آشنایی با موارد مصرف و عوارض جانبی قرص آتورواستاتین

0 4,203

آتورواستاتین دارویی از دسته ی استاتین ها می باشد که کلسترول خون را با مهار کردن آنزیم های سازنده ی کلسترول کاهش می دهد. کاهش کلسترول ، ریسک بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

 قرص آتورواستاتین تنظیم کننده چربی های بدن می باشد که به استاتین نیز مشهر می باشد اغلب برای کاهش کلسترول و دیگر چربی ها مورد استفاده قرار می گیرد تا خطر ابتلا به اختلالات قلبی و خونی را کاهش دهد و به صورت قرص و قرص های جویدنی در دسترس می باشند. در این مطلب اطلاعاتی کامل در مورد استفاده از این قرص را برای شما آورده ایم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

اطلاعات جامع و کامل در مورد قرص آتورواستاتین

آتورواستاتین گروهی از داروهاست که HMG CoA مهارکننده یا استاتین نامیده می شود. آتورواستاتین سطح کلسترول و تری گلیسیرید( با لیپوپروتئین پایین) در خون را کاهش می دهد در حالی که سطوح کلسترول خوب( با لیپوپروتئین بالا ) را افزایش می دهد. آتورواستاتین برای درمان کلسترول بالا، و کاهش خطر حمله قلبی یا دیگر عوارض قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، اختلالات قلبی_ عروقی یا دیگر عوامل خطرزا مورد استفاده قرار می گیرد. داروی آتورواستاتین در افراد بزرگسال و کودکان حداقل با سن ده سال مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای افراد زیر ده سال توصیه نمی گردد.

    قرص جویدنی آتورواستاتین

اطلاعات دارویی مهم

اگر حامله هستید یا بچه شیر می دهید یا اگر دارای اختلالات کبدی هستید نباید قرص آتورواستاتین را مصرف کنید. به محض اینکه حامله شدید استفاده از این دارو را متوقف کرده و دکتر خود را در جریان قرار دهید. هنگام استفاده از این این دارو به همراه دیگر دارو ها ممکن است واکنش های دارویی جدی اتفاق بیافتد. دکتر خود را در جریان تمام داروهایی که در حال حاضر از آن استفاده می کنید یا داروهایی که قرار است استفاده از آن را آغاز کرده و یا آن هایی که استفاده از آن را متوقف کرده اید قرار دهید. در موارد نادر داروی آتورواستاتین ممکن است باعث تجزیه بافت عضله اسکلتی شود که به نارسایی های کلیوی منجر می شود. به محض اینکه درد غیر قابل وصفی در ماهیچه، حساسیت، ضعف بویژه تب، خستگی غیر معمول و ادرار رنگ تیره را احساس نمودید با دکتر خود تماس بگیرید. از خوردن غذاها با کلسترول یا چربی بالا خودداری کنید. اگر از یک برنامه غذایی کاهش دهنده کلسترول استفاده نکنید استفاده از آتورواستاتین نیز موثر نخواهد بود. این دارو تنها بخشی از برنامه کامل درمان می باشد که شامل رژیم غذایی، تمرین و کنترل وزن می باشد. برنامه رژیم غذایی، دارو و تمارین خود را به طور روزانه دنبال کنید.

انواع قرص های آتورواستاتین

قبل از مصرف دارو:

اگر به موارد زیر حساسیت دارید یا به هر یک از موارد زیر مبتلا می باشید نباید از قرص آتورواستاتین استفاده کنید :

  • ناراحتی های کبدی
  • زنان حامله یا شیرده

مطمئن شوید آترواستاتین برای شما خطری در پی نداشته باشد، در صورت داشتن موارد زیر دکتر خود را در جریان قرار دهید:

  • درد ماهیچه یا ضعف
  • سابقه بیماری های کبدی
  • سابقه اختلالات کلیوی
  • سابقه حملات یا سکته
  • اختلالات تیروئیدی
  • اگر روزانه بیش از دو نوع نوشیدنی الکلی می نوشید

قرص های آتورواستاتین

نحوه استفاده از دارو

این دارو را دقیقا همانطور که دکتر توصیه کرده است مورد استفاده قرار دهید. از تمام توصیه های دکتر یا توصیه های موجود روی جعبه دارو پیروی کنید. دکتر شما ممکن است برای اطمینان از کسب نتایج بهتر دوز مصرفی دارو را تغییر دهد. استفاده از این دارو برای مدت طولانی تر در مقادیر کمتر یا بیشتر از تجویز پزشک توصیه نمی گردد. این دارو را باید روزانه یک بار همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اما بخاطر داشته باشید باید هر روز در یک ساعت مشخصی از آن استفاده کنید. قبل از استفاده آن را له نکنید و نشکنید.

اگر دارای موارد زیر بودید باید استفاده از آن را برای مدتی متوقف کنید:

  1. تشنج های کنترل نشده
  2. الکترولیته نامتعادل (سطوح پتاسیم بالا یا پایین در خون)
  3. فشار خون خیلی پایین
  4. عفونت یا بیماری شدید
  5. عمل جراحی یا فوریت های پزشکی

بسته قرص های آتورواستاتین

در هنگام استفاده از آتورواستاتین ممکن است به آزمایش خون مداوم نیاز داشته باشید. این دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما، نور و رطوبت قرار دهید. به محض اینکه یادتان آمد مقدار دارویی را که باید در زمان خاص مصرف می کردید مورد استفاده قرار دهید اگر کمتر از ۱۲ ساعت به زمان بعدی مصرف باقی مانده بود از مصرف آن اجتناب کنید. برای جبران دوز فراموش شده مقدار زیاد آن را استفاده نکنید. اگر مقدار زیادی از آن را استفاده نمودید با فوریت های پزشکی تماس بگیرید. استفاده از گریپ فروت و آب گریپ فروت همراه با آتورواستاتین خطرناک می باشد و ممکن است اثرات سویی را به همراه داشته باشد. در مورد استفاده از محصولات گریپ فروت با پزشک خود مشورت کنید. دوز آغازین آتورواستاتین برای پیش پیش گیری از بیماری ها ۱۰ تا ۸۰ میلی گرم روزانه می باشد. تنظیمات مصرف دوزها باید در فواصل زمانی دو تا چهار هفته انجام گیرد.

قرص آتورواستاتین

عوارض جدی قرص آتورواستاتین

اگر علایم حساسیت به قرص آتورواستاتین مثل کهیر، مشکلات تنفسی، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو را احساس کردید با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. در صورت داشتن مشکلات کلیوی (ادرار کم، ادرار دردناک یا مشکل، ورم در پا یا قوزک پا، احساس خستگی یا تنگی نفس)، مشکلات کبدی (حالت تهوع، درد بالای شکم، خارش، خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع خاکی رنگ، زردی، علایم سکته)، بی حسی یا ضعف ناگهانی (بویژه در یک سمت بدن)، سردرد های ناگهانی و شدید، مشکلات بینایی یا عدم تعادل با پزشک تماس بگیرید.

عوارض رایج داروی آتورواستاتین ممکن است شامل:

  1. درد مفصل یا ماهیچه
  2. اسهال
  3. ناراحتی معده

این لیست کاملی از عوارض جدی قرص آتورواستاتین نمی باشد و برخی موارد دیگر نیز ممکن است پیش آید. پس در استفاده از این دارو احتیاط کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیگر داروها می توانید به بخش اطلاعات دارویی رجوع کنید.

منبع: آرگــامــگ

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود