آشنایی با کاربردها و عوارض پماد تریامسینولون

0 5,390

تریامسینولون یک داروی کورتیکواستروئید قوی می باشد. کورتیکواستروئیدهای موضعی دربسیاری از ضایعات پوستی نقش ضد التهاب را ایفا می کنند.

تریامسینولون داروی ضد التهاب, ضد خارش و تنگ کننده عروق است که برای درمان بسیاری از بیماری ها تجویز می شود. تریامسینولون به شکل پماد, آمپول و افشانه موجود است. پماد تریامسینولون در رده داروهای کورتیکواستروئیدها قرار می گیرد. در این مطلب به موارد مصرف این دارو به همراه شایع ترین عوارض جانبی تریامسینولون می پردازیم.

موارد مصرف پماد تریامسینولون (Triamcinolone)

موارد مصرف تریامسینولون

تریامسینولون دارویی موضعی جهت رفع التهاب, خارش بدن و دیگر علایم پوستی می باشد. ساز و کار فعالیت ضد التهابی این دارو هنوز نامشخص است. آزمایشات مختلفی از جمله آزمایش انقباض عروق برای مقایسه و پیش بینی توانمندی ها و یا تاثیرات بالینی کورتیکواستروئیدهای موضعی انجام می شود. برخی از نتایج این آزمایشات نشان داده است که ارتباط قابل تشخیصی بین توانایی انقباض عروق و اثرات درمانی در انسان وجود دارد. کاهش خارش, قرمزی و تورم ناشی از بسیاری بیماری های پوستی از جمله مهمترین موارد مصرف پماد تریامسینولون می باشد.

در صورت هر گونه حساسیت به مواد تشکیل دهنده این پماد, توصیه می شود از مصرف آن اجتناب کنید و در صورت استفاده و مشاهده هر گونه علایم غیر طبیعی سریعا به پزشک مراجعه نمایید. همچنین در صورت نیاز به هر گونه عمل جراحی و مراقبت های پزشکی , پزشک خود را از مصرف این پماد مطلع سازید. این پماد تنها برای ناحیه خارجی بدن قابل استفاده است و از مصرف آن درون چشم, بینی و یا دهان اجتناب کنید و در صورت استفاده سریعا ناحیه درون بدن را با آب سرد شستشو دهید. همچنین این دارو را باید دقیقا مطابق با نظر پزشک مصرف کنید, از مصرف بیش از حد آن جدا خودداری کنید.

پماد تریامسینولون

در صورتی که علایم بیماری پوستی با مصرف این دارو در عرض دو هفته بهتر نشد و یا تشدید یافت, سریعا به پزشک مراجعه کنید. قبل از مصرف این پماد, در صورت مصرف هر گونه دارو و یا تمیز کننده پوست, آن ها را به پزشک گزارش دهید. در برخی از موارد استفاده از کورتیکواستروئیدها مانند پماد تریامسینولون نرخ رشد در کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل در صورت تجویز این دارو برای کودکان و نوجوانان ممکن است نیاز به کنترل نرخ رشد آن ها باشد. مصرف این دارو در زمان بارداری و شیردهی باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

شایع ترین عوارض پماد تریامسینولون

سوزش خفیف و موقت یکی از شایع ترین عوارض این دارو می باشد. در صورت تشدید و یا باقی ماندن طولانی مدت این عارضه, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد مصرف این پماد موجب عوارض شدید و جدی می شود که در صورت مشاهده هر یک از این عوارض باید سریعا به پزشک مراجعه شود. برخی از این عوارض خطرناک به شرح زیر می باشد.

پماد تریامسینولون

  • علایم واکنش های شدید آلرژیک: جوش؛ کهیر؛ خارش، مشکلات تنفسی، تنگی و درد قفسه سینه، ورم دهان، صورت، لب ها و زبان
  • بروز جوش های پوستی آکنه مانند
  • رشد بیش از حد مو
  • اختلال در بهبود زخم ها
  • التهاب فولیکول های مو
  • التهاب اطراف دهان
  • خارش، سوزش، خشکی، قرمزی یا تورم پوست
  • علائم کاهش قند خون بالا: گیجی؛ خواب آلودگی؛ گرگرفتگی؛ تنفس بد بو، افزایش تشنگی یا گرسنگی و یا ادرار, افزایش سرعت تنفس
  • نازک شدن، نرم شدن، یا تغییر رنگ پوست

پماد تریامسینولون برای بهبود بسیاری از علایم بیماری های پوستی تجویز می شود, با این وجود استفاده از آن بدون نظر پزشک خطرناک است و ممکن است سبب بروز عوارض جدی و شدید شود.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود