روش های ساده برای درمان کم خونی

0 3,784

کم خونی نوعی بیماری می باشد که کمتر از میزان طبیعی سلول قرمز خون به جود می آید این بیماری شکل های مختلفی دارد که در واقع رایج ترین کم خونی ناشی از فقر آهن می باشد و این مشکل زمانی ایجاد می شود که بدن مواد معدنی و آهن کافی دریافت نکند در ادامه مطلب شما را با روش های درمان خانگی کم خونی آشنا خواهیم کرد.

کمبود آهن

راه های درمان خانگی کم خونی

هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به بافت ها بدن می رساند در نتیجه باعث عملکرد بهتر و درست اندام های بدن و عضلات می شود و زمانی که فرد به بیماری کم خونی دچار می شود کمبود آهن باعث کاهش این هموگلوبین می شود زیرا، این پروتئین در صورتی که آهن کافی در بدن وجود داشته باشد تولید می شود که با استفاده از درمان خانگی می توانید این بیماری را درمان کنید.

درمان خانگی کم خونی

سبزیجات

استفاده از سبزیجات یکی از راه های درمان خانگی کم خونی می باشد که محصولات گیاهی از قبیل : گندم، برنج، جو، لوبیا و آجیل دارای مقادیر زیادی آهن می باشد که با مصرف این محصولات گیاهی میزان آهن مورد نیاز بدنتان را تامین می شود، سبزی های که دارای برگ های به رنگ تیره تر هستند دارای مقدار آهن بیشتری می باشند.

استفاده از غلات

کشمش

از دیگر روش های درمان خانگی کم خونی استفاده از کشمش است زیرا سرشار از آهن می باشد بنابراین، کشمش ها را داخل آب به مدت یک شب خیس کنید سپس صبح روز بعد آن ها را مصرف کنید استفاده از این روش به درمان کم خونی کمک می کند.

درمان خانگی کم خونی

پسته

پسته دارای آهن و فولات می باشد و زمانی که بدن با کمبود فولات مواجهه می شود باعث ایجاد مشکلاتی مانند کم خونی یمگالوبلاستیک می شود، همچنین کمبود این ماده در نتیجه سبب بروز بیماری قلبی و عروقی می شود بنابراین پسته گزینه بسیار مناسبی برای درمان خانگی کم خونی محسوب می شود.

چغندر قرمز

چغندر قرمز برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن گزینه بسیار مناسبی است، چغندر و آب چغندر سرشار از آهن همراه با فیبر، کلسیم، پتاسیم، سولفور و ویتامین است همچنین، اکسیژن زیادی را برای بدن فراهم می کند و به تمیز شدن بدن نیز کمک می کند بنابراین، یک چغندر متوسط، سه عدد هویج و نصف یک سیب زمینی شیرین را داخل آب میوه گیری بریزید سپس آب به دست آمده را روزی یک بار بنوشید، البته می توانید چغندر قرمز را در سالاد و یا به صورت پخته نیز مصرف کنید به منظور اینکه مواد غذایی بیشتری بدنتان دریافت کند بهتر است چغندر را با پوست استفاده کنید.

استفاده از چغندر قرمز

جعفری

از دیگر روش های درمان خانگی کم خونی استفاده از جعفری می باشد زیرا دارای مقادیر زیادی آهن و اسید فولیک می باشد که در حقیقت مصرف ۱۰۰ گرم جعفری، ۱۰٪ نیاز روزانه بدن به آهن را فراهم می کند علاوه بر این جعفری دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است که به جذب آهن کمک می کند.

استفاده از جعفری

مصرف جگر

مصرف جگر برای افرادی که از کم خونی رنج می برند بسیار مفید است  این مواد غذایی سرشار از آهن است که در واقع مصرف آن ۸۵٪ نیاز روزانه بدن به آهن را فراهم می کند همچنین مقادیر فراوانی ویتامین B12، مس، فسفر و روی نیز دارد بنابراین می توانید جگر خام مرغ یا گاو استفاده نمایید اما جگر خام مرغ از میزان آهن بیشتری برخوردار است،  اگر گیاه‌خوار هستید می‌توانید از جگر خشک گاو استفاده کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

استفاده از جگر

بادام

از دیگر موادی که برای درمان کم خونی مفید است استفاده از بادام می باشد بنابراین هفت عدد بادام را به مدت ۲۴ ساعت خیس و آب آن ها را خالی کنید سپس بادام ها را پوست بکنید و به شکل خمیر در آورید و به مدت سه ماه هر روز مصرف کنید.

 ترکیب معجزه گر

یکی دیگر از روش های درمان خانگی کم خونی استفاده از شیر انگور، شیره خرما و شیره توت می باشد بنابراین این سه مواد خوراکی را به اندازه هم داخل یک شیشه مخلوط کنید و در یخچال قرار دهید سپس هر هشت ساعت یک بار از این معجون معجزه گر مصرف کنید که برای بزرگ تر ها یک قاشق غذا خوری و برای بچه ها یک قاشق مربا خوری استفاده شود این معجون برای درمان کم خونی، بی حسی بدن، بی حالی و درمان تیروئید گزینه بسیار مناسبی است.

استفاده از شیرخرما، توت و انگور

نکته : ماندگاری این مخلوط برای مدت زیادی می باشد.

مصرف انار

یکی از میوه هایی که به عنوان درمان خانگی کم خونی محسوب می شود انار می باشد این میوه خون ساز به دلیل اینکه آهن و کلسیم به مقدار فراوان دارد برای درمان کم خونی خفیف و شدید بسیار ضروری است همچنین این میوه مقدار فراوانی قند، پروتئین، کربوهیدرات، چربی، فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم و مس دارد در نتیجه به افزایش هموگلوبین خون و جریان خون کمک می کند.

 مصرف آلو

این میوه  دارای مقدار بالایی آهن و آب است که بنا به توصیه متخصصان تغذیه این میوه را در صبحانه مصرف کنید البته نوع خشک آن نیز به درمان کمک خونی کمک می کند.

استفاده از آلو

دلایل کم خونی

همانطور که گفته شد کم خونی بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در ادامه با دلایل رایج آن آشنا خواهید شد:

کم خونی ناشی از فقر آهن

 دریافت ناکافی آهن

این دلیل شایع ترین علت کم خونی می باشد که باید خوراکی های حاوی آهن که در مطلب بالا گفته شد استفاده کنید.

بارداری و از دست دادن خون در دوران قاعدگی

از دیگر علت های کم خونی از دست دادن خون در دوران قاعدگی می باشد زیرا در این دوران بدن خون زیادی از دست می دهد در نتیجه بدن با کم خونی مواجهه می شود.

 خونریزی داخلی

خونریزی داخلی یکی دیگر از دلایلی می باشد که بدن دچار کم خونی می شود که در واقع برخی دارو ها به دلیل ایجاد خونریزی داخلی سبب بروز کم خونی می شوند، بیماری هایی مانند زخم معده، سرطان روده بزرگ نیز می توانند باعث خونریزی داخلی شوند.

ناتوانی در جذب آهن

علت دیگر کم خونی عدم توانایی بدن در جذب آهن می باشد، عمل جراحی داخلی باعث ایجاد این مشکل می شود که بدن توانایی جذب آهن را نداشته باشد.

علائم و نشانه های کم خونی :

مهمترین علائم بیماری کم خونی عبارتند از:

  • سردرد
  • ضعف
  • تنگی نفس
  • پوست رنگ پریده
  • دست و پاهای سرد
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • کاهش استقامت
  • ریزش مو
  • دشواری در تمرکز
  • ضربان قلب نامنظم

 در این مقاله قصد داشتیم شما را با درمان خانگی کم خونی و علائم و علت آن آشنا کنیم، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ها می توانید با مجله اینترنتی نصرینو همراه باشید.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود