آشنایی با موارد مصرف و عوارض قرص آسیکلوویر

0 3,963

 قرص آسیکلوویر از تکثیر و رشد تبخال ممانعت می کند. این دارو نشانه های عفونت را از بین می برد اما تبخال را به طور کامل درمان نمی کند. این دارو بیشترین کاربرد خود را در زمینه درمان بیماری های ویروسی مانند زخم های سرماخوردگی، آبله مرغان، زونا و تبخال تناسلی و سایر تبخال ها دارد.

این دارو مانند تمام ضدویروس ها در بازه زمانی لازم اثر می کند. بنابراین باید آن را تا مدت لازم زیر نظر پزشک مصرف کرد. اگر چه علائم عفونی بعد از گذشت مدتی رو به بهبودی خواهند رفت. قرص آسیکلوویر معمولاً با پدید آمدن نشانه های عفونت مانند خارش، تاول و سوزش مصرف می گردد. عفونت های ویروسی به دلیل واگیر بودن، حتی در عین درمان نیز ممکن است به دیگران سرایت کنند. در این موارد باید نکات بهداشتی رعایت شود و از تماس محدوده های آلوده با سایر افراد خودداری شود. همان طور که می دانید یکی از راه های ورودی ویروس چشم می باشد. فرد با تماس با منطقه آلوده و آن گاه لمس کردن چشم به راحتی درگیر ویروس خواهد شد.

درمان تبخال با آسیکلوویر

در زمان رخداد بیماری های ویروسی بهتر است شستن دست ها را به صورت مکرر تکرار کنید.

آگاهی قبل از مصرف قرص آسیکلوویر

اگر به داروی آسیکلوویر آلرژی دارید، از مصرف آن خودداری کنید. ضمن اینکه در صورت حساسیت داشتن با پروتئین های شیر، باید از خوردن قرص آسیکلوویر اجتناب کنید.

در صورت داشتن سیستم ایمنی ضعیف در اثر مصرف دارو یا داشتن بیماری و همین طور بیماری های اختلال کلیه قبل از مصرف پزشک را در جریان بگذارید. در صورت بارداری نیز باید پزشک خود را مطلع سازید.

آسیکلوویر در بارداری

اگر تبخال تناسلی دارید و باردار هستید، باید اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری به جنین را انجام دهید. داروی آسیکلوویر با مصرف در دوران شیردهی وارد خون می گردد. بنابراین امکان آسیب رسیدن به نوازد شیرخوار وجود دارد. از دادن این قرص به کودکان بپرهیزید و از مصرف آن در دوران شیردهی اجتناب کنید.

چگونگی مصرف آسیکلوویر

قرص آسیکلوویر را باید طبق نظر پزشک و در بازه زمانی درخواستی مصرف کنید. طول و دوره درمان را کمتر یا بیشتر نکنید. درمان باید با ظهور نشانه های عفونت بلافاصله شروع شود.

اگر نوع مایع آن را مصرف می کنید، باید آن را به وسیله فنجان دارویی یا قاشق اندازه گیری مخصوص، اندازه بگیرید و قبل از مصرف این سوسپانسیون دهانی را تکان دهید.

نکات لازم در نگه داری داروی آسیکلوویر

قرص را نجوید و نبلعید. قسمت صاف قرص را در برابر  پشت لب، بالای دندان و لثه بالایی بگذارید. قرص را در همان سمتی که درد دارید بگذارید.

حالا باید دهان خود را ببندید. با قسمت خارجی لب روی قرص فشار آورید و ۳۰ ثانیه در همان وضعیت بمانید. از لمس قرص یا وارد کردن فشار به آن اجتناب کنید.

باید منتظر بمانید تا قرص در طی طول روز در دهان شما آب شود. اگر قرص را در جای مناسب خود قرار داده باشید، به راحتی می توانید نوشیدنی معمولی مصرف کنید و غذا بخورید.

قرص آسیکلوویر

در شش ساعت اول بعد از مصرف قرص آسیکلوویر, اگر قرص به دلیلی جذب نگردد(مثلاً بیفتد)، شما می توانید قرص دیگری مصرف کنید. اگر به اشتباه قرص را بلعیدید، بعد از آن یک لیوان آب بنوشید و قرص دیگری بردارید و به طریقه گفته شده مصرف کنید.

اگر با مصرف آسیکلوویر شاهد تغییراتی در وزن هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. میزان دوز آسیکلوویر بر مبنای وزن تعیین می شود (به خصوص در کودکان و نوجوانان). ضمن اینکه هر تغییری در وزن می تواند بر دوز مصرفی دارو موثر باشد.

برای سلامت کلیه ها باید در حین مصرف قرص آسیکلوویر به اندازه کافی آب بنوشید. این دارو عفونت های ویروسی ناشی از سرماخوردگی و آنفلونزا را درمان نخواهد کرد.

برای نگه داری از دارو محیطی به دور از رطوبت و گرما را انتخاب کنید و آن را در دمای اتاق نگه داری کنید.
بهتراست در این دوران لباس هایی بپوشید که کمترین تماس را با زخم های ویروسی دارد (لباس های گشاد و شل).

درمان تبخال با آسیکلوویر
اگر دوز مصرفی دارو را فراموش کردید و زمان نوبت بعدی نزدیک است، از خوردن نوبت فراموش شده انصراف دهید. برای جبران نوبت فراموش شده، به هیچ عنوان دوز مصرفی دارو را دو برابر نکنید.

اووردوز کردن با این دارو منجر به ظهور علائم مسمومیت مانند از دست دادن هوشیاری، تشنج یا حمله ناگهانی و آشفتگی خواهد شد.

نکات مهم در هنگام مصرف قرص های آسیکلوویر

در حین مصرف قرص آسیکلوویر (قرص در دهان دارید)، از دندان مصنوعی قسمت بالا، جویدن آدامس و مسواک زدن دندان خودداری کنید. شست و شوی دهان را به آرامی انجام دهید. اگر در دهان احساس خشکی دارید، مقدار زیادی مایعات بنوشید.

مصرف قرص آسیکلوویر به شما کمک می کند از منتقل کردن ویروس تبخال تناسلی به شریک جنسی جلوگیری به عمل آورید. اگر نشانه های اولیه تبخال ویروسی(زخم ها) را رویت کردید، از برقراری رابطه جنسی دوری کنید.

اگر چه در حالت تبخال تناسلی ممکن است پوست شما در وضعیت پوست اندازی ویروسی باشد اما این حالت نیز مسری است.

آسیکلوویر

عوارض جانبی آسیکلوویر

  • با رویت و پدیدار شدن نشانه های آلرژیک مانند تورم صورت، لب ها، گلو، زبان و تنفس سخت فوراً به اوژانس مراجعه کنید.
  • بروز لکه های قرمز زیر پوست یا بنفش، کبودی یا خونریزی
  • بروز اشکالات در کارکرد کلیه (ادرار کم یا دردناک، اختلال در ادرار کردن و… تنگی نفس، ورم  در پا و مچ پا و خستگی)
  • سردرد
  • درد دهانی در زمان مصرف قرص
  • تهوع، استفراغ
  • حس بیمار گونه

در زمان بروز حساسیت ممکن است علائم دیگری نیز به غیر از موارد ذکر شده بروز کند.

تداخلات دارویی

  • داروی شیمی درمانی
  • پرونیزد
  • داروهای اختلالات روده
  • داروهای پوکی استخوان(تزریقی)
  • داروهای مسکن یا آرتریت(مانند آسپیرین)
  • داروهای ممانعت از پس زدن بعد از پیوند اعضاء
  • آنتی بیوتیک تزریقی
  • ضدویروس ها
  • مصرف بعضی از داروهای ویتامین و بدون نسخه و هعمچنین محصولات گیاهی ممکن است سبب ایجاد تداخلات دارویی شود.

این دارو ممکن است باعث اختلالات کلیوی شود.

امیدواریم با این توضیحات قرص آسیکلوویر را به خوبی به شما معرفی کرده باشیم. شناسایی عوارض این دارو و به دست آوردن اطلاعاتی درباره آن به شما کمک خواهد کرد که مصرف صحیح و اصولی نسبت به آن داشته باشید و از دوره درمان خود نتیجه بگیرید.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود