آثار درمانی و عوارض قرص آتورواستاتین

0 4,087

آتورواستاتین یکی از داروهای درمانی چربی خون بالا می باشد. در واقع این دارو سطح چربی بد در خون را کاهش می دهد و به همین دلیل خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله سکته قلبی را کاهش می دهد.

قرص آتورواستاتین در گروه داروهایی که مهار کننده HMG CoA یا استاتین نامیده می شود, قرار می گیرد. این دارو سطح کلسترول و تری گلیسیرید که جزء چربی های بد در خون هستند را کاهش می دهد. از طرف دیگر موجب افزایش سطح چربی خوب (HDL) در خون می شود. در این مطلب با این دارو و تاثیرات درمانی آن به همراه عوارض جانبی آتورواستاتین آشنا می شویم.

تاثیرات درمانی آتورواستاتین

عوارض جانبی آتورواستاتین

آتورواستاتین برای درمان کلسترول بالا استفاده می شود و خطر ابتلا به سکته مغزی, حمله قلبی, و یا عوارض قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲, بیماری عروق کرونر قلب و یا دیگر عوامل خطر کاهش می دهد. این دارو برای درمان بیماری بزرگسالان و کودکان بالای ۱۰ سال تجویز می شود. آتورواستاتین میزان تولید کلسترول توسط کبد را کاهش می دهد.

برای اثربخشی بیشتر این دارو, توصیه می شود از رژیم غذایی سالم و کم کلسترول و کم چربی استفاده شود. به علاوه ورزش کردن, درمان چاقی و کاهش وزن و ترک سیگار می توانند نقش موثری در درمان چربی خون با این دارو داشته باشند. این دارو به شکل قرص موجود است.

عوارض جانبی آتورواستاتین

چربی خون و آتورواستاتین

این دارو نباید جهت درمان چربی خون زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به بیماری های کبدی تجویز شود. قبل از مصرف این دارو, در صورت حساسیت به آن, از مصرف آتورواستاتین اجتناب کنید. همچنین در صورت داشتن علائمی از قبیل درد و ضعف عضلانی, سابقه بیماری های کبدی و کلیوی و سکته مغزی و بیماری های تیروئید قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. در واقع قرص آتورواستاتین می تواند موجب تجزیه بافت های عضلانی اسکلتی شده که منجر به نارسایی کلیه می شود. احتمال رخ دادن این شرایط برای افراد پیرتر و کسانی که به بیماری کلیوی و کم کاری تیروئید مبتلا هستند, بیشتر است.

مصرف این دارو توسط زنان باردار, ممکن است به جنین آسیب وارد کرده و موجب نقص او پس از تولد شود. بنابراین به زنان باردار توصیه می شود به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنند. به علاوه مصرف این دارو برای زنان شیرده, ممنوع است چرا که آتورواستاتین به شیر مادر منتقل می شود و در صورت تغذیه کودک با شیر مادر, به او آسیب وارد می کند.

یکی از شایع ترین عوارض جانبی قرص آتورواستاتین , ایجاد واکنش های آلرژی است. در صورت بروز علائمی از قبیل کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو سریعا به پزشک مراجعه شود. از آن جایی که در برخی موارد آتورواستاتین موجب تجزیه بافت های عضلانی استخوانی می شود, در صورت مشاهده علائمی مانند درد عضلانی غیر قابل طبیعی, حساسیت به لمس, احساس ضعف همراه با تب, خستگی غیر طبیعی و تیرگی ادرار, باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

برخی دیگر از عوارض جانبی آتورواستاتین عبارت است از:

  • مشکلات کلیوی- کم شدن ادرار, ایجاد اختلال در ادرار کردن, ورم پاها و یا مچ پا, احساس خستگی و یا تنگی نفس.
  • مشکلات کبدی- حالت تهوع, ایجاد درد در بالای معده, خارش, احساس خستگی, از دست دادن اشتها, تیره شدن ادرار, زردی پوست و چشم
  • علائم سکته مغزی- بی حسی ناگهانی و یا احساس ضعف شدید به خصوص در یک طرف بدن, سردردهای شدید ناگهانی, لکنت زبان, مشکلات بینایی و یا تعادل.

شایع ترین عوارض جانبی آتورواستاتین

آتورواستاتین

  • درد مفاصل و یا عضلات
  • اسهال یا یبوست
  • ناراحتی های معده
  • ایجاد گاز و نفخ معده
  • سوزش سر دل
  • سردرد

از آن جایی که آتورواستاتین ممکن است به کبد و ماهیچه ها آسیب وارد سازد, در شروع درمان با این دارو توصیه می شود آزمایش های کبدی انجام شود و در طول درمان و پس از آن نیز این آزمایش ها تکرار شوند تا از سلامت کبد اطمینان حاصل شود.

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود