روش هایی برای رفع خستگی چشم در منزل

0 3,916

 خستگی چشم  ممکن است در اثر عوامل زیادی به وجود بیاید که به طور معمول به دلیل فشار بیش از حد روی چشم به خصوص کار طولانی  مدت با کامپیوتر ، مطالعه زیاد و رانندگی های طولانی مدت به وجود می آید. اما امروز ما در این مطلب می خواهیم چند راهکار بسیار موثر برای رفع خستگی چشم در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید این مشکل کوچک را در سریع ترین زمان حل کنید.

در ابتدا باید گفت خستگی چشم یک بیماری محسوب نمی شود بلکه یک عوارض در اثر بیش از حد کار کشیدن از چشم است که به صورت خستگی نمایان می شود، همانطور که می دانید چشم ها در هر چهره ای مهم ترین عضو در صورت است و گویای خیلی از احساسات و حتی بیماری ها  است که منجر به تغییر حالت چشم و آشفتگی آنها می شود که برای رفع خستگی چشم می توان از ساده ترین روش ها استفاده کرد.

  درمان خانگی خستگی چشم

همانطور که گفتیم یکی از رایج ترین مشکلات کنونی داشتن چشمانی خسته است که این خستگی ممکن است با ورم کردن دور چشم همراه باشد. خستگی چشم ممکن است یک وضعیت آزار دهنده باشد اما مسئله زیاد جدی و مهمی نیست و معمولا با روش های بسیار ساده می توان به رفع خستگی چشم پرداخت که به طور معمولا با استراحت خستگی چشم رفع می شود.

علت خستگی چشم

از مهم ترین عواملی که می تواند باعث خسته به نظر رسیدن چشم می شود:

  • حساسیت های فصلی
  • کمبود خواب
  • گریه کردن بیش از حد
  • خستگی چشمی در اثر کار زیاد
  • نرسیدن اکسیژن کافی به قرنیه
  • نگاه کردن طولانی مدت به صفحات مانیتوری
  • تمرکز شدید در حین مطالعه  یا تمرکز در تاریکی و روشنایی زیاد
  • زدن عینک با نمره اشتباه و غیر مناسب برای چشم.
  • خستگی های جسمی و داشتن

راه های درمان خستگی چشم

تمامی این عوامل به سادگی خود را در چهره نشان می هند، اما اگر زمانی که این عوامل با مشکلاتی دیگر مانند سردرد های شدید و تاری همراه باشد نشانگر مشکلی جدی در چشم است که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم خستگی چشم

  1. احساس درد و خشکی  چشم
  2. داشتن دیدی تقریبا تار
  3. دوبینی
  4. حساسیت داشتن به نور شدید و خفیف
  5.  ناتوانی در تمرکز در روی یک تصویر و یا نوشته
  6. داشتن سوزش و خارش چشم
  7. خشک شدن و یا آبدار شدن چشم
  8. ناتوانی در باز نگه داشتن چشم

علائم خستگی چشم

راه های درمان و رفع خستگی چشم

  1. اگر کار شما طوری است که با کامپیوتر  سرکار دارید سعی کنید هر ۱۵ دقیقه یک بار به چشمان خود استراحت کنید و به یک نقطه دور تر نگاه کنید و یا اینکه کلا چشم هایتان را ببندید.
  2. در حین کار و یا مطالعه هر چند دقیقه چشم هایتان را ورزش دهید به این صورت که به بالا و پایین و چپ و راست مردمک چشم خود را حرکت دهید تا از خستگی آنها جلوگیری کنید.
  3. برای رفع خستگی چشم از حلقه های خیار و قرار دادنشان روی چشم استفاده کنید.
  4. می تونید از دو تا قاشق برای رفع خستگی چشم استفاده کنید به این صورت که آن ها را در داخل فریزر گذاشته تا کاملا یخ شود . سپس بعد از سرد شدن قاشق ها آن ها را در زیر و یا روی چشمانتان قرار دهید.
  5. با استفاده از یک تکه پنبه کوچک و آغشته کردن آن به چای آنها را به مدت  چند دقیقه بر روی چشمانتان بگذارید.
  6. سعی کنید چشمان خود را مرطوب نگه دارید چرا که یکی از مهم ترین عوامل خستگی چشم خشک شدن سطح چشم می باشد. به همین دلیل سعی کنید به طور مرتب پلک بزنید تا از خشکی سطح چشم جلوگیری شود. همچنین می توانید چشم های خود را به طور مرتب با آب سرد شستشو دهید  تا تمام خستگی های چشم برطرف شود.
  7. استفاده از چای کیسه بابونه  کمک  فراوانی به رفع خستگی چشم می کند، که باید آن را کمی مرطوب کرده و سپس در یخچال قرار دهیم تا سرد شود بعد از سرد شدن می گذاریم به مدت ۲۰ دقیقه بر روس چشم ها باقی بماند.
  8. ماساژ آرام چشم یکی از موثر ترین روش ها برای رفع خستگی چشم است که این ماساژ باعث می شود تا فشاری که در اثر عوامل مختلف بر روی چشم مانده را کاهش دهد و عضلات چشم را آرام کند.

انجام تمرینات چشمی برای رفع خستگی چشم

اگر تمامی این روش های ذکر شده را روزی ۲ الی ۳ مرتبه انجام دهید می توانید خستگی را از چشمانتان دور کنید.

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود