شناسایی عوارض داروی بیهوشی

0 3,802

عوارض داروی بیهوشی بعد از عمل یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بیشتر افراد از آن شکایت می کنند، این عوارض بلا فاصله بعد از اتمام عمل شروع می شود و ممکن است برای مدت طولانی بر روی فرد اثر بگذارد.

بیهوشی چه عوارضی دارد

عوارض داروی بیهوشی تماما به شرایط جسمی و فیزیکی فرد بستگی دارد و در هر فردی می تواند متفاوت باشد. این عوارض ممکن است از همان ابتدا خود را نشان بدهد و یا می تواند در طول مدت زمان طولانی عوارض خود را بگذارد. از جمله عوارضی که دارو های بی هوشی بر روی بدن ما می گذارد در ادامه به صورت مختصر بیان شده است.

آشنایی با عوارض داروی بیهوشی

زمانی که فرد را از اتاق عمل به اتاق ریکاوری انتقال می دهند ممکن است عوارض دارو های بی هوشی به صورت زیر ظاهر شود.

حالت تهوع مداوم و استفراغ: یکی از متداول ترین عوارض داروی بیهوشی که معمولا به طور سریع بعد از اتمام عمل خود را نشان می دهد حالت تهوع و استفراغ است، که این حالات می تواند برای چند روز باقی بماند. که در اینجا شما می توانید برای درمان حالت تهوع از روش های طبیعی و یا قرص ضد تهوع کمک بگیرید.

خشک شدن دهان: یکی دیگر از شایع ترین عوارض داروی بیهوشی که بلافاصله بعد ار بی هوش شدن آن را احساس می کنید خشک شدن شدید دهان است جوری که نوشیدن آب برایتان سخت باشد.

تب و لرز: پایین آمدن میزان دمای بدن بعد از اتمام جراحی یکی دیگر از نشانه های عوارض دارو های بیهوشی است، این عارضه می تواند برای چندین ساعت در بدن باقی بماند.

داروی بیهوشی چه تاثیراتی روی بدن می گذارد

گلو درد: ابتدا باید گفت که این مورد ربطی به عوارض داروی بیهوشی ندارد، گلو درد به دلیل اینکه در هنگام جراحی لوله ای جهت کمک به تنفس در دهان شما گذاشته می شود ممکن است باعث بروز گلو درد شود .

احساس گیجی: یکی از ابتدایی ترین عارضه داروهای بی هوشی که از همان ابتدا در فرد ایجاد می شود احساس منگ بودن است این عارضه به دلیل اثراتی است که داروی بی هوشی ایجاد می کند. شما می توانید با نوشیدن آب از این احساس بکاهید.

درد عضلات: این درد به دلیل آن است که زمانی که فرد بی هوش می شود تمام عضلات وی به صورت آرامیده در می آید و زمانی که فرد به هوش می آید عضلات منقبض شده و باعث ایجاد درد ماهیچه می شود.

خارش: برخی از دارو های خاصی در بی هوش وجود دارند که اثراتی مانند خارش را بر جای می گذارند.

عوارض وحشتناک داروی بیهوشی

مشکل در دفع ادرار: بعد از به هوش آمدن ممکن است که نتوانید به راحتی ادرار کنید، این مشکل با گذشت ۱ الی ۲ روز رفع خواهد شد. این عارضه در زنان به صورت بی اختیاری دیده می شود اما در مردان عدم کنترل ادرار مشاهده می شود.

سردرد: معمولا دارو هایی که برای پایین آورد فشار خون استفاده می کنند بعد از به هوش آمدن می تواند باعث بروز سردرد شدید شود.

آلزایمر: محققان دریافته اند که اثرات و عوارض داروی بیهوشی می تواند حجم مغز را کم کند و میزان قدرت ذهنی را کاهش دهد به خصوص در افراد مسن که می تواند به صورت زوال عقل آشکار شود. همچنین اثرات دارو های بیهوشی باعث به وجود آمدن اختلالات شناختی می شود که می تواند زمینه های ابتلا به آلزایمر را به وجود آورد. این اثرات در افراد مسن می تواند تا ۶ ماه بعد از عمل جراحی ادامه داشته باشد.

داروی بیهوشی چه عوارضی دارد

عوارض دارو های بیهوشی در کودکان

اثرات دارو های بیهوشی در کودکان ممکن است به صورت مشکلات عصبی و تغییر یافتن ساختار مغز کودکان شود. این عوارض به خصوص در کودکانی که زیر ۴ سال سن دارند می تواند مشکلات گفتاری و کم شدن ضریب هوشی را در بر داشته باشد. که این اتفاق با کم شدن میزان ماده خاکستری در مغز می شود.

بیشترین داروهایی که برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد دارو هایی از قبیل: ایزوفلوران، سووفلوران، هالوتان است.

عوارض داروی بیهوشی بر روی کودکان

عوارض دارو های بیهوشی در افراد مسن

عوارض داروی بیهوشی می تواند اثرات بلند مدت داشته باشد که البته رایج نیست و بیشتر در بین افراد مسن این مشکلات به وجود می آید.

  1. هذیان گویی: این اثرات علاوه بر وجود حس گیجی و منگی برای افراد مسن تر هذیان گویی را هم در بر دارد. این عارضه می تواند برای ۱ هفته یا بیشتر باقی بماند.
  2. مشکلات حافظه: این مشکل در بعضی از افراد به صورت مختل شدن حافظه بروز پیدا می کند، این عارضه مربوط به دارو های بی هوشی نیست چرا که بیشتر از عوارض خود عمل جراحی است، این عوارض بیشتر شامل افراد مسن ۶۰ سال به بالا دیده می شود و اگر این افراد مشکلات زیر را داشته باشند این عارضه در آن ها بیشتر می شود. از جمله این مشکلات:
  • کسانی که قبلا دچار سکته قلبی شده اند
  • کسانی که دچار بیماری های قلبی هستند
  • کسانی که دچار بیماری های ریوی هستند
  • کسانی که مبتلا به آلزایمر هستند
  • کسانی که مبتلا بیماری پارکینسون هستند.

در آخر باید گفت که بیشتر افراد گمان می کنند که بی هوشی عوارضی مانند ریزش مو و مشکلات پوستی را برای فرد به وجود می آورد، اما چنین موضوعی صحت ندارد چرا که دلیل این مشکلات می تواند استرس بسیار زیاد برای عمل باشد.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود