۱۰ روش برای درمان ورم لثه در خانه

0 3,851

در این مطلب با بهترین و موثرترین راه های خانگی و سنتی درمان ورم لثه آشنا خواهید شد. زیرا درمان های خانگی نسبت به سایر درمان ها خطری نداشته و کارآمدتر هم می باشند. همچنین به علل و علایم این مشکل هم خواهیم پرداخت. پس در ادامه همراه ما باشید.

در مطالب قبل با درمان عفونت لثه و علایم عفونت لثه آشنا شدید. در این مطلب به علل و علایم ورم لثه و راه درمان آن خواهیم پرداخت. التهاب و تورم لثه به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. می توان با راه های خانگی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، اینگونه التهابات را برطرف کرد.

علل و علایم التهاب و تورم لثه

یکی از انواع بیماری پریودنتال، ورم بافت لثه می باشد این نوع بیماری خطری برای شخص ندارد. عواملی مثل بیماری پیوره، آلرژی، نوعی بیماری قارچی به نام کاندیدیازیس، سوء تغذیه، باقی ماندن پلاک ها بر روی دندان ها، خراب شدن دندان، ژنتیکی، تغییرات هورمون ها، عفونت و خشکی دهان منجر به بروز چنین مشکلی می شوند.

این مشکل یک بیماری محسوب نمی شود اما منجر به بد بو شدن دهان، شل شدن و افتادن دندان ها، ایجاد فاصله بین دندان ها، قرمز شدن، خونریزی و عفونت لثه می شود و همچنین می تواند نشانه ای از بیمارهای نهفته ای مثل سرطان خون باشد.

علایم تورم لثه و راه درمان آن

درمان ورم لثه با ۱۰ راه خانگی

در ادامه با ۱۰ راه خانگی درمان ورم لثه آشنا خواهید شد.

چای سبز

استفاده از چای سبز به رفع ورم لثه کمک می کند. مقداری چای سبز را جوشانده و بعد از خنک شدن، لثه ها را با آن شست و شو دهید. سپس مسواک بزنید.

کرن بری

برای جلوگیری از رشد باکتری ها در محیط دهان، روزانه یک لیوان آب کرن بری خالص، بدون شکر و افزودنی بنوشید.

راه های خانگی درمان ورم لثه

روغن نعناع

۱۰ قطره روغن نعناع را با آب گرم ترکیب کنید. با این محلول روزانه دهان خود را شست و شو دهید. این دهانشویه طبیعی منجر به درمان ورم لثه و عفونت آن می شود.

استفاده از دمنوش نعناع نیز موجب بهبود درد و التهاب لثه می شود. کافی است در یک لیوان آب جوش مقداری برگ نعنای تازه و یا خشک بریزید. سپس بعد از گذشت چند دقیقه آن را میل کنید.

آب نمک

در یک لیوان آب گرم مقداری نمک بریزید. دهان خود را چندین بار در روز با این محلول بشویید تا تورم، التهاب و حتی خونریزی لثه ها کاهش یابند.

آلوئه ورا

لثه های متورم را با پالپ آلوئه ورا ماساژ داده و بعد از گذشت چند دقیقه دهان را بشویید. این گیاه فوق العاده تاثیر به سرایی در درمان ورم لثه دارد.

مصرف سبزیجات و میوه های تازه

جویدن انواع سبزیجات و میوه های تازه موجب از بین رفتن عفونت و باکتری های دهان و لثه شده و دندان ها را نیز تمیز می کنند. بیشتر از مواد غذایی حاوی ویتامین C و فیبر مثل کلم بروکلی، فلفل دلمه و هویج استفاده کنید.

روش سنتی درمان ورم و التهاب لثه

روغن گل میخک

روغن گل میخک را به لثه بمالید. ترکیبات این روغن التهاب، تورم و درد ناشی از عفونت لثه را بسیار کم می کند. البته ممکن است با کمی سوزش همراه باشد. جویدن گل میخک نیز موجب درمان ورم لثه می شود که این امر یکی از خواص میخک  می باشد.

جوش شیرین

به یک لیوان آب گرم مقدری جوش شیرین اضافه کنید. بعد از مسواک کردن با این محلول دهان را شست و شو دهید. بسته به نوع ورم لثه, از این روش بین یک هفته تا سه ماه استفاده کنید.

آب لیموترش تازه

استفاده از ترکیب آب گرم و آب لیموترش تازه، ورم لثه را کاهش و حتی علت بوی بد دهان را هم رفع می کند. کافی است روزانه دو بار با این محلول غرغره کنید.

علایم ورم لثه و روش های درمان آن

گل رز

مقداری آب لیموترش تازه را با عصاره گل رز مخلوط کنید. با این محلول غرغره کرده و آن را برای چند دقیقه در دهان نگه داشته و بعد دور بریزید. روزانه سه بار این عمل را برای درمان ورم لثه ها تکرار کنید.

نکات پایانی

علاوه بر راهکارهای درمان خانگی ورم لثه, بایستی نکات بهداشتی دهان را برای حفظ سلامتی دندان ها و لثه ها رعایت کرد.

درمان عفونت لثه و دندان

  • بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.
  • بعد از درمان عفونت دندان و لثه از مسواک قبلی خود دیگر استفاده نکنید.
  •  در طی روز به مقدار کافی آب بنوشید.
  • از میوه ها و آبمیوه های خالص مرکبات استفاده کنید. زیرا آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ها از عفونت لثه و دندان پیشگیری کرده و درصورت وجود به درمان آن کمک می کنند.
  • جویدن تنباکو و مصرف دخانیات نیز باعث ایجاد التهاباتی در لثه ها می شوند.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود