آشنایی با کاربردهای قرص فاموتیدین

0 5,735

نام تجاری Pepcid کاربرد درمان مشکلات گوارشی اشکال دارویی قرص اطلاعات دارویی فاموتیدین فاموتیدین یکی از پرمصرف‌ترین داروها جهت درمان مشکلات عادی تا شدید گوارشی می‌باشد که جهت بهبود زخم‌های گوارشی که ناشی از ترشح بیش از حد اسید معده ایجاد شده باشند استفاده می‌شود.

قرص فاموتیدین از جمله داروهای گوارشی است، که این دارو در طبقه بندی درمانی جزو داروهای مهار اسید و ضدخم می باشد. فایموتیدین با داروهای همچون سایمیتدین، راینیتیدین و نیزاتیدین هم گروه می باشد.

قرص فاموتیدین با دوز ۲۰ میلی گرمی و ۴۰ میلی گرمی و با اسامی تجاری فاموتیدین ۴۰mg (داروسازی شفا)، فاموتد ۴۰mg (تهران دارو)، فاموتیدین ۴۰mg (پور سینا)، فاموتیدین ۴۰mg (کیمیدارو)، فاموتیدین ۲۰mg (پورسینا)، فاموتد ۲۰mg (تهران دارو)، فاموتیدین ۲۰mg (کیمیدارو) و فاموتیدین ۲۰mg (شفا) در بازار دارویی ایران عرضه می گردد.

عوارض جانبی مصرف فاموتیدین

اطلاعات دارویی قرص فاموتیدین

از این دارو برای درمان زخم معده و  ورم معده یا گاستریت(التهاب مخاط معده) از سوی پزشک تجویز می گردد. علاوه بر آن، در درمان کوتاه مدت برای بهبود زخم های خوش خیم دوازدهه و معده، زخم ایجاد شده از رفلاکس معده و سندروم زولینگر _ الیسون و همچنین برای جلوگیری از عود زخم دوازده مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان و نحوه مصرف دارو:

در درمان مشکلات گوارشی برای بزرگسالان و کودکان با توجه به نوع و وضعیت بیماری مصرف خوراکی داروی فاموتیدین به صورت زیر می باشد.

۱- زخم معده و دوازدهه:

  • برای درمان حاد بزرگسالان، طول درمان با تشخیص پزشک به مدت ۴ الی ۸ هفته و هر شب پیش از خواب به مقدار ۴۰mg است. برای درمان نگهدارنده نیز به میزان ۲۰mg قبل از خواب می باشد.
  • برای کودکان(۱ الی ۱۶ سال)، حداکثر دوز مصرفی در طول روز ۴۰mg می باشد، که می تواند به صورت ۲ بار در روز و یا یک بار و پیش از خواب باشد و میزان دوز مصرف آن باید با نظر پزشک معالج باشد.

۲- سندروم زولینگر _ الیسون و سندروم روده کوتاه:

  • برای بزرگسالان، هر ۶ ساعت به مقدار ۲۰mg می باشد.

۳- رفلاکس معده:

  • برای بزرگسالان، طول درمان به مدت ۱۲ هفته و روزانه دو مرتبه به مقدار ۲۰mg تا ۴۰mg می باشد.
  • برای کودکان(۱ الی ۱۶ سال)، در طی روز یک یا دو بار در طول روز می باشد، که ۱mg می باشد.

۴- سوزش سر معده:

  • برای افراد بزرگتر از ۱۲ سال، ۱۰mg یک ساعت پیش از غذا و یا ۱ عدد قرص در زمان بروز علائم می باشد، که حداکثر مصرف دارو برای این بیماری، ۲ بار در روز می باشد.

قرص فاموتیدین

مکانیسم اثر دارو:

پس از مصرف قرص فاموتیدین، ۴۰ الی ۴۵ درصد دارو جذب می گردد، حداقل زمان شروع تاثیر دارو ۱ ساعت و حداکثر ۳ ساعت می باشد، که نیمه عمر دارو(مدت تاثیر دارو) در حدود ۲.۵ الی ۳.۵ ساعت است. فاموتیدین در سلول های جداره ای با هیستامین در سطح گیرنده های H2 رقابت و محرک های تحریک و ترشح اسید معده را مهار می کند. بخش اعظم این دارو از طریق ادرار دفع و تنها در حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد آن به وسیله کبد متابولیزه می گردد.

دوز فاموتیدین

عوارض جانبی دارو:

مصرف قرص فاموتیدین با عوارض همچون سردرد، سرگیجه، نفخ، اسهال، یبوست، کهیر یا خارش، کبود شدگی غیر معمول یا خونریزی و بثورات جلدی همراه می باشد.

تداخل دارویی:

برای جلوگیری از احتمال تداخل دارویی فاموتیدین، از مصرف همزمان این دارو با داروهای زیر پرهیز نمایید.

  • آسپرین، ایپوپروفن، دیکلوفناک و استامینوفن
  • سیتالوپرام، دیازپام و اگزازپام
  • ترامادول، مورفین و متادون
  • ایمی پرامین و آمی تریپتیلین
  • آتنولول و کاپتوپریل

تداخل دارویی فاموتیدین

توصیه های مهم:

مصرف این دارو با منیزیم هیدروکساید، آلومینیوم ام جی اس و … موجب کاهش اثر بخشی این دارو می شود.

افرادی که نارسایی های کبدی یا کلیوی دارند، با تجویز پزشک این دارو را مصرف نمایند.

شدت بروز عوارض جانبی این دارو برای سالمندان بیشتر از سایر افراد تحت درمان با قرص فاموتیدین می باشد، لذا باید با احتیاط و با دستور پزشک این دارو را مصرف کنند.

از مصرف غذاهای پر چرب و کشیدن سیگار به هنگام طول درمان با این دارو پرهیز کنید، زیرا موجب کاهش اثر فاموتیدین می گردد.

کاهش وزن به کاهش اسید معده کمک می کند، بنابراین به منظور تاثیر این دارو بهتر است، افراد در صورت داشتن اضافه وزن، از میزان وزن خود بکاهند و در خوردن غذا زیاده روی نکنند. منبع: آرگــامــگ

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود