فایده و ضررهای زالو درمانی

0 4,248

تاثیرات شگفت انگیز زالو درمانی بر بیماری ها بعنوان درمان با یکی از روش های درمانی سنتی در عین حالی که می تواند مفید باشد، عوارضی نیز در پی دارد.

در این مطلب با فواید و عوارض نادر روش زالو درمانی در طب سنتی آشنا خواهید شد. این روش درمانی برای رفع بسیاری از بیماری ها موثر بوده به همین دلیل در طب مدرن به ویژه در کشورهای اروپایی، جایگاه خاصی دارد. در ادامه به طور کامل به این روش درمانی باستانی خواهیم پرداخت.

از سالیان پیش زالو درمانی در طب سنتی جایگاه خاصی دارد و کاربردهای پزشکی و درمانی آن نیز برای طب مدرن ثابت شده است. پزشکان و متخصصان نیز از زالو برای گرفتن نتیجه بهتر در درمان، استفاده می کنند. در ادامه با فواید و مضرات این روش درمانی آشنا خواهید شد.

از هزاران سال پیش از زالو برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شد. در طب قدیم ایران طبیبان معروفی مثل ابن سینا، جورجانی و عقیلی از سه روش خون گیری به نام های فصد، حجامت و زالو انداختن برای درمان بیماری ها استفاده می کردند. از زالو برای پاکسازی و تصفیه خون و رفع بیماری های عفونی، خونی، سکته قلبی، فشار خون، ناراحتی های چشمی، بواسیر و.. استفاده می شد. این روش درمانی نسبت به حجامت و فصد اثرات درمانی بسیاری داشت.

طبیبان طب سنتی ایران ابتدا با فصد بدن را تمیز و بعد از زالو استفاده می کردند. شیخ الرئیس ابن‌سینا معروف ترین طبیب ایرانی است که برای این روش درمانی باب مبسوطی دارد و در این باره نیز بسیار تحقیق کرده است. با ترجمه کتب ابن سینا در غرب، روش درمانی مذکور مورد توجه پزشکان غربی قرار گرفت و طبق نظریات ابن سینا زالوهای سمی و غیر سمی را طبقه بندی کرده و به علم زالو درمانی روی آوردند.

فواید و مضرات زالو درمانی

کاربردهای روش زالو درمانی

زالو به هنگام مکیدن خون، بزاقی ترشح می کند که دارای یک صد ماده مفید و حیاتی برای درمان بسیاری از بیماری ها است. در این روش درمانی خون بهتر از بدن کشیده می شود بدین ترتیب برای بیماری های پوستی مثل انواع جوش و دمل، انواع لکه ها و نقاط سیاه و سفید روی پوست و… کاربرد بیشتری دارد.

تا به کنون ۶۰۰ نوع زالو شناسایی و کشف شده است. که فقط ۱۵ نوع از آن ها در طب پزشکی کاربرد دارند زیرا اثرات درمانی فوق العاده ای دارند و انواع دیگر نیز بیماری زا و خطرناک می باشند. طبق نظریات ابن سینا زالوهایی که در آب های جاری و خزه دار نمو کرده اند، کرک ندارند و به رنگ سبز تیره هستند دارای خواص درمانی می باشند. مهم ترین ماده موجود در بزاق زالو هیرودین است. این ماده خاصیت ضد انعقادی دارد و موجب باز شدن عروق گرفته و رقیق تر شدن خون می شود. بدین ترتیب خون رسانی و در نتیجه اکسیژناسیون افزایش می یابد.

درمان انواع بیماری ها و ناراحتی ها با زالو

امروزه در بسیاری از کلینیک های معتبر آمریکا و اروپا برای بیماری هایی مثل آنژیوپلاست قلب، پیوند اعضا و گرافت های پوستی، ضایعات و التهابات پوستی (آبسه، آکنه و…)، واریس، التهابات مفاصل ( مثل آرتروز، آرتریت روماتوئید و…) کمردرد، انواع ناراحتی های گوش، رفع اختلالات در گردش خون و تقویت سیستم ایمنی بدن جهت رقیق کردن خون و تسریع در خون رسانی و جلوگیری از انعقاد خون از روش موثر درمان با زالو استفاده می شود. کشورهای اروپایی با پرورش، رشد و صادرات زالو، درآمد هنگفتی برای اقتصاد کشورشان ایجاد کرده اند. در ادامه با شیوه ها و کاربردهای زالو درمانی آشنا خواهید شد.

استفاده از زالو در جراحی پلاستیک

امروزه از زالو درمانی برای بیماران بعد از جراحی پلاستیک، پیوند پوست و پیوند اعضای قطع شده مورد استفاده قرار می گیرد. زالو ها موجب پیوند بهتر عضو با تسریع در خون رسانی به بافت پیوند داده شده می شوند.

خاصیت بزاق زالو

زالو دارای سه آرواره می باشد (این موضوع برای اولین بار توسط ابن سینا مطرح شد). زالو به هنگام مکیدن خون آرواره هایش را وارد پوست بدن کرده و برای جلوگیری از انعقاد خون بزاقی ترشح می کند. این بزاق حاوی آنزیم های متنوع و مفیدی است که اثرات درمانی فوق العاده ای دارد که مهم ترین آن جلوگیری از انعقاد و لخته شدن خون است. در طب مدرن مشابه با این آنزیم، ماده ای ساخته شده است که خون رسانی در اندام ها را افزایش می دهد و در جراحی های قلب و عروق کاربرد دارد. به دلیل وجود این آنزیم حتی بعد از پایان گزش، خونریزی ادامه دارد.

درمان امراض با زالو انداختن

همچنین بزاق زالو یک آنتی بیوتیک طبیعی به شمار می رود. در بزاق زالو آنزیم هایی وجود دارد که موجب بی حسی می شوند. به همین دلیل به هنگام گزش زالو شخص دردی را حس نمی کند. بعضی از آنزیم های بزاق زالو خاصیت ضد التهابی دارند و برای درمان انواع التهابات مفصلی و پوستی موثر می باشند.

درمان واریس و التهابات مفاصل

استفاده از زالو درمانی در بهبود بیماری های عروقی وریدی مثل درمان واریس تاثیر به سزایی دارد. خوردن خون لخته شده برای زالو لذت بخش است. زیرا چنین خونی دی اکسید کربن زیادی دارد. بنابراین روش درمانی زالو برای باز شدن عروق گرفته و لخته های خون موجود در آن بسیار کارایی دارد.

وجود آنزیم های ضد درد و ضد التهاب در بزاق زالو موجب تسکین و درمان دردهای مفاصل، استخوان، رماتیسم مفصلی و التهاب بافت ها در آرتریت روماتوئید و آرتروز با خونرسانی به عضو، می شوند. همچنین این آنزیم ها موجب بهبود خستگی و درد های عضلانی و رفع بیماری های حرکتی می شوند.

رفع عفونت دندان با زالو

در طب سنتی زالو درمانی به طور مستمر در ناحیه صورت به ویژه فک برای پیشگیری و رفع عفونت دندان ها و لثه کاربرد دارد. گفتنی است بعضی از درمان گران در طب سنتی معتقدند که زالو انداختن در ناحیه قلب از ابتلا به سکته های قلبی پیشگیری می کند. همچنین در بعضی از کشورها نیز برای رفع آب سیاه چشم ها از زالو انداختن در ناحیه اطراف چشم استفاده می کنند.

عوارض درمان با زالو

زالو انداختن عوارض نادر و محدودی دارد و احتمال بروز آن ها نیز بسیار کم است. با این حال بهتر است با این عوارض آشنا شوید.

خاصیت درمانی بزاق زالو

  • اگر تعداد زالوها در موضع زیاد باشند، محل گزش خونریزی زیادی خواهد داشت. بدین ترتیب خون زیادی از بدن بیمار خارج شده و ممکن است وی دچار کم خونی شود.
  • حساسیت داشتن به زالو و بزاق آن که بسیار نادر است.
  • اگر شخصی مشکل انعقاد خون دارد بهتر است از روش زالو درمانی استفاده نکند.
  • زالو درمانی جزء روش های درمانی کم عارضه و کم خطر می باشد. البته برای حفظ سلامت و پیشگیری از خطرات احتمالی بایستی به یک متخصص آشنا به این روش درمانی مراجعه کرد.
  • اغلب جای گزش زالو عفونت نمی کند.
  • گزش زالو عفونت ندارد زیرا بزاق زالو حاوی آنزیم های آنتی باکتریال است. در موارد بسیار نادری عفونت دیده شده لذا بهتر است پس از زالو انداختن از یک دوره آنتی بیوتیک استفاده شود.
  • در دوران قاعدگی نیز از این شیوه درمانی استفاده نشود.

   نکات پایانی

  • برای گرفتن نتیجه از زالو درمانی, می بایست این روش را به طور مستمر برای یک موضع انجام داد. البته مدت زمان توسط درمان گر مشخص می شود. زیرا بایستی زخم های محل گزش زالو بهبود یابند و بعد دوباره از این شیوه درمانی استفاده کرد. معمولا بین ۳ تا ۴ هفته برای بهبود محل گزش زمان لازم است. البته بسته به موضع بیمار می تواند به فواصل یک هفته ای از زالو  و خواص آن بهره مند شود.

درمان با زالو در طب سنتی و مدرن

  • همان طور که بعضی از زالوها خواص درمانی دارند اما می توانند خطرناک باشند. در طب سنتی به مردم توصیه شده که بهداشت را رعایت کنند و از آب چشمه ها و رودخانه ها ننوشند. زیرا ممکن است به طور ناخواسته زالویی بلعیده که این زالو به دیواره حلق چسبده و موجب تنگی نفس و نهایتا مرگ می شود.
  • ترسیدن از زالو به هنگام درمان، مکانیسم و اثرات درمانی این شیوه را کاهش می دهد.
  • زالو انداختن برای سالمندان زیر ۶۰ سال و کودکان بالای ۲ سال توصیه شده است.
  • افرادی که به کم خونی مبتلا هستند بهتر است از زالو درمانی استفاده نکنند.
  • بدن زالو نیز برای درمان بعضی از بیماری های پوستی کاربرد دارد.

با این حال هنوز هم تمام خواص زالو درمانی کشف نشده است. اما پیش بینی می شود که یک صد ماده مفید با خواص و اثرات درمانی متفاوت در بزاق زالو وجود دارند.    منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود