نشانه ها و درمان طبیعی درمان سنگ لوزه

0 3,895

در کریپتهای لوزه گاهی اجسام زرد رنگ و سفید رنگی بر اثر به دام افتادن ذرات غذایی در این کریپتها که مکان مناسبی برای رشد میکروب هاست به وجود می آید که به آن ها سنگ لوزه گفته می شود و گاهی خودش بیرون می آید و گاهی نیاز به درمان سنگ لوزه می باشد.

علت به وجود آمدن سنگ لوزه:

لوزه ها در بدن یک نوع سیستم محافظتی هستند و از ورود ذرات و اشیا خارجی به درون ریه ها جلوگیری می کنند. لوزه ها به شکلی یک نوع گره های لنفاوی هستند که کار فیلتر باکتری و ویروس ها را به عهده دارند و علاوه بر این به تولید سلول های سفید خون و آنتی بادی هم می پردازند. ذرات مواد غذایی و گرد و خاک می تواند بر سطح شیار های موجود بر روی لوزه بنشیند. این شیار ها حفره نام دارند و سلول های پیر و باکتری ها را جمع آوری می کنند. سلول های سفید خونی به اشیا باقی مانده در لوزه حمله می کنند و اما ذرات سخت در لوزه ها باقی می مانند. اگر این ذرات که حتی بعد از قورت دادن در لوزه باقی مانده بر روی حفره بیفتند به رشد خود ادامه می دهند. این اشیا همان سنگ های لوزه هستند که در نوجوانان و اشخاصی که لوزه های بزرگ دارند و افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت نمی دهند معمولا وجود دارد.

علت به وجود آمدن سنگ لوزه چیست؟

نشانه ها و علائم سنگ لوزه:

معمولا سنگ لوزه ها به رنگ زرد و سفید و خاکستری و به شکل گره در لوزه ها مشاهده می شود. اما بیشتر این سنگها قابل دیدن نیستند، زیرا که در داخل پایین لوزه قرار دارند. و در تعدادی از افرادی که به این عارضه دچار هستند هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهد. سوزش و قرمزی لوزه و بوی بد دهان از جمله علائمی است که سنگ لوزه به وجود می آورد.

علائم سنگ لوزه

درمان سنگ لوزه با روش های خانگی

می توان برای درمان سنگ لوزه این توده ها را با مسواک خراش داد. برای بیرون کشیدن این سنگها از لوزه آب نمک قرقره کنید. از سواب پنبه و دستگاه نخ دندان کش هم می توان برای شستن و از بین بردن باقی سنگ لوزه ها بهره گرفت. خوردن دوغ ساده و آبلیمو و سیر هم در از بین بردن سنگ های لوزه مثمر ثمر واقع می شوند. و اگر این سنگ های لوزه زیادی در عمق قرار گرفته باشند باید نزد یک متخصص حلق و گوش و بینی برای برطرف کردن این مشکل رفت و اگر جواب نداد از عمل جراحی برای درمان سنگ لوزه استفاده می کنند.

راه های درمان سنگ لوزه

و نکته آخر اینکه عمل جراحی سنگ لوزه خطراتی همچون بی هوشی، درد و خونریزی دارد و باید برای انجامش تمام جوانب را در نظر گرفت.

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود