آشنایی با انواع قرص چاق کننده

0 14,739

بعضی از قرص ها که برای درمان مشکلات مرتبط با چاقی از جمله دیابت، فشارخون بالا و افسردگی تجویز می‌شوند، می‌توانند باعث چاقی در افراد شوند.این قرص های چاقی …

بعضی از قرص ها برای مشکلات دیگری تجویز می شوند اما اثرات دیگری نیز دارند. به عنوان مثال بسیاری از داروهایی که برای افسردگی، دیابت، فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند، نوعی قرص چاق کننده به حساب می آیند.

داروهایی مهار کننده بازجذب سروتونین سبب افزایش وزن نمی شوند. زیرا اغلب داروهای ضدافسردگی سروتونین را افزایش می دهند، به گونه ای که شما با خوردن آن ها احساس سیری می کنید. بنابراین قرص چاق کننده به حساب نمی آیند.

پاکسیل نیز از داروهای کنترل اضطراب است اما به عنوان قرص چاق کننده شناخته می شود. چون در طی مصرف وزن را افزایش می دهد. در این صورت باید دارو را قطع کنید و داروهایی سروتونین مانند زولفت یا پروزاک را استفاده کنید.

معرفی انواع قرص چاق کننده

رمرون(میرتازایین)

یکی از داروهای ضدافسردگی است که با عملکرد خود نوراپی و سروتونین را افزایش می دهد. این دو ماده نیز در ارتباط مستقیم با کاهش وزن قرار می گیرند. البته این دارو تحت تاثیر عملکرد آنتی هیستامینی موجب افزایش وزن می شود. این افراد برای افراد مسن لاغر گزینه ای مناسبی برای تجویز است.

معرفی قرص چاقی

فلوکستین (prozac یا پروزاک)

فلوکستین سبب کاهش وزن می شود. البته بعضی اوقات سبب چاقی می گردد. یک تحقیق ۶۰ هفته ای بر روی بیمارانی که فلوکستین مصرف می کنند، نشان از کم کردن وزن تا ۵ کیلو در شش ماه اول بوده و آن گاه از اواسط دوره دوباره افزایش وزن داشتند. افرادی که برای درمان افسردگی از این دارو استفاده می کنند و به دنبال کم کردن وزن هستند، با مشورت پزشک بهتر است از داروی بوپروپیون(ولبوترین)به عنوان داروی جایگزین فلوکستین استفاده کنند.

فلوکستین و چاقی

دلتازون (پردنیزولون)

کورتیکواستروئیدهای خوراکی مانند دلتازون، موجب افزایش وزن در دراز مدت می شوند و جزء انواع قرص چاق کننده هستند. تحقیقات طولانی مدت در سال ۲۰۰۶ نشان داد که ۶۰ تا ۸۰ درصد مصرف کنندگان دچار افزایش وزن شده اند. افرادی که برای درمان التهاب روده یا آسم از این دارو استفاده می کنند، بیشتر از مصرف گران این دارو برای درمان آرتریت روماتوئید در معرض خطر ابتلاء به چاقی قرار دارند. رژیم غذایی، ورزش و گاهی اوقات مصرف متفورمین می تواند عوارض احتمالی این دارو را از بین ببرد.

دلتازون

کلرپرومازین(تورازین)

دو داروی تورازین و ملاریل(تیوریدازین) با عملکرد آنتی هیستامین، اشتها را افزایش و باعث بروز چاقی خواهند شد. اثر این دارو نسبت به زیپرکسا و کلوزاریل کم است اما این دارو به دلیل عوارض و تاثیر کم بر اسکیزوفرنی کم تر تجویز می شود.

معرفی قرص چاق کننده

زیپرکسا (اولانزاپین)

داروهای ضدسایکوتیک آتیپیک(Atypical antipsychotics) مانند کلوزاریل(کلوزاپین) یا زیپراکسا می توان جزء دسته قرص چاق کننده قرار داد. تحقیق سال ۲۰۰۵ نشان می دهد که ۳۰ درصد از مصرف کنندگان آن، ۷ درصد از وزن بدن خود را در طول ۱۸ ماه اضافه کردند. این دارو برای افسردگی دو قطبی و اسکیزوفرنی مورد استفاده قرار می گیرد. قرص های معادل آن طبق نظر پزشک می تواند گدون(زیپرازیدون) و ابیلیفای(aripiprazole) باشد. برای کاهش اثر چاقی این دارو می توان از متفورمین در کنار آن استفاده کرد.

زیپرکسا

کلورپروپامید (اینسولاز)، دیابینیز

برخی از داروهای درمانی دیابت نوع ۲، وزن را کم می کنند. البته بعضی دیگر وزن را افزایش می دهند. این دارو دارای سولفونیل اوره بوده و عملکرد انسولین را افزایش می دهد. انسولین موجب کاهش قندخون و افزایش اشتها می شود. در این حالت نیز داروهایی مانند بیتا، ژانویا و متفورمین برای کاهش وزن مناسب هستند.

والپوریک

والپوریک اسید(Depakote) برای درمان و بهبود تشنج، اختلال دو قطبی و جلوگیری از میگرن تجویز می گردد. مطالعات سال ۲۰۰۷ بر روی بیماران صرعی نشان می دهد که ۲۴ درصد مردان و ۴۴ درصد از زنان مصرف کننده این دارو، معادل ۵ کیلو یا بیشتر وزن اضافه کرده اند.

قرص های افزایش وزن

آمیتریپتیلین (Elavil, Endep, vanatrip)

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای(TCAs) مانند آمیتریپتیلین بیشتر از دیگر داروهای ضدافسردگی و میگرن سبب چاقی می گردند. عملکرد آنتی هیستامینی این دارو دلیل چاقی است. این دارو برای درمان افسردگی کمتر تجویز می شود. زیرا استفاده بیش از حد آن ها موجب بروز مشکلات قلبی می شود.

معرفی قرص چاقی

انسولین (Insulin)

موجب چاقی می گردد. نوع خاصی از انسولین ماند لوبمیر با اثر طولانی موجب چاقی کمتر شده و مطالعات نشان می دهد که دریافت کنندگان انسولین در سه سال اول، ۵ کیلو وزن اضافه کرده اند و نیم بیشتر این وزن در سه ماه اول مصرف پدید آمد.

داروهای ضدحساسیت (پزودوافدرین و فکسوفنادین)

این داروها نیز با عملکرد آنتی هیستامینی سبب افزایش وزن می گردند. این نوع عملکرد در بیشتر داروهای ضدافسردگی حذف یا تقلیل یافته اما این عملکرد در داروهای ضدآلرژی مهم بوده و قابل حذف نیست. تحقیقات سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که مصرف این داروها، شانس چاقی به اندازه ۵۵ درصد افزایش می دهد. ضمن اینکه آنتی هیستامین در فعالیت آنزیمی که باعث تنظیم مصرف غذا در بدن می شود، اختلال ایجاد می کند.

آتنولول (Tenormin)

از داروهای درمان  فشار خون، بتا بلاکر (Beta-blockers) بوده که پر مصرف ترین آن ها ایندرال، متوپرولول و آتنولول می باشد. با مصرف آتنولول، مصرف کنندگان ۲.۵ کیلو وزن را در ماه های اولیه اضافه می کنند. این داروها سرعت سوخت کالری را کاهش و موجب خستگی می گردند.

آتنولول و چاقی

داروهای پیشگیری از بارداری

مدروکسی پروژسترون استات (DMPA) تنها داروی اثبات شده در افزایش وزن و چاقی است و به عنوان قرص چاق کننده معرفی می گردد.

در این مطلب، مجموعه ای از قرص چاق کننده به شما عزیزان ارائه شد. امیدواریم مطالب گردآوری شده مورد رضایت شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد.

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود