شستشوی گوش انجام بدهیم یا نه؟

0 4,888

ساکشن گوش اگر به درستی انجام نشود ممکن است باعث پارگی پرده گوش یا ایجاد التهاب موقت بر روی پوست داخلی مجرای گوش شود. ساکشن چگونه انجام می شود؟ ساکشن دقیقا همانند یک جارو برقی کوچک عمل می کند که دهانه لوله آن جرم گوش را می مکد و به درون مخزن دستگاه می فرستد.

شستشوی گوش بیشتر برای برطرف کردن گرفتگی گوش توصیه می شود. البته بهتر است این عمل در منزل انجام نشود و زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد. در این مطلب چندین روش برای شستشو و پاکسازی گوش در مواقع ضرورت به همراه نکات مهم معرفی کرده ایم.

همه ما گاهی دچار گرفتگی گوش شده ایم و این مسئله سبب بروز اختلالاتی درشنیدن صداها می شود. این گرفتگی و انسداد به دلیل ازدیاد موم ها و جرم های داخل گوش است و بیشتر به هنگام سرماخوردگی اتفاق می افتد. بیشتر افراد در این زمان از قطره شستشوی گوش یا گوش پاک کن استفاده می کنند. گاهی اوقات این راه حل ها سبب صدمه زدن به گوش شده و اوضاع را بدتر می سازند. در صورت بروز مشگل بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

شستشوی گوش در چه مواقعی باید انجام شود؟

گرفتگی گوش

جرم گوش

همانطور که می دانید گوش ها پس از مدتی جرم می گیرند. این جرم برای گوش مانند اشک برای چشم مفید است و سلامت آن را ضمانت می کند. در مواقع عادی نباید آن را تخلیه کرد. در بعضی مواقع باید جرم گوش را تخلیه کرد. زمانی که این ماده در گوش بیش از اندازه ترشح شود و راه شنوایی را دچار انسداد کند، بهتر است آن را تخلیه کنیم. در این زمان باید به پزشک مراجعه شود تا عمل شستشوی گوش را انجام دهد.

جرم گوش در حالت عادی نه آنقدر کم است که گوش را دچار خارش کند و نه آنقدر زیاد که منجر به کاهش شنوایی شود. این ماده وظیفه نرم‌کردن پوست گوش و جلوگیری از خارش و خشکی پوست گوش را دارد و از ورود حشرات به داخل گوش جلوگیری می‌کند. در واقع اگر به اندازه کافی داخل گوشتان جرم وجود داشته باشد، یعنی گوشتان خیلی هم سالم و نرمال است. اگر جرم گوش مرتب تمیز شود، گوش دچار خشکی و عفونت می‌شود. گوش در حالت نرمال نیاز به تمیز کردن و پاکسازی ندارد اما اگر جرم آن افزایش یابد، باید آن را تخلیه کرد. بسیاری افراد به کمک گوش پاک کن که خود منبع آلودگی است و یا اشیای دیگر، گوش خود را تمیز می کنند. این کار نه تنها موجب تمیز شدن گوش نمی شود، بلکه موجب بیشتر شدن جرم گوش و فرو رفتن آن در انتهای کانال می شود. در این هنگام متخصص به سختی خواهد توانست جرم گوش را تخلیه کند. بهتر است عمل شستشوی گوش را زمانی انجام دهیم که تجمع جرم بیش از اندازه باشد و باعث بروز مشکل شده باشد.

مشکلات ناشی از تجمع و ازدیاد جرم در گوش

  • کم شدن قدرت شنوایی(روز به روز افزایش می یابد)
  • سوت کشیدن داخل گوش
  • احساس کیپی در گوش و گوش درد
  • خارش، خروج بیش از حد ترشحات از گوش به بیرون و بوی نامطبوع
  • سرفه کردن

چرا نباید از گوش پاک کن، پنبه و دستمال کاغذی برای پاک کردن گوش استفاده کنیم؟

هنگامی که شما از گوش پاک کن یا سر پنبه برای پاک کردن گوش استفاده می کنید، در واقع جرم های گوش را با پیچ و تاب دادن دستمال، گوش پاک کن و … به عقب می رانید. در نهایت این جرم ها را جلوی پرده گوش انباشته می سازید. این کار شستشوی گوش را با مشکل مواجه می سازد. طوری که پس از مدتی قدرت شنوایی شما کاهش می یابد.

معاینه گوش

روش خانگی برای شستشوی گوش

برای پاکسازی گوش باید ابتدا سطح خارج گوش را با یک پارچه تمیز پاک کنید. چیزی داخل گوش فرو نبرید. در بیشتر مواقع گرفتگی داخل مجرای گوش با درمان خانگی برطرف می شود. فقط کافی است روزی چند قطره روغن معدنی، گلیسیرین و روغن بچه را درون گوش خود بچکانید. این کار موجب می شود جرم های داخل گوش نرم شوند.

برای خارج کردن جرم گوش می توانید از سرنگ آب استفاده کنید. این کار نیاز به تخصص ندارد و می توانید آن را در محیط منزل انجام دهید. بهتر است آب سرنگ محلولی از نمک(به مقدار کم) و آب ولرم باشد و به داخل گوش پمپاژ شود.

نکته: توجه داشته باشید که اگر دچار بیماری دیابت هستید یا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است یا به هر علتی پرده گوش شما سوراخ شده است، از شستشوی گوش با سرنگ آب خودداری کنید.

روش های شستشوی گوش توسط پزشک

یکی از راه های شستشوی گوش از راه مکش به وسیله ساکشن می باشد. این روش مزیت بیشتری دارد و کاربردی تر است. قبل از این روش باید بیمار به مدت ۳ تا ۴ روز به طور مرتب از قطره«گیلیسیرین فنیکه» برای چرب کردن گوش استفاده کند تا جرم های گوش نرم شود. این کار سبب تخلیه راحت جرم گوش می شود. پزشک در ادامه با دستگاه ساکشن، جرم نرم شده را از گوش خارج می سازد. فشار این دستگاه استاندارد است و به گوش آسیب نمی زند.

پاکسازی جرم گوش با مکش

در روش دیگر که کمتر از روش اول انجام می شود، متخصص گوش با آب استریل و یا آبی که داخل آن مواد ضدعفونی شده ریخته شده، جرم ها را خالی می کند. این روش در بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران انجام می گیرد. زمانی که بیمار از قطره گلیسیرین به خوبی استفاده نمی کند، بنابراین جرم به خوبی چرب نشده و سفت باقی می ماند و در نتیجه امکان تخلیه با ساکشن وجود ندارد. بنابراین پزشک مجبور به شستشوی گوش می باشد. طرز استفاده صحیح از قطره نیز اهمیت زیادی دارد.

سرنگ آب و گوش

به گفته متخصصان گوش، حلق و بینی در حالت عادی مقادیر چربی که در پوست و داخل کانال ترشح می شود، موجب گرفتگی نخواهد شد و به راحتی دفع می شود. شستشوی نا به جا و غیر اصولی میزان این انسداد را افزایش می دهد و در صورت درمان نشدن موجب کاهش شنوایی می شود. هرچه میزان و دفعات شستشوی غیر اصولی گوش بیشتر باشد، میزان آسیب دیدن گوش نیز بیشتر می شود.

شستشوی گوش

توصیه های مراقبتی درباره گوش

    • از دستکاری کردن گوش بپرهیزید و از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش استفاده نکنید.
    • اگر زیاد شنا می کنید و آب وارد گوش تان می شود، بهتر است برای جلوگیری از آلودگی گوش، بعد از حمام و شنا گوش را با باد گرم سشوار خشک کنید. بدین منظور باید لاله گوش را به سمت بالا و پایین بکشید تا کانال آن باز شود و به مدت ۲ دقیقه آن را خشک گنید.
    • اگر سیگار می کشید، بهتر است با روش هایی مانند ترک سیگار، آمادگی روانی یا داروی گیاهی آن را کنار بگذارید. افرادی که سیگار می کشند، بسیار مستعد آلودگی گوش و تجمع جرم گوش می شوند.
    • از مصرف لوازم آرایش تقلبی بپزهیزید. چون این محصولات موجب بروز حساسیت می شوند و سبب خارش و خشکی گوش و کاهش جرم آن می شوند.
    • وجود جرم گوش در آن ضروری است و از این رو نیاز به تمیز کردن ندارد. در صورت خارج شدن از حالت نرمال فقط پزشک اجازه تخلیه آن را دارد. با شستشو و تخلیه خودسرانه گوش مشکل زیادتر شده و تخلیه جرم توسط پزشک سخت تر می شود.
    • از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار نیز بپرهیزید. اگر مجبور به بودن در این فضاها هستید، از پنبه استفاده کنید.
    • اگر زمانی که از خواب بیدار می شوید، متوجه می شوید مایعی از گوشتان روی بالشت را کثیف کرده، بدانید که گوش شما دارای عفونت خارجی است و این مسئله ربطی به جرم ندارد. خروج هر گونه مایع از گوش نشان از عفونی شدن گوش است و باید به پزشک مراجعه شود.
  • ریختن یک یا دو قطره محلول گلیسیرین ماهانه سبب جلوگیری از گرفتگی گوش با جرم می شود.
  • انسداد گوش و فشار آن می تواند منجر به پارگی پرده گوش شود. این موضوع را جدی بگیرید و سریع به پزشک مراجعه کنید.
  • بعد از ریختن قطره گلیسیرین در گوش، ۲۰ دقیقه استراحت کنید تا قطره کاملاً جرم ها را چرب و نرم کند. آن گاه می توانید شستشوی گوش را انجام دهید.
  • درصورت بروز انسداد، سعی نکنید موم را با چوب و گوش پاک کن بیرون کنید. چون این موضوع انسداد و عفونت گوش را بیشتر می کند.
  • شستشوی گوش را انجام ندهید. مخصوصاً زمانی که کودک بیمار است و همراه با گرفتگی، علائمی نظیر تب و گوش درد نیز دارد.
  • برای کاهش درد می توانید از استامینوفن استفاده کنید.

در این مقاله، اطلاعات مفیدی درباره عمل شستشوی گوش و مواقع لزوم انجام آن ارائه شد. امیدواریم این همراهی سبب افزایش معلومات شما شده باشد و با راه های مراقبت از گوش نیز به خوبی آشنایی پیدا کرده باشید.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود