آشنایی با اطلاعات دارویی و عوازض مترونیدازول

0 3,857

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک به شمار می آید و با برخی از باکتری های بدن مبارزه می کند. از این دارو جهت درمان عفونت های باکتریایی واژن، معده، پوست، مفاصل و دستگاه تنفسی استفاده می شود. در این مطلب با این دارو و موارد استفاده از آن به همراه اثرات و عوارض آن در بدن آشنا می شویم.

اطلاعات دارویی مترونیدازول

مترونیدازول

مترونیدازول یک کلاس از آنتی بیوتیک های خانواده nitroimidazoles می باشد. وظیفه ی این دارو متوقف نمودن رشد باکتری ها و پروتوزا است. در واقع این آنتی بیوتیک در برابر حذف باکتری های بی هوازی و انگل خاص موثر است. باکتری های هوازی تک سلولی بوده و در محیط های که اکسیژن کمی (محیط بی هوازی) وجود دارد رشد و زندگی می کنند. این باکتری ها سبب بیماری در شکم (پریتونیت باکتریایی)، کبد (آبسه کبد) و لگن (آبسه تخمدان و لوله های فالوپ) می شوند.

موارد استفاده و اثرات مترونیدازول

مترونیدازول

مترونیدازول برای درمان بسیاری از عفونت ها استفاده می شود. این دارو تنها عفونت های باکتریایی و پروتوزئری را درمان می کند و جهت درمان بیماری های ناشی از ویروس ها مانند سرماخوردگی، آنفولانزا کاربرد ندارد. به علاوه این دارو قادر به درمان عفونت های قارچی واژن در زنان نیست. از ترکیب این دارو با داروهای ضد زخم معده, جهت درمان برخی از بیماری های معده استفاده می شود.

پس از مصرف این دارو و جذب آن توسط سلول های بدن, میکرو ارگانیسم ها آن ها را زنده می کنند و مترونیدازول تبدیل به یک ماده سمی می شود. سپس این ترکیب به DNA پیونده خورده و سلول های آلوده را از بین می برند.

این دارو جزء آن دسته از داروهایی می باشد که باید دقیقا مطابق با تجویز پزشک مصرف شود. در طول درمان بیماری با این دارو, در چند روز اول ممکن است علائم و نشانه های بیماری بهبود یابد, در این مواقع نباید از خوردن این دارو اجتناب کنید چرا که ممکن است عفونت به طور کامل از بین نرفته باشد. همچنین در صورتی که بیمار دوز مصرفی این دارو را رعایت نکند, خطر تشدید عفونت افزایش می یابد که در این صورت احتمال مقاومت باکتری به آنتی بیوتیک افزایش می یابد.

عوارض جانبی مترونیدازول

مترونیدازول

استفاده های غیر ضروری و یا بیش از حد از هر آنتی بیوتیک می تواند به کاهش اثربخشی آن منجر شود. همچنین این دارو نیز مانند سایر آنتی بیوتیک ها باید در زمان مشخص و ثابتی مصرف شود تا بهبود بیماری را تسریع بخشد. مصرف مترونیدازول سبب تیره شدن رنگ ادرار می شود که این مسئله طبیعی و بدون خطر است.

مترونیدازول نیز مانند سایر داروها, دارای اثرات جانبی مختلفی می باشد. سرگیجه، سردرد، اسهال، تهوع، درد معده، از دست دادن اشتها، یبوست، تغییر چشایی و خشکی دهان برخی از عوارض جانبی این دارو می باشند که در صورت تشدید و یا ماندگاری طولانی مدت این عوارض, فورا باید به پزشک اطلاع داده شود. به علاوه مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری و در دوران شیردهی برای زنان ممنوع است و در صورت استفاده ممکن است سبب مرگ و یا نقص عضو جنین شود.

یک نکته بسیار مهم این است که بیمار قبل از مصرف مترونیدازول و در صورتی که دارای بیماری های کبدی, معده یا روده, کم خونی و تشنج و اختلالات عصبی است, باید به پزشک اطلاع دهد. در این موارد پزشک دوز مناسبی از این دارو را تجویز خواهد کرد.

عوارض جانبی نادر اما جدی مترونیدازول

مترونیدازول

برخی از عوارض غیر شایع اما جدی این دارو به شرح زیر بوده که در صورت مشاهده هر یک از این علائم توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود.

  • احساس عدم تعادل و تمرکز
  • تشنج
  • تغییرات فکری و یا ذهنی/ خلق و خوی مانند پریشانی
  • بی حسی و یا احساس سوزن سوزن شدن دست و پا
  • احساس درد در ادرار کردن
  • درد چشم
  • سردردهای دائمی و شدید
  • تغییرات ناگهانی در بینایی
  • سفتی و درد گردن
  • گلو درد
  • تب مزمن
  • خونریزی و یا کبودی غیر طبیعی
  • درد شدید معده
  • حالت تهوع دائمی و استفراغ

همچنین استفاده طولانی مدت و مکرر از مترونیدازول, سبب ابتلا به بیماری برفک دهانی و یا عفونت قارچی واژن می شود. به همین دلیل به افرادی که تکه های سفید رنگی در دهان و یا تغییراتی در ترشحات واژن مشاهده می کنند, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه و وضعیت خود را گزارش دهند.

در مان بیماری ها با مترونیدازول

یکی از عوارض جانبی نادر این دارو, ایجاد آلرژی در فرد می باشد که توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از عوارض, سریعا به پزشک گزارش داده شود. جوش های پوستی, خارش و تورم به خصوص در صورت, زبان و گلو, سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی برخی از این آلرژی های ناشی از مصرف مترونیدازول می باشند.

مترونیدازول به صورت های مختلفی مانند قرص و کرم و … وجود دارد و بسته به بیماری, برخی از انها توسط پزشک تجویز می شوند. این دارو یکی از داروهای پرکاربرد آنتی بیوتیکی می باشد.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود