با فواید و معایب وازلین بیشتر آشنا شوید

0 9,794

وازلین برای پوست و تاثیر وازلین بر انواع پوست و خواص و فواید وازلین برای پوست صورت و بدن و مضرات وازلین برای پوست در نصرینو.

ژله نفتی یک خمیر ضخیم و مومی است که بسیاری از افراد از آن به عنوان یک محصول مراقبت از پوست استفاده می کنند و درمان جوش های جزئی و سوختگی به کار می رود.

نامهای دیگر ژله نفتی شامل petrolatum و Vaseline ، می باشد که به عنوان نام کلی وازلین از ان یاد می شود.و یک نام تجاری مشترک نیز است.

مردم از ژله نفتی برای بثورات ایجاد شده در پوشک ، به عنوان یک مرطوب کننده ، برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و به عنوان روان کننده استفاده می کنند.

در این مقاله با کاربردها و فواید وازلین و همچنین خطرات و عوارض جانبی آن آشنا شوید.

ژله نفتی برای درمان طیف وسیعی از بیماری های پوستی مفید است.

شیمیدانان ژله نفت را از روغن استخراج می کنند. پس از کشف تصادفی آن در طی فرایند حفاری نفت ، اکنون بیش از ۱۰۰ سال است که از عمر ان می گذرد.

ژله نفتی تصفیه شده یک روغن معدنی است که بسیاری از شرکت ها آن را به عنوان یک درمان عمومی برای پوست استفاده می کنند.

خلوص ژله نفتی به فرایند تولید بستگی دارد. ژله نفتی تصفیه نشده ممکن است حاوی مواد مضر باشد ، اما ژله نفتی تصفیه شده معمولاً بی خطر است.

خواندن برچسب مواد ضروری است و در مورد فرآیند تصفیه یا هر گونه سؤال با سازنده تماس بگیرید.

موارد استفاده و مزایای ژله نفتی یا وازلین
شرکت ها زمانی ژله نفت را به عنوان یک معجزه درمانی برای همه چیز از چین و چروک گرفته تا سوختگی به بازار عرضه می کردند. اگرچه نمی تواند هر بیماری پوستی را بهبود بخشد ، اما ژله نفتی یک گزینه مراقبت از پوست ،همه کاره و مقرون به صرفه است.

فواید وازلین یا ژله نفتی عبارتند از:
۱- به عنوان یک مانع پوستی عمل می کند
پوست به راحتی وازلین یا ژله نفتی را جذب نمی کند. این بدان معناست که در واقع مرطوب کننده نیست بلکه سدی است که می تواند باعث جلوگیری ازهدر رفت رطوبت بدن شود.

افراد می توانند قبل از گذراندن وقت در بیرون در هوای سرد ، خشک و باد ، آن را روی پوست خود امتحان کنند. مبتلایان به سرماخوردگی ممکن است آن را در زیر بینی خود قرار دهند تا از تحریکات ناشی از آبریزش بینی یا خشکی بینی جلوگیری شود.

۲-جلوگیری از سایش و اصطکاک
اصطکاک که در صورت مالش پوست بر روی قسمت دیگری از بدن یا لباس انجام می شود ، می تواند بسیار تحریک کننده باشد. این مورد بسیار برای افرادی که مبتلا به اگزما یا پوست خشک هستند ، ازار دهنده است.

بعضی از افراد به علت جوش های پوستی ، راش یا ترک پوستی که دارند. استفاده از ژله نفتی در مناطقی که مستعد ابتلا به اصطکاک و خشکی هستند ممکن است به جلوگیری از آن کمک کند.

۳-درمان بثورات جلدی پوشک توسط وازلین
بسیاری از نوزادان پس از نشستن در پوشک مرطوب ، دچار بثورات پوشک می شوند.. ژله نفتی یک مانع هدر رفت رطوبت است که می تواند خطر بروز بثورات پوشک را کاهش دهد.

همچنین می تواند پوست را تسکین داده و از بثورات پوشک موجود رهایی یابد.

۴- حمایت از بهبودی
آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند از ژله نفتی برای حمایت از بهبود پوست استفاده کند. از آنجا که ژله نفتی یک سد طبیعی ایجاد می کند ، می تواند از عفونت جلوگیری کرده و خطر عفونی شدن زخم را کاهش دهد.

با این حال ، یک مطالعه سال ۲۰۱۸ این ادعا را رد می کند. محققان دریافتند که ژله نفتی در واقع می تواند مانع از اجرای فیلم محافظ طبیعی خود ، کند شدن بهبودی و افزایش خطر عفونت می شود.

۵-جلوگیری از لایه برداری
لایه برداری پوست می تواند تحریک کننده باشد. وقتی پوست آنقدر خشک است که لایه برداری می شود ، ژله نفتی می تواند سوزش را تسکین داده و به بهبودی پوست کمک کند.

افراد می توانند در فصول سرد سال ، آن را برای خشکی ، ترک لب ها یا پلک های تحریک شده استفاده کنند.

۶- مدیریت اگزما
اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که باعث تحریک ، خارش و لکه های پوسته پوسته می شود.

یک مطالعه ۲۰۱۷ نشان داد که ژله نفتی ممکن است از شیوع اگزما جلوگیری کند. این مطالعه نشان داد که مرطوب کردن مکرر پوست نوزادان در معرض خطر بالای اگزما می تواند از شیوع آن جلوگیری کند.

براساس این تحقیق ، ژله نفتی از سایر گزینه ها بسیار مؤثر و مقرون به صرفه تر بود.

معایب وازلین
استفاده از ژله نفتی بر روی لب یا بینی شما ممکن است در برخی از افراد مشکل تنفسی ایجاد کند.
اشکال خالص شده ژله نفتی حاوی مواد خطرناک نیست. وازلین یکی از محبوب ترین شکل های تجاری ژله نفتی است و طبق گزارش کارگروه محیط زیست (EWG) در معرض خطر قرار گرفتن کاربران احتمال بسیار کم برای دچار شدن به سرطان و امراض دیگر است.
ژل نفتی تصفیه نشده حاوی برخی آلاینده های خطرناک است که نشان می دهد که گروهی از سرطان زا ها به نام هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای می توانند باعث سرطان شوند و به اندام های تولید مثل آسیب وارد کنند.

افراد علاقمند به ژله نفتی باید آن را از یک منبع معتبر خریداری کنند. محصولات خانگی که حاوی ژله نفتی هستند و محصولاتی که توسط تولید کنندگان ناشناخته تولید شده اند ممکن است حاوی اجزای مضر باشند.

همچنین شایان ذکر است که ژله نفتی ممکن است برخی از شرایط پوستی را بدتر کند. پوست به طور طبیعی بعد از آسیب دیدگی ، یک فیلم محافظ تشکیل می دهد که به جلوگیری از آسیب بیشتر و عفونت کمک می کند. ژله Petroleum در شکل گیری این فیلم دخالت می کند.

وازلین در روابط جنسی
اگرچه وازلین می تواند به عنوان روان کننده مورد استفاده قرار گیرد ، اما در روابط جنسی توصیه نمی شود. به عنوان روان کننده ، این ماده با لاتکس موجود در کاندوم ها تداخل دارد و باعث می شود احتمال پاره شدن یا کاهش اثر بخشی ان ها شود.

تمیز کردن ژله نفتی یا وازلین بعد از اتمام رابطه جنسی در مقایسه با تمیز کننده های مبتنی بر روان کننده های اب بسیار سخت تر است و امکان بروز عفونت باکتریایی را افزایش می دهد.
ژله نفتی همچنین ممکن است منافذ را مسدود کند. در حالی که برخی اشکال قول مسدود نکردن منافذ را می دهند ، سدی را تشکیل می دهد که ممکن است باعث شکستگی پوست بخصوص با استفاده مکرر شود. افرادی که دارای آکنه یا پوست حساس هستند ، باید از استفاده از ژله های نفتی در مناطق مستعد آکنه ، مانند صورت خودداری کنند.

وازلین قابل اشتعال است ، بنابراین مردم باید از مصرف آن در نزدیکی آتش سوزی ، هنگام سیگار کشیدن یا در نزدیکی شعله های باز دیگر خودداری کنند. آن را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

وازلین نیز ممکن است ریه ها را تحریک کند ، خصوصاً در مقادیر زیاد. به ندرت ، این سوزش می تواند باعث ذات الریه شود.

در حالی که برخی افراد از وازلین برای سهولت در سوراخ کردن بینی استفاده می کنند ، انجام این کار به طور بالقوه می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. از آن روی پوست استفاده کنید نه داخل بدن. هرکسی که دارای بیماری تنفسی مانند آسم است ، باید قبل از استفاده از وازلین در نزدیکی بینی یا دهان با پزشک صحبت کند.

به طور خلاصه و مفید:
وازلین یک محصول مراقبت چند منظوره برای پوست است. تا زمانی که شخصی شکل ایمن و تصفیه شده ای از این ماده مومی را انتخاب کند ، بعید است که باعث ایجاد مشکلات پوستی شود.

با این حال ، وازلین جایگزینی برای سایر گزینه های مراقبت از پوست ، از جمله یک مرطوب کننده با کیفیت نیست. حتی ممکن است با کند شدن زمان بهبودی برخی از شرایط پوستی بدتر شود.
افرادی که نگران مسائل پوستی هستند یا علاقه مند به دنبال کردن مزایا و خطرات ژله نفتی هستند باید با متخصص پوست صحبت کنند.

وازلین در فروشگاه های مواد غذایی ، داروخانه ها و … بصورت آنلاین در دسترس است.

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود