آشنایی با داروی ضد افسردگی کتامین

0 3,896

 

قرص کتامین یک نوع داروی ضد افسردگی نام گرفته شده است که به علت اثرات مخرب در پزشکی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از این دارو در دامپزشکی رایج تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با ما همراه باشید.

کتامین و موارد مصرف این دارو:

کتامین داروی ضعیف کننده سلسله اعصاب مرکزی و بیهوشی می باشد. این دارو در سال ۱۹۶۳ به عنوان یک داروی جایگزین فن سیکلیدین جهت مصرف در دامپزشکی تولید شد. این دارو در مقایسه با دیگر داروهای بیهوشی چون تنفس و گردش خون و عق زدن غیر ارادی را  متوقف نمی کند، کم خطر تر می باشد. اما این دارو در انسان ایجاد توهم می کند و به همین خاطر در پزشکی کمتر مورد مصرف قرار می گیرد، هرچند هنوز استفاده از این دارو در دامپزشکی رایج است. بخاطر خاصیت توهم زایی این دارو به عنوان تفریحی مورد استفاده انسان قرار می گیرد.

کتامین یک مخدر ضد افسردگی

راه های مصرف این دارو:

در پزشکی این دارو را به شکل وریدی و عضلانی و در شکل تفریحی علاوه بر این موارد، دارو را استنشاق هم می کنند.

موارد مصرف کتامین

مکانسیم اثر دارو:

این دارو به مانند فن سیکلیدین ها عمل می‌کند، یعنی با بلوک گیرنده‌های گلوتامات ناحیه تالاموس مغز مانع از انتقال پیام درد به سیستم لیمبیک می‌ گردد.

مکانیسم اثر و عوارض جانبی کتامین

عوارض جانبی و آثار این دارو:

از آثار کوتاه مدت داروی کتامین می توان به توهم زایی، احساس انفکاک از خود و پیرامون اطراف، تغییر درک از وضعیت فیزیکی بدن، خود دگر بینی، آشفتگی روان، حس غوطه ور شدن، احساس غیر واقعی بودن دنیای اطراف، مشاهده رویاهای واضح و خطاهای درک و بینایی اشاره کرد. این دارو در دوزهای بالا و پیش از بیهوشی، احساس انفکاک شدید از دنیا و پیرامون اطراف ایجاد می کند که به کاف-چاله معروف است و یا شناخته می شود.

تا سالها دانشمندان اطلاعات جامعی از عوارض جانبی دراز مدت دارو در اختیار نداشتند تا اینکه در اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی، متوجه رابطه ای میان مصرف این دارو و نارسایی های شدید کلیه و مثانه شدند.

اطلاعات جامع دارویی کتامین

تاثیر این دارو بر افسردگی:

روانپزشکان دریافته اند که داروی کتامین با تاخیر بر روی برخی انتقال دهنده های عصبی، علایم افسردگی را کم می کند. این دارو که در ساخت داروهای بیهوشی کاربرد دارد، ظرف مدت تنها بیست و چهار ساعت اثر کرده و علایم افسردگی را در شصت درصد بیماران کاهش می دهد. هرچند این دارو تاثیرات ضد افسردگی سریع و قوی ای دارد اما آثار مخرب جسمی و روانی به همراه دارد. یکی از آثار مخرب آن افزایش فشارخون بعد از تزریق می باشد. دوزهای بالای این دارو سبب ایست قلبی و مرگ می شود. دوزهای پایین تر کرختی و فراموشی را با خود به همراه دارند و ممکن است فرد تا مدتها به یاد نیاورد که چه اتفاقی برایش رخ داده است. همچنین این دارو عارضه های تنفسی و قلبی برای شخص ایجاد می کند.

کتامین چیست و چه تاثیراتی دارد؟

قرص کتامین نیز همانند دیگر داروهایی که استفاده از آنها در موارد غیر اخلاقی بیشتر از موارد دارویی و پزشکی می باشد در حال حاضر مورد مصرف قرار دارد و رفته رفته به لیست داروهای ممنوعه می پیوندد.

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود