آشنایی با کاربردهای قرص ترانکوپین و عوارض آن

0 5,576

داروی ترانکوپین در بیماری های روانپزشکی موجب کاهش عصبانی شدن فرد می شود. آیا با دیگر کاربردها و همچنین عوارض ترانکوپین آشنا هستید؟

قرص ترانکوپین در طبقه بندی درمانی از جمله داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی، دراوهای روان درمانی، داروهای ضد جنون و داروهای ضدجنون آتیپیک به شمار می آید.

قرص ترانکوپین با نام ژنریک Quetiapine (کوئتیاپین) تولید شرکت داروسازی تدبیر کالای جمع می باشد و در دوزهای تراکوپین ۱۰۰mg ،۲۵mg و ۲۰۰mg، همچنین ترانکوپین ای آر ۵۰mg و ۲۰۰mg در بازار دارویی ایران عرضه می شود و از جمله داروهای آرامبخش و خواب آور می باشد و برای درمان جنون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی با اطلاعات جامع این دارو می توانید، با این بخش از نصرینو همراه شوید.

موارد مصرف ترانکوپین

قرص ترانکوپین چه کاربردهایی دارد؟

این قرص یک نوع داروی خواب آور می باشد، که به منظور درمان اختلال خواب و اختلال دوقطبی(افسرگی شیدایی) با تشخیص پزشک تجویز می گردد.

نحوه مصرف:

دوز مصرفی این دارو برای هر شخص بسته به نوع بیماری و تشخیص پزشک متفاوت می باشد. اما به طور کلی نحوه مصرف ترانکوپین برای درمان اختلال دوقطبی و حملات مانیک حاد ناشی از این بیماری در ابتدا با دوز ۲۵mg و دو مرتبه در روز و از راه خوراکی می باشد. بعد دوز این دارو افزایش می یابد، یعنی به ۱۰۰mg در طول روز و دو مرتبه می رسد. سپس در روز چهارم مصرف این دارو به ۲۰۰mg در طول روز و دو مرتبه تغییر می یابد.

قرص ترانکوپین

مصرف داروی ترانکوپین برای درمان اختلالات سایکوتیک و علائم و نشانه های این بیماری با دوز ۲۵mg در طول روز و دو مرتبه شروع می شود. سپس در روز دوم و سوم میزان مصرف دارو بین ۲۵mg تا ۵۰mg می باشد، که باید ۲ الی ۳ مرتبه در طول روز و به صورت خوراکی مورد مصرف قرار گیرد.

عوارض جانبی ترانکوپین:

سردرد، سرگیجه، تب، گوش درد، بی اشتهایی، خشکی دهان، التهاب گلو، سرفه، یبوست، التهاب غشاء مخاط داخلی بینی، کاهش گلبول های سفید در گردش خون، تعریق و افزایش وزن از جمله عوارض احتمالی مصرف قرص ترانکوپین می باشند.

موارد مصرف ترانکوپین

توصیه های مهم برای مصرف این دارو:

  1. برای پیشگیری از تداخل دارویی، در صورت مصرف داروهای دیگر با این قرص، با پزشک مشورت نمایید.
  2. از مصرف خودسرانه این دارو و توصیه آن به دیگران خودداری نمایید.
  3. زنان باید پیش از مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی با پزشک مشورت کنند.
  4. برای درمان  بی خوابی و یا کم خوابی ناشی از افسردگی مصرف این قرص موثر نخواهد بود.

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود