قرص کافئین و آنچه باید درباره آن بدانید

0 5,820

قطعاً شما نیز در مورد خواص قهوه و تاثیر آن در بیدار ماندن شنیده اید. عده ای از دانشجویان و داشن آموزان از این خاصیت برای بیداری در شب های امتحان بهره می برند. البته این خاصیت کاملاً تایید شده و محرز می باشد.

یعنی مصرف کافئین هوشیاری فرد را به دنبال دارد. این ویژگی را می توان در دسته ای از فواید کافئین دسته بندی کرد. محرک بودن کافئین سبب بروز این خاصیت شده و این خاصیت از دلایل علاقه مندی ورزشکاران به مصرف قرص کافئین می باشد.

همه چیز درباره قرص کافئین

کافئین در واقع یک ماده آلکالوئیدی است. بسیاری از مواد غذایی به شکل طبیعی دارای کافئین هستند. کافئین در قهوه، کاکائو، چای و … وجود دارد. کافئین در برخی از مواد غذایی نیز دیده می شود. وجود کافئین در هر ماده نوشیدنی و غذایی طعم تلخی را به همراه دارد.

نوشیدنی های دارای کافئین

قرص کافئین نیز در بردارنده کافئین بوده و خاصیت محرک بودن دارد. این ماده بر روی سیستم عصبی و تنفسی تاثیرگذار است. محرک بودن کافئین باعث افزایش ضربان قلب می شود. این ماده مدر بوده و تاثیر مستقیمی بر روی هضم غذا دارد.

افراد زیادی از قرص کافئین برای درمان یبوست کمک می گیرند. کافئین می تواند به عنوان یک ماده موثر برای تحریک مغز مورد استفاده قرار گیرد.

این ماده برای رفع خستگی به کار می رود. افراد زیادی از این ماده برای بالا بردن سطح انرژی استفاده می کنند. البته این تغییرات ممکن است با واکنش های حساسیتی چون لرزش دست ها، بالا رفتن اضطراب، افزایش ضربان قلب و … همراه باشد.

کافئین و بدنسازی

کافئین سبب بهبود وضعیت فیبرهای ماهیچه ای و تحریک پذیری نخاع می شود. مهم ترین کاربرد قرص کافئین در ورزش کردن به تعویق انداختن خستگی عضلات می باشد.

مصرف قرص کافئین

به همین خاطر ورزشکاران از این قرص ۲ ساعت قبل از شروع تمرینات استفاده می کنند. برای برقراری این نتیجه، کافئین باید به اندازه ۳ تا ۶ میلی گرم بر کیلوگرم مصرف شود. به طور مثال این میزان برای یک فرد با وزن ۷۰ کیلوگرم برابر با ۲۰۰ میلی گرم است.

موادی که کافئین دارند

کافئین در نوشیدنی ها و مواد غذایی متنوعی دیده می شود. البته این مواد از نظر درصد و میزان کافئین متفاوت می باشند.

قهوه

آنتی اکسیدان زیادی دارد و منع خوبی برای کافئین می باشد. این ماده در زمان تمرین صدمات عضلانی را برطرف خواهد کرد.

خواص قهوه و کافئین در برطرف کردن صدمات عضلانی

چای

چربی سوز بوده و آنتی اکسیدان به همراه دارد. میزان کافئین موجود در چای سیاه از چای سبز بیشتر است.

شکلات تلخ

مواد مغذی و آنتی اکسیدان های زیادی دارد. برای بهره مندی از شکلات تلخ مدل هایی را انتخاب کنید که از حدود ۷۰ درصد کاکائو تشکیل شده باشند.

نوشابه انرژی زا

متاسفانه این نوشابه ها با مقدار زیادی شکر تولید می شوند و چندان برای سلامتی مناسب نیستند. کافئین از اجزای اصلی این نوشابه ها می باشد.

قرص کافئین

دوزهای مختلفی برای قرص های کافئین در نظر گرفته شده است. اگر قصد مصرف این قرص ها را دارید، بهتر است ابتدا آن را با دوز پایین میل نمایید. عصبی شدن از عوارض تعریف شده برای مصرف نخست قرص کافئین می باشد.

عوارض قرص کافئین

فواید قرص های کافئین

افراد بسیاری تصور می کنند که قهوه موثرترین راه برای دریافت کافئین می باشد. این در حالی است که قرص های کافئین عملکرد بهتری نسبت به قهوه دارند. برای اینکه از کافئین به شکل تغلیظ شده و موثر بهره ببرید، بهتر است از قرص آن استفاده نمایید. البته کاربران این قرص ها فقط ورزشکاران نیستند. بلکه بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان برای بیداری در شب های امتحانی از این قرص ها کمک می گیرند.

قرص کافئین قیمت کمتری نسبت به قهوه دارد. به همین خاطر مورد توجه قرار می گیرد. به عنوان مثال یک جعبه قهوه استار با یک بطری قرص کافئین از نوع ۱۰۰ دوز برابری می کند.

میزان مصرف کافئین در روز

نکته دوم در مورد مصرف قرص های کافئین این است که شما با مصرف این قرص می دانید دقیقاً چه میزان کافئین استفاده کرده اید.

مضرات مصرف این قرص

  • استفاده بیش از اندازه از کافئین می تواند موجب از بین رفتن اعتدال و تعاملات عضلانی شود. ضمن اینکه تعادل دمایی بدن برای حفظ یک دمای ثابت از بین می رود.
  • کافئین یک محرک قوی است و باعث بی خوابی می شود.

مصرف کافئین و بی خوابی

  • با بالا بردن ضربان قلب ممکن است سبب بروز بیماری قلبی یا تشدید اختلالات قلبی شود.
  • باعث بروز اضطراب و علائم آن می شود.
  • قرص کافئین می تواند باعث اعتیاد در افراد مصرف کننده شود. این موضوع بیشتر در مصرف کنندگان دوز بالای این قرص دیده می شود. وابستگی به قرص های کافئین بیشتر جنبه روانی دارد.
  • دوزهای بالای این قرص ممکن با علائمی چون بالا رفتن کلسترول، اختلال در معده، عصبی شدن، استرس، بی قراری، پرش ناگهانی دست و پا و افزایش فشار خون همراه باشد. این عوارض همیشه در دوزهای بالا دیده نمی شوند. بلکه در مصرف روزی ۲۵۰ میلی گرم کافئین(معادل سه فنجان قهوه در روز) نیز رویت شده است.

وابستگی به قرص های کافئین

اگر چه قرص کافئین بیشتر تاثیر را بر روی روان دارد اما باید بدانید که این قرص اگر به شکل ممتد و منظم مصرف شود، آثار خود را به شکل فیزیکی نیز نمایان می کند. مثلاً بعد از ترک کافئین دچار ناراحتی های عصبی یا سردرد می شوید. ضمن اینکه ممکن است احساس کوفتگی یا خستگی در عضلات داشته باشید.

مزایای قرص کافئین

بروز این نشانه ها بعد از ۱۸ تا ۲۴ ساعت از ترک کافئین طبیعی بوده و احتمالاً بعد از یک هفته برطرف می گردد.

نکات مهم استفاده از کافئین

  • اگر مصرف کننده این قرص ها هستید، بهتر است از سایر مواد کافئین دار مانند قهوه، نسکافه، شکلات تلخ، چای و … استفاده نکنید.
  • اگر قرار است در فعالیت ها و اتفاقات مهمی مشارکت داشته باشید، بهتر است کافئین را ترک نمایید.
  • مصرف کافئین باید به شکلی باشد که باعث اختلال در خواب نشود.
  • بهتر است فقط برای تمرینات وزنه ای کافئین استفاده کنید. چون در این تمرین ها فشار زیادی بر روی عضله وارد می شود و خستگی عضلانی را به دنبال دارد.
  • بیماران قلبی و فشار خون مصرف کنندگان خوبی برای این قرص نمی باشند. پس اگر به این بیماری ها دچار هستید، از این قرص استفاده نکنید.

منبع: آرگــامــگ

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود