آشنایی با کاربردها و موارد منع مصرف قرص متورال

0 4,043

قرص متورال 50 فعالیت برخی مواد شیمیایی در بدن را که به طور طبیعی ترشح می‌شوند، کنترل می‌کند. این دارو را می‌توان قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.

متورال یا متوپرولول یک بتا بلاکر است که بر قلب و گردش خون (جریان خون از طریق شریان ها و وریدها) تاثیر می گذارد. این دارو برای درمان آنژین صدری یا درد قفسه سینه و فشار خون بالا استفاده می شود. همچنین قرص متورال برای پیشگیری و درمان از حمله قلبی نیز تجویز می شود. در این مطلب به موارد مصرف و مکانیسم این قرص به همراه عوارض جانبی آن آشنا می شویم.

موارد مصرف و مکانیسم قرص متورال

قرص متورال

قرص متورال یکی از داروهای درمان فشار خون بالا, نارسایی قلبی و درد قفسه سینه می باشد. کاهش فشار خون به پیشگیری از سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. این دارو با مسدود کردن عمل مواد خاص شیمیایی طبیعی در بدن مانند اپی نفرین بر قلب و رگ های خونی تاثیر می گذارد منجر به کاهش ضربان قلب، فشار خون و فشار وارد شده بر قلب می شود. همچنین این دارو ممکن است برای تنظیم نامنظمی ضربان قلب, پیشگیری از سردردهای میگرنی و پس از حملات قلبی برای بهبود عملکرد قلب استفاده شود.

در صورت ابتلا به برخی بیماری های جدی مانند قلب مسدود شده, ضربان قلب آهسته, مشکلات شدید گردش خون, نارسایی شدید قلب و یا سابقه ی پایین امدن ضربان قلب ناشی از غش و … نباید از قرص متورال استفاده نمود. همچنین در صورت آلرژی به این دارو و دیگر داروهای مسدود کننده بتا مانند آتنولول، کارودیلول، لابتالول، نادولول، پروپرانولول، سوتالول و … نباید از آن ها استفاده نمود.

همچنین به منظور اطمینان از ایمن بودن قرص متورال در صورت داشتن بیماری هایی مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه ، اختلالات خواب، اختلال در تنفس؛ دیابت؛ بیماری کبد؛ نارسایی احتقانی قلب؛ مشکلات مربوط به گردش خون؛ بیماری های تیروئید یا فئوکروموسیتوم (تومور غده آدرنال) قبل از مصرف متورال, پزشک را از بیماری های خود مطلع نمایید.

عوارض جانبی قرص متورال

داروی درمانی متورال

خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، اسهال و کاهش سرعت ضربان قلب در اثر استفاده از این دارو ممکن است برای فرد ایجاد شود. قرص متورال به ندرت موجب کاهش توانایی جنسی می شود. در صورت تشدید و یا باقی ماندن این عوارض توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود. همچنین برای کاهش خطرات سرگیجه و سبکی سر, توصیه می شود از حالت نشسته و یا خوابیده به آرامی به حالت ایستاده تغییر حالت دهید.

مصرف قرص متورال ممکن است جریان خون را در دست ها و پاها کاهش دهد و منجر به سردی آن ها شود. سیگار کشیدن می تواند این عارضه را تشدید نماید. به همین دلیل به افرادی که از این دارو استفاده می کنند توصیه می شود لباس گرم بپوشند و از استعمال دخانیات اجتناب نمایند.

عوارض نادر اما جدی قرص متورال

عوارض جانبی متورال

  • ضربان قلب بسیار کند
  • سرگیجه شدید
  • غش
  • مشکل تنفس
  • بروز علائم حمله قلبی و یا تشدید آن ( علائمی مانند: تورم پا, خستگی شدید, تنگی نفس, افزایش ناگهانی و غیر طبیعی وزن, تغییرات خلق و خو)

با توجه به مطالب بیان شده, قرص متورال حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود و استفاده از این دارو بدون دستور پزشک ممکن است سلامتی فرد را به خطر اندازد و موجب بروز عوارض جانبی جدی در او شود.

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود