آشنایی با قرص متی مازول

0 4,805

متی‌مازول یا تیامازول یک داروی ضد پرکاری تیروئید در قالب قرص است. این دارو برای پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، آمادگی برای جراحی تیروئید و طوفان تیروئیدی تجویز می‌شود.

قرص متی مازول از جمله داروهای است که برای درمان بیماری تیروئید پر کار تجویز می گردد. در این مطلب اطلاعات جامعی در رابطه با این قرص ارائه می نمایید.

Hyperthyroidism یا پرکاری تیروئید نوعی اختلال غده تیروئید است، که علت آن ترشح هورمون تیروکسین T3 و T4 بیشتر از مقدار طبیعی می باشد و باعث تعرق، تپش قلب، بی قراری، لرزش، تامل نکردن گرما و کاهش وزن می شود. که این بیماری با انجام آزمایش و از سوی پزشک تشخیص داده می شود. یکی از داروهای که برای درمان پرکاری تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد، قرص متی مازول است که در ادامه می توانید اطلاعات دارویی این قرص و عوارض جانبی آن را مشاهده کنید.

عوارض متی مازول

کابرد قرص متی مازول

متی متازول(Methimazole) از جمله داروهای است، که در رده درمانی ضد پرکاری تیروئید قرار می گیرد و شکل دارویی آن به صورت قرص می باشد.

موراد مصرف:

برای آمادگی برای تیروئیدکتومی(جراحی غده تیروئید)، کریز تیرتوکسیک و همچنین هیپر تیروئیدی  از سوی پزشک تجویز می گردد.

عوارض جانبی داروی متی مازول:

 از جمله عوارض مهم متی مازول یرقان انسدادی(زردی چشم و پوست) و همچنین آگرانولوسیتوز(گلو درد، تب و لرز) می باشد. البته خواب آلودگی، افسردگی، سرگیجه، سردرد، تغییر رنگ پوست، بثورات پوستی، خارش، کاهش حس چشایی، اسهال، استفراغ و تهوع از دیگر عوارض مصرف قرص متی مازول می باشد. که در صورت مشاهده هر گونه علائم پس از مصرف این قرص، حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

قرص متی مازول

مکانیسم اثر این دارو:

مصرف این دارو سبب مهار شدن ترشح بیش از اندازه هورمون های غده تیروئید می شود.

تداخل دارویی:

  • از مصرف همزمان این قرص با داروهای خوراکی ضد انعقاد پرهیز شود. زیرا ممکن است، سبب افزایش اثرات ضدانعقادی گردد.
  • از مصرف همزمان این قرص با داروهای مضعف مغز استخوان خودداری شود. زیرا ممکن است، سبب افزایش و تشدید عوارض جانبی متی مازول گردد.

رده درمانی متی مازول

لازم به ذکر است که از مصرف بیش از اندازه و خود سرانه این دارو جدا پرهیز شود و طبق دستور پزشک مورد مصرف قرار گیرد.

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود