آشنایی با قرص کلومیفن

0 4,166

قرص کلومیفن برای درمان ناباروری در زنان و مردان تجویز می شود. این دارو در زنان با روند تخمک گذاری و در مردان نیز با تولید اسپرم و … خود را نشان می دهد.

میزان مصرف داروی قرص کلومیفن در بزرگسالان

این دارو در صورت قرار نداشتن در دوران قاعدگی، از هر زمانی به مدت ۵ روز مصرف می شود. در دوران پریودی از روز پنجم شروع می شود و به مدت ۵ روز ادامه می یابد. در هر روز یک قرص معادل ۵۰ میلی گرم دریافت خواهید کرد.

گاهی با وجود تخمک گذاری شرایط بارداری به وجود نمی آید. در این صورت باید مصرف قرص کلومیفن را تا دو دوره دیگر نیز به مدت ۵ روز و هر روز به اندازه ۵۰ میلی گرم ادامه داد. هر دوره باید در ابتدای ۳۰ روز پس از اتمام دوره قبل شروع شود. با باردار شدن دیگر نیازی به ادامه دادن قرص نیست.

نحوه مصرف قرص کلومیفن

با اتمام اولین دوره، تخمک گذاری انجام می گردد. اگر بنا به دلایلی چون تنبلی تخمدان، تخمک گذاری در دوره اول انجام نشود، فرد باید دوز مصرفی قرص را در دوره دوم به ۱۰۰ میلی گرم برساند. دوره دوم سی روز پس از دوره ابتدایی و دوره سوم سی روز پس از دوره دوم می باشد.

دوزهای بیش از ۱۰۰ میلی گرم و بیش از ۵ روز برای درمان ناباروری توصیه نمی شود. البته بارداری هایی که پس از یک دوره درمان ۱۰ روزه یا با مصرف ۲۰۰ میلی گرم قرص اتفاق افتاده اند نیز وجود داشته است.

کلومیفن و بارداری

مصرف کلومیفن برای جلوگیری از تولید شیر

  • یک دوره درمان ۵ روزه با دوز ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم برای جلوگیری از تولید شیر کفایت می کند.

قرص کلومیفن

دوز مصرفی برای Oliqosperimia

درمان باید در چندین ماه با دوز ۲۵ تا ۱۰۰ میلی گرم ادامه یابد.

مکانیسم این دارو

کلومیفن فواید استروژنی دارد. در زنان با بیشتر کردن گنادوتروپین باعث تخمک گذاری و کامل شدن جسم زرد می شود و در مردان نیز هورمون FSL و LH را افزایش می دهد. بدین طریق شانس باروری در دو جنس را زیاد می کند.

درمان ناباروری در مردان با کلومیفن۷۰  درصد بیمارانی که به دلیل فقدان تخمک گذاری قادر به بارداری نیستند، بدین طریق درمان می شوند. این موضوع در خانم های زیر ۳۵ سال به راحتی درمان می شود اما برای خانم های بالاتر از ۳۵ سال کار مشکل تری است. چون تخمک گذاری در آن ها با کیفیت نمی باشد. به همین خاطر ممکن است از روش های مختلفی چون لقاح مصنوعی و … استفاده شود.
دوره درمانی قرص کلومیفن

نکات مهم در مصرف این دارو

  • مصرف این قرص باید طبق نظر پزشک باشد و فرد نباید از مدت زمان در نظر گرفته شده برای درمان دارو را افزایش دهد.
  • قبل از مصرف این دارو باید از نظر بیماری های دیگر مورد بررسی قرار بگیرید تا در صورت استفاده از دارو مشکلی به وجود نیاید.
  • در دوران مصرف باید توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرید.
  • اگر با تکمیل کردن سه دوره درمان باردار نشدید و جواب نگرفتید، درمان را قطع کنید و با پزشک مشورت کنید. در این صورت باید دلیل ناباروری مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

بارور شدن با کلومیفن

  • این قرص در محیط مناسب به دور از گرما، رطوبت و نور ذخیره می گردد.
  • دوره درمان نباید از ۳ دوره بیشتر باشد.
  • پزشک باید هر روز از دمای صبحگاهی بدن شما اطلاع داشته باشد و آن را به ثبت برساند. با این اقدام به تعیین زمان تخمک گذاری کمک خواهد شد.
  • قبل از آغاز هر دوره درمانی با قرص کلومیفن, باید مورد معاینه لگنی قرار بگیرید. با موکول کردن رابطه جنسی به طول دوره تخمک گذاری، شانس بارداری خود را افزایش دهید و کلومیفن را نتیجه بخش تر کنید.

بارداری و کلومیفن

نکات مهم قبل از مصرف

  • اگر با مصرف کلومیفن به بیماری و مشکلات کبدی، اشکال و اختلال در غدد فوق کلیه، تیروئید، خونریزی واژینال به شکل غیر نرمال، کیست تخمدانی که ناشی از وضعیت پلی کیستیک نمی باشد و بروز وضعیت بارداری دچار شدید، باید درمان را کنار بگذارید. تهوع، گرگرفتگی، لکه بینی یا خونریزی، سردرد، درد سینه و حساسیت به لمس از عوارض جانبی قرص کلومیفن می باشد.

عوارض کلومیفن

  • باروری با  کلومیفن ممکن است شما را صاحب چند قلو کند. بهتر است در این حاملگی ها به شدت تحت مراقبت پزشک باشید.

احتمال چند قلو شدن بارداری با قرص کلومیفن

  • قبل از مصرف اگر فیبروئید رحم یا اندومتریوز دارید، به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر بچه شیر می دهید، پزشک را در جریان بگذارید. چون این دارو  به شیر مادر راه می یابد و ممکن است برای نوزاد خطر آفرین باشد. ضمن اینکه تولید شیر را در مادر کم می کند.
  • اگر می خواهید بیش از سه دوره از این دارو برای درمان استفاده کنید، در این باره از پزشک نظرخواهی کنید. چون احتمال تشکیل تومور تخمدان با مصرف بیش از اندازه این دارو افزایش می یابد.

منبع: آرگــامــگ

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود