچنین دارای عناصر دیگری مثل فسفر، کلسیم، منیزیم و سدیم هم می باشد. مقدار آهن و روی آن نیز کم می باشد. به همین دلیل چای کاهو نیز موجب پایین آمدن میزان تب می شود. در ظرف حاوی آب جوش، چند برگ کاهو قرار دهید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، به این چای مقداری عسل اضافه کرده و آن را میل نمایید که برای پایین آوردن تب بسیار خوب است.

خوردن بستنی یخی

خوردن بستنی یخی به خصوص برای کودکان به هنگام تب کردن بسیار خوب است. بستنی یخی هم شامل مایعات می شود و هم قند دارد. بدین ترتیب علاوه بر درمان تب کودکان و بزرگسالان، آب و انرژی بدن هم تامین می گردد.

ماساژ بدن با روغن های گیاهی

ماساژ دادن بدن شخص تب دار مخصوصا کودکان با روغن های گیاهی، به پایین آمدن تب بدن کمک زیادی می کند. بدن را به خوبی به روغن مخصوصا روغن زیتون آغشته کنید و بعد با پارچه و یا پتو خود را بپوشانید. بعد از گذشت چندین ساعت، حمام کنید. این روش به همراه جوراب خیس ک در مورد آن توضیح دادیم، برای پایین آوردن تب بسیار موثر است.

پایین آوردن درجه تب با ماساژ دادن

نکات پایانی

  • نوشیدن آبمیوه هایی مثل آب پرتغال، آب سیب، آب لیمو شیرین‌، آب هویج، شربت لیموترش، و چای کم رنگ به همراه نبات از بهترین نوشیدنی ها برای پایین آوردن تب هستند.
  • مصرف میوه هایی مثل انبه، گلابی، زردآلو، گریپ فروت، خیار و تمشک نیز حرارت یدن را کم می کنند.
  • مصرف تمرهندی، رب انار ترش و شیرین نیز تب بر می باشد.
  • مصرف سبزیجاتی مثل کدو حلوایی، کرفس و اسفناج نیز دمای بدن را پایین می آورند.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود