آشنایی با درمان میخچه پا در منزل

0 4,004

میخچه ها نوع ضایعه پوستی هستند که از پوست ها مرده کف پا به وجود می آیند، میخچه ها می توانند دردناک باشد به خصوص اگر در قسمت سینه پا ایجاد شود، راه های زیادی برای رفع میخچه پا وجود دارد که می توانید به راحتی آن را در منزل با استفاده از روش های طبیعی از بین ببرید.

معمولا خودتان به راحتی می توانید میخچه های کوچکی که در کف پاهایتان ایجاد می شود را به راحتی رفع کنید اما زمانی که این میخچه ها بزرگتر و دردناک تر از حد معمول بودند باید با استفاده از دارو به رفع میخچه پا پرداخت.

   روش های موثر برای رفع میخچه پا

همانطور که گفتیم میخچه ها از پوست های مرده تشکیل می شوند و اکثرا در قسمت خالی از پوشش مو مانند کف پا، کناره های پا، قسمت پنجه و یا قسمت پاشنه پا و یا حتی در کف دست ایجاد می شود به طور کل در قسمت هایی که پوستی ضخیم دارد به وجود می آید.

اصلی ترین علت ایجاد میخچه بر روی پا فشار زیاد و اصطکاک پا است، به نوعی این فرایند جهت محافظت از پا اتفاق می افتند که البته میخچه موضوع نگران کننده ای نیست. این مشکل در بین خانم ها بیشتر رایج است.

رفع سریع میخچه در خانه

مهم ترین علت های اصلی ایجاد میخچه که در این موضوع دخیل هستند. از جمله این موارد:

  • رعایت نکردن بهداشت ناخن ها
  • پوشیدن جوراب تنگ
  • کج بودن انگشتان
  • تماس مدام انگشتان با کفش
  • استفاده از کفش های پاشنه دار
  • پوشیدن کفش بدون جوراب
  • داشتن قوس کف پا
  • نامتعادل نبودن وزن بر روی پاها

میخچه معمولا با علائمی همچون درد شدید در بین انگشتان و کف پا، برآمده شدن پوست، ضخیم و سفت شدن پوست و خشک شدن پوست همراه است.

رفع میخچه پا را روش های خانگی

قبل از رفع میخچه پا اگر میخچه شما دچار التهاب و قرمزی و همچنین ترشح بود به هیچ عنوان از درمان های خانگی استفاده نکنید و فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

روغن کرچک

این روغن گیاهی یکی از بهترین و قدیمی ترین راه های درمان و رفع میخچه پا است، که با استفاده متداوم از آن در عرض ۳ الی ۴ روز پوست ضخیم میخچه را نرم کرده و به راحتی پوست های مرده از پا جدا می شوند.

برای استفاده از روغن کرچک باید در طول روز ۳ مرتبه از روغن را روی میخچه بمالید، این کار را تا زمانی انجام دهید که پوست آن قسمتی که دارای میخچه بود نرم شود.

درمان میخچه با روغن کرچک

سرکه سیب

سرکه سیب قدرت لایه برداری زیادی دارد که با استفاده از آن کف پاها نرم و به دلیل خاصیت ضد باکتریایی بودنش باعث از بین رفتن باکتری های مضر و درمان میخچه پا می شود.

برای استفاده از سرکه سیب جهت رفع میخچه پا ابتدا باید پاهای خود را در آب صابون داغ بگذارید و سپس به اندازه ۱ فنجان سرکه سیب به آن اضافه کنید سپس بگذارید تا پاهایتان به مدت یک رب در این مخلوط باقی بماند. سپس بعد از آن پاهایتان را با روغن درخت چای و یا روغن کرچک چرب کرده و بعد از آن مانند جوراب پلاستیک به پاهایتان کنید و بگذارید کمی در این حالت باقی بماند.

نمک اپسوم

این نمک با خاصیت لایه برداری شناخته می شود و از به وجود آمدن مشکلات پوستی و عفونت های پوستی جلوگیری می کنند به همین دلیل برای رفع میخچه پا کمک زیادی می کند.

برای استفاده از نمک اپسوم باید یک فنجان کوچک از این نمک را در آب گرم حل کرده و پاها برای مدت ۱۵ دقیقه در داخل این آب گذاشته شود، بعد از اینکه پا ها نم خورد با استفاده از سنگ پا پوسته های مرده را از کف پا جدا می کنیم.

آشنایی با علائم و راه های رفع میخچه

سیر

 از جمله راه های درمان خانگی میخچه استفاده از خواص بی نظیر سیر جهت رفع این مشکل است، برای استفاده از سیر بهتر است شب در هنگام خواب از آن استفاده کنید.

ابتدا یک حبه سیر را پوست بکنید و آن را به ۲ قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس نیمی از آن را به خوبی روی میخچه پا بمالید و نیمه دیگر سیر را روی میخچه بگذارید و با کمک یک باند روی آن را بپوشانید تا مستقیما بر روی میخچه قرار بگیرد.

روز بعد باند را باز کرده و پاهایتان را بشویید. از این روش برای بهبود سریع تر میخچه می توانید هر شب استفاده کنید.

روغن نارگیل

یکی از بهترین مرطوب کننده هایی که برای پوست استفاده می شود روغن نارگیل است که به سادگی می توانید بهترین پاسخ را از آن بگیرید. فقط باید مقدار کمی از روغن نارگیل را روی قسمتی از پا که میخچه ایجاد شده ماساژ دهید این کار باعث می شود تا بافت ضخیم میخچه نرم شود و راحت تر از بین برود.

درمان و رفع میخچه پا با روش های خانگی

لیمو

همانطور که می دانید لیمو دارای خاصیت اسیدی است که در جهت رفع میخچه پا می تواند قدرتمند عمل کند.

اگر میخچه در هر قسمتی از پایتان ایجاد شود کافیست یک تکه از پوست لیمو را جدا کنید و روی میخچه قرار دهید و روی آن را با باند بپوشانید و بگذارید یک شب بر روی پاهایتان قرار بگیرد بدین ترتیب شاهد از بین رفتن میخچه و علائم آن خواهید بود.

جوش شیرین

جوش شیرین با لایه برداری کردن، قسمت مورد نظر را از وجود هر گونه پوست مرده و اضافه عاری می کند. فقط باید به اندازه ۲ قاشق غذا خوری جوش شیرین را با کمی آب لیمو اضافه کرده تا به صورت خمیر در باید و سپس روی میخچه مالیده شود، بهتر است بگذارید این مخلوط برای چندین ساعت روی پایتان قرار داشته باشد، سپس خواهید دید که چگونه میخچه پایتان خشک می شود.

روش های سودمند جهت درمان و رفع میخچه پا

آسپرین

برای استفاده از آسپرین جهت رفع میخچه پا باید ۶ عدد قرص آسپرین را با مقدار بسیار کمی آب و سرکه جهت خمیری کردن قرص ها مخلوط کنیم سپس خمیری را بر روی میخچه قرار می دهید، روی خمیر را با استفاده از یک باند ببندید، بعد از گذشت چند دقیقه میخچه آنقدر نرم شده است که به راحتی با سنگ پا از بین می رود.

سنگ پا

یکی دیگر از راه های طبیعی رفع میخچه پا استفاده از سنگ پا یک روش بسیار ساده و قدیمی است، استفاده از سنگ پا کمک زیادی به زدودن پوست های مرده از کف پا می کند، در اصل این روش یک روش سنتی است.

برای استفاده از سنگ پا بهتر است که در حمام باشید تا پاها به طور کامل خیس بخورند و یا اینکه پاهایتان را درون یک ظرف پر از آب به مدت ۱۰دقیقه نگه دارید تا پوسته های مرده راحت تر از بین بروند و بعد از آن با استفاده از سنگ پا به آرامی کف پایتان را ماساژ دهید.

نسخه های طبیعی رفع میخچه پا

پیاز

پیاز به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی که دارد به سرعت به بهبود میخچه پا کمک می کند.

برای استفاده از پیاز جهت رفع میخچه ابتدا باید یک برش از پیاز را در داخل یک ظرف بگذارید و مقدار بسیار کمی به آن سرکه اضافه کنید، سپس برای مدت ۱ روز باید در این حالت باقی بماند بعد از باید قبل از خواب پیاز را از ظرف در آورده و روی میخچه بگذارید و سپس با باند و یا جوراب روی آن را بپوشانید و بگذارید تا صبح به همین حالت باقی بماند.

روش های جلوگیری از میخچه پا

  • پاهایتان را هر شب با آب گرم و صابون بشویید و سپس خشک و بعد از آب با مرطوب کننده به خوبی پاهایتان را ماساژ دهید.
  • بهتر است برای جلوگیری از عرق کردن پا از پودر تالک استفاده کنید.
  • استفاده از جوراب برای پوشیدن کفش بسیار ضروری است
  • جوراب های خور را هر روز بشویید.
  • از پا برهنه راه رفتن خودداری کنید.
  • زمان زیادی روی پاهایتان نایستید.
  • پاهایتان را در معرض تعریق و گرمای زیاد قرار ندهید.

نکته: به هیچ عنوان از وسایل تیز و آسیب زننده برای برداشتن میخچه استفاده نکنید.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود