پاکسازی روده در منزل

0 4,136

هر چند تحقیقات زیادی در مورد تاثیر پاکسازی روده بر عملکرد گوارش وجود دارد اما تحقیقات زیادی نیز این قضیه را به اثبات نمی رساند. البته پاکسازی روده منجر به برطرف شدن حرکات غیر نرمال روده و یبوست می گردد. از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند.
پاکسازی روده از نظر تاریخی به یونان باستان بر می گردد. در دهه ۱۹۰۰ در آمریکا، پاکسازی روده مورد اهمیت بود. اکنون پاکسازی روده با آنزیم ها، انواع چای و شست و شو مورد توجه قرار می گیرد.

پاکسازی روده با استفاده از مکمل های مایع یا پودری(این مکمل های پاک کننده خوردنی می باشند و برخی دیگر نیز از طریق رکتوم یا راست روده به بدن وارد می شوند). این داروهای مکمل عبارتند از :

  • منیزیم
  • آنزیم ها
  • چای های گیاهی دارویی
  • تنقیه یا اماله
  • ملین های محرک و غیر محرک
  • پاکسازی روده با شست و شو

۱۰۰ سال پیش اولین دستگاه شست و شوی روده ساخته شد. این دستگاه شبیه به تنقیه عمل می کند اما میزان آب مصرفی آن زیادتر است. روش شست و شو بدین گونه است که فرد بر روی تخت دراز می کشد و با پمپی کم فشار یا منبع آبی، داخل روده با گالون های آب شست و شو داده می شود. این شست وشو از طریق لوله داخل رکتوم انجام می گیرد.

با وارد شدن آب، پزشک شکم بیمار را ماساژ و به دنبال عادی شدن حرکات روده، آب خارج می شود. در این خروج مواد زائد و … دفع می گردند. برای انجام این روش یک ساعت زمان لازم است. البته برخی از پزشکان از قهوه، پروبیوتیک، آنزیم ها و داروهای گیاهی کمک می گیرند. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی برای بدن دارند.

روش های خانگی پاکسازی روده

هضم نشدن گوشت و … باعث تولید مخاط در روده می گردند. این مخاط تولید سم در بدن را به دنبال دارد و سم تولیدی وارد گردش خون می شود و با نشانه هایی چون کاهش انرژی، سردرد، افزایش وزن و خستگی مشخص می گردد.

برای اثر گذاری سریع دارو در این مشکلات از شیاف مقعدی استفاده می شود. ضمن اینکه رفع مسمومیت روده بزرگ منتفی است. در این پاکسازی هدف برطرف کردن مواد سمی و راکدی است که بر دیواره روده بزرگ جای گرفته اند. پاکسازی روده منجر به کاهش وزن، بهبود روحیه، کاهش ابتلا به سرطان روده و تقویت دستگاه ایمنی می شود. باکتری های طبیعی روده از مواد برجای مانده روده سم زدایی می کنند. کبد به دفع سموم کمک می کند. مخاط درون روده از ورود مواد ناخواسته به بدن ممانعت می کند. روده ها خود ترمیمی بالایی نسبت به دیگر بافت های بدن دارند و از تولید مواد مضر ممانعت می کنند.

روش های خانگی پاکسازی روده

بیشتر شدن حرکات روده سبب کاهش وزن نمی گردد و به همین دلیل بیشتر کالری ها پیش از رسیدن به روده جذب می شوند.
عوارض احتمالی شست و شوی طبیعی روده بزرگ شامل نارسایی کلیوی، عفونت، سوراخ شدن روده، بر هم خوردن تعادل مواد معدنی، تداخل با داروهایی که برای جذب دارو استفاده می گردند، سرگیجه به دلیل کم آب شدن بدن، تهوع، دردها و انقباضات شکمی و استفراغ می باشد.

خوردن فیبرهای محلول و نامحلول باعث بهبود بیماری هایی چون سرطان روده، دیورتیکولوز و یبوست می گردد. برای سلامت روده باید روزی ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر استفاده کرد. اگر برای خوردن گلاتن مشکلی ندارید از مواد غذایی چون جو، بلغور جوی دو سر، میوه ها، سبوس و سبزیجات استفاده کنید.

برای پاکسازی روده چه باید کرد؟

روش های خانگی پاکسازی روده

پاکسازی با آب

آب رسانی به روده برای بهبود عملکرد آن اهمیت زیادی دارد. برای تامین آب مورد نیاز باید روزی ۶ تا ۸ لیوان مصرف کرد. علاوه بر این مقدار آب، باید از موادی مانند کرفس، کاهو، گوجه فرنگی، هندوانه و .. استفاده کرد.

پاکسازی با آب نمک

کسانی که دچار مشکلاتی چون دفع منظم یا یبوست هستند، باید از این روش استفاده کنند. قبل از خوردن صبحانه ۲ قاشق چای خوری نمک را با آب ولرم میکس کنید و بنوشید. بهتر است برای این کار از نمک دریایی یا هیمالیایی استفاده کنید. بعد از چند دقیقه احساس دفع خواهید داشت. این کار را مکرراً انجام دهید تا متوجه سودمندی و اثر گذاری آن گردید.

از رژیم پر فیبر استفاده کنید

فیبر در موادی چون حبوبات، سبزیحات، دانه ها، میوه ها، آجیل و … وجود دارد. مواد دارای سلولز و فیبر به تقویت باکتری های مفید روده کمک می کنند. از این طریق برای کاهش حرکات روده و برطرف کردن یبوست بسیار کارساز هستند.

آبمیوه و اسموتی ها

آب میوه ها و اسموتی ها دارای تصفیه کنندگی بالایی هستند. فرآیند پاکسازی روده را سرعت می بخشند. فیبر و مواد مغذی این سبزیجات برای عملکرد بهتر گوارش تاثیر گذار است. البته عده ای از متخصصان مصرف اسموتی را در پاکسازی روده بهتر از آبمیوه می دانند. فیبر درون اسموتی زیاد است و از این رو. برای پاکسازی روده گزینه ای ایده آل به حساب می آید.

روش های خانگی پاکسازی روده

نشاسته های مقاوم

نشاسته های مقاوم در موادی چون حبوبات، موز سبز و سیب زمینی وجود دارد. باکتری های مفید روده نقش مثبتی در روده دارند. این باکتری ها با نشاسته های مقاوم تقویت می شوند. نشاسته های مقاوم از سرطان روده پیشگیری می کنند.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها در ماست، ترشی و مواد تخمیر شده وجود دارند. این پروتئین ها با معرفی باکتری های مفید به بدن سبب کم شدن التهاب روده و دفع منظم می شوند. سرکه سیب نوعی پروبیوتیک بوده و برای سلامت روده کاربردی است. اسید و آنزیم های موجود در سرکه سیب باعث نابودی باکتری های مخرب روده می شود.

چای های درمانی

گیاهان ملینی چون آلوئه ورا، نارون قرمز، بارهنگ کتانی و ریشه گل ختمی برای درمان یبوست کاربرد دارند. موادی چون زنجبیل، فلفل آنوم و سیر دارای مواد ضد میکروبی فتوکمیکال است. این مواد به پاکسازی روده و از بین بردن باکتری های مخرب کمک می کنند. چای هایی که دارای خواص لینت دهندگی هستند را فقط یک بار در روز بنوشید اما بقیه چای ها را سه بار در روز مصرف کنید.

در صورت به وجود آمدن عوارضی چون تهوع، استفراغ، درد و انقباض شکمی، کم آب شدن بدن، سرگیجه و به هم خوردن تعادل اکترولیت های بدن پاکسازی روده را متوقف و به پزشک مراجعه کنید.

برای انجام پاکسازی روده و استفاده از خوراک های پیشنهاد شده با پزشک مشورت کنید تا در این موضوع دچار آسیب نشوید.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود