آشنایی با قرص آتورواستاتین

0 4,165

قرص آتورواستاتین برای کاهش کلسترول موجود در خون مورد استفاده قرار می گیرد. کلسترول بالا در دراز مدت سبب مشکلاتی در بدن و اندام ها می گردد. برای آشنایی با اطلاعات دارویی این قرص همراه ما باشید.

قرص آتورواستاتین برای نرمال کردن شرایط کلسترول در بدن تجویز می گردد. کلسترول موجود در خون به نوعی از چربی اطلاق می گردد که به دلیل مصرف غذاها در بدن پدید می آید. بالا بودن این نوع چربی در خون ممکن است به شکل مشهود عوارض نداشته باشد اما مشکلاتی به صورت مخفی برای بدن در پی دارد.

در پی بالا رفتن کلسترول، این ماده در خون ته نشین و دیواره عروق را ضخیم تر می سازد. ضخیم شدن دیواره عروق و ته نشینی کلسترول، خطر ابتلا به بیماری قلبی-عروقی را بیش تر می کند. این گونه اختلالات به شکل سکته های مغزی و قلبی بروز می کند.

اطلاعات دارویی قرص آتورواستاتین

آتورواستاتین آنزیم های سازنده کلسترول را در دست می گیرد و از این رو باعث کاهش این لیپید در خون می شود. در نتیجه از بروز بیماری های قلبی و مغزی جلوگیری می کند. کلسترول موجود در خون باید در سطح نرمالی قرار داشته باشد.

آتورواستاتین

حساسیت های دارویی آتورواستاتین

اگر به گروه دارویی استاتین حساسیت دارید، پزشک خود را مطلع سازید.

در صورت بارداری و یا شیردهی، قبل از مصرف دارو پزشک خود را در جریان بگذارید.

اختلالات کبدی در مصرف، جذب و دفع دارو تاثیرگذار است. بهتر است در صورت داشتن مشکلات کبدی موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

کسانی که قبلاً دچار سکته یا خونریزی مغزی شده اند و یا  سابقه کم کاری تیروئید دارند، باید با پزشک خود برای مصرف مشورت کنند.

اگر دچار اسپاسم عضلانی هستید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

موارد کاربردی آتورواستاتین

مصرف آتورواستاتین

این قرص در دوزهای ۱۰، ۲۰ و ۴۰ میلی گرم تهیه و توزیع می شود. دوز دارو بر حسب نظر پزشک تجویز می گردد. این دارو برای مصرف به شکل قبل یا بعد از غذا میل می گردد. معمولاً این قرص روزی یک بار برای کنترل کلسترول خون مصرف می شود.

اگر دارو را در یک نوبت درمانی فراموش کردید، با به خاطر آوردن نوبت، آن را مصرف کنید. اگر نوبت فراموشی بسیار به زمان قرص بعدی نزدیک شده، بهتر است از آن صرف نظر کنید و به برنامه عادی برگردید.

عوارض قرص آتورواستاتین

مراقبت های دارویی آتورواستاتین

  • شما باید در طی دوره مصرف، مورد معاینه و آزمایش قرار گیرید. با این آزمایشات روند درمان و میزان موثر بودن قرص آتورواستاتین مشخص می گردد.
  • دوره درمان دارو را کامل کنید. معمولاً دوره درمانی با این قرص طولانی مدت می باشد.
  • برای مصرف این دارو یک رژیم غذایی سالم و مفید داشته باشید. در این رژیم باید از سیگار، نمک، الکل و … بپرهیزید.
  • گریپ فروت میوه ای است که عوارض آتورواستاتین را به شدت افزایش می دهد. بهتر است این میوه را در برنامه غذایی خود قرار ندهید یا کمترش کنید.
  • سبب درد و اسپاسم عضلانی می شود. اگر این مشکل به شکل جدی بروز کند، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • ممکن است تغییرات گوارشی مانند اسهال یا یبوست را به همراه داشته باشد. برای درمان یبوست از فیبر استفاده کنید و مایعات از دست رفته در حالت اسهال را با خوردن نوشیدنی جبران کنید.

قرص آتورواستاتین

  • نفس تنگی، سرفه کردن از دیگر عوارض  آتورواستاتین می باشد که باید جدی گرفته شود.
  • خونریزی بینی
  • علائم سرماخوردگی مانند تب، سردرد، آبریزش و …
  • خارش
  • ورم لب و صورت
  • مشکلات پوستی مانند ضایعات قرمز رنگ از عوارض آتورواستاتین می باشند.

امیدواریم با توضیحات دارویی قرص آتورواستاتین موجب افزایش آگاهی شما در این زمینه شده باشیم. این دارو نیز برای اثر کردن نیاز به برنامه مشخص دارد. بنابراین باید طبق نظر پزشک مصرف گردد.

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود