راهکار درمانی برای کم کردن خارش و حساسیت نیش پشه

0 3,942

فصول گرم سال، با تمام زیبایی و لطافتی که به همراه خود می‌آورند، یک عیب هم دارند و آن هم حضور پشه‌هاست! با ما باشید تا شما را با درمان نیش پشه آشنا کنیم.

با آمدن فصول گرم سال موجودات کوچک مانند پشه باعث آزار و حتی بیماری انسان می شوند، نیش این حشرات بسیار عذاب آور است و می توانند ناقل بیماری های کشنده ای مانند مالاریا باشند، در ادامه مطلب شما را با راه کارهای خانگی جهت درمان ورم نیش پشه آشنا خواهیم کرد.

درمان نیش پشه

روش های درمان ورم نیش پشه

بسیاری از افراد که با خارش و ورم بعد از پشه گزیدگی مواجه می شوند به دنبال راهی برای رهایی از درد و تورم هستند که درمان ورم نیش پشه عبارت است از :

درمان ورم نیش پشه

خمیر دندان

خمیر دندان به دلیل داشتن خواص رطوبتی تورم و التهاب ناشی از پشه گزیدگی را کاهش می دهد بنابراین مقدار کمی از خمیر دندان را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید به منظور داشتن نتیجه مطلوب این روش را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

 سرکه سیب

از دیگر روش های درمان ورم نیش پشه استفاده از سرکه سیب می باشد زیرا به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و خنک کننده از عفونت های که می تواند با خارش پوست به وجود آید جلوگیری کند بنابراین یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک قاشق غذا خوری آب سرد با هم ترکیب کنید و بر روی قسمت آسیب دیده قرار دهید، به منظور داشتن نتیجه مطلوب یک یا دو بار در روز این کار را انجام دهید.

استفاده از سرکه سیب

چای سبز

یکی دیگر از راه های درمان ورم نیش پشه چای سبز می باشد که به دلیل داشتن اسید تانیک از تورم و التهاب حاصل از نیش پشه جلوگیری می کند از این رو یک کیسه چای سبز را به مدت ده تا پانزده دقیقه در آب سرد خیس کنید و به مدت ده دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

 عسل

عسل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد زخم، خارش ناشی از نیش پشه را از بین می برد بنابراین مقداری عسل بر روی نیش پشه قرار دهید و این روش را تا زمان بهبودی کامل استفاده کنید.

درمان ورم نیش پشه

لیمو

از دیگر روش های درمان ورم نیش پشه استفاده از لیمو می باشد از این رو یک عدد لیمو را نصف کنید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید سپس پوست تان را بشویید این روش را بعد از پشه گزیدگی بلافاصله انجام دهید.

سیر

سیر از قرن ها پیش کاربرد فراوان داشته است، خواص ضد التهابی آن باعث شده است که در درمان بسیاری از بیماری ها و عفونت ها مورد استفاده قرار بگیرد بنابراین یک یا دو حبه سیر را پوست بکنید سپس بر روی نیش پشه به آرامی بمالید.

سیر درمان نیش پشه

 یخ

یکی دیگر از روش های درمان ورم نیش پشه استفاده از کمپرس یخ می باشد بنابراین دو قالب یخ را داخل پارچه قرار دهید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی قسمت آسیب دیده قرار دهید.

جوش شیرین

جوش جوش از روش های خانگی درمان ورم نیش پشه می باشد بنابراین جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید سپس خمیر حاصل را بر روی جای نیش پشه بمالید و یا می توانید جوش شیرین و سرکه را باهم مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را بر روی ناحیه مورد نظر بمالید.

استفاده از جوش شیرین

بلغور جو

بلغور جو به درمان نیش حشرات کمک می کند از این رو بلغور جو و آب را با هم مخلوط کنید و خمیر حاصل را به مدت ده دقیقه بر روی محل گزیدگی قرار دهید.

پیاز

پیاز به دلیل داشتن خواص ضد التهابی به منظور درمان ورم نیش پشه گزینه بسیار مناسبی می باشد، یک عدد پیاز را خرد کنید تا خمیری شود سپس خمیر به دست آمده را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی محل گزیدگی قرار دهید.

استفاده از پیاز

ریحان

از سبزیجات موثری که در درمان خارش ناشی از نیش پشه موثر می باشد استفاده از ریحان می باشد بنابراین مقداری از ریحان خشک شده را داخل آب بجوشانید سپس این جوشانده را پس از سرد شدن روی پوست بمالید.

استفاده از ریحان خشک شده

زرد چوبه

از دیگر روش های درمان نیش پشه استفاده از زردچوبه می باشد که بسیار کاربرد دارد بنابراین یک قاشق سوپ خوری پودر زردچوبه را داخل مقدار کمی آب گرم مخلوط کنید تا خمیر سفتی به دست آید سپس خمیر را بر روی چسب زخم یا یک تکه کاغذ قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بر روی جای نیش بماند تا زمانی که تورم و درد آن کمتر شود این روش را بار ها انجام دهید تا بهبود یابد.

زردچوبه

الکل

الکل یک ضد عفونی کننده ی خانگی محسوب می شود و برای تسکین سوزش ناشی از نیش پشه بسیار کاربرد دارد بنابراین مقدار پنبه را به الکل آغشته کنید سپس بر روی پوست بمالید در ابتدا ممکن است ناحیه آسیب دیده کمی دچار سوزش شود اما خیلی سریع تورم و خارش بر طرف می شود همچنین می توانید از دهان شویه استفاده نمایید زیرا دارای مقادیر فراوانی الکل است.

پوست موز

پوست موز در درمان نیش حشرات بسیار موثر است بنابراین به منظور کاهش درد ناشی از  پشه گزیدگی قسمت داخلی موز را بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید.

حرارت و گرما

استفاده از دوش آب گرم یا کمپرس آب گرم درد ناشی از پشه گزیدگی را درمان می کند زیرا گرما باعث خروج بزاق  پشه از پوست می شود در نتیجه در کاهش درد موثر می باشد.

درمان ورم نیش پشه

آسپرین

دو عدد آسپرین را خرد کنید و با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا حالت خمیری شود سپس خمیر به دست آمده را بر روی قسمت پشه گزیدگی بمالید این روش به کاهش درد، خارش و تورم کمک می کند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کنندگی گزینه بسیار مناسبی برای درمان ورم نیش پشه می باشد از این رو پنبه آغشته شده به روغن درخت چای را بر روی محل گزیدگی بمالید، اما اگر پوست حساسی دارید از این روغن استفاده نکنید و از روغن هایی مانند اسطوخودوس یا سدر استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس

در این مطلب سعی داشتیم شما را با روش های خانگی درمان نیش پشه آشنا کنیم امیدواریم از مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه درمان خانگی و طب سنتی داشته باشید می توانید با مجله اینترنتی نصرینو همراه باشید.

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود