فواید و ضررهای انواع قرص جوشان

0 5,857

استفاده از قرص جوشان ویتامین یکی از ساده ترین راه مصرف ویتامین ها است. در این مطلب با معایب و مزایای استفاده از قرص جوشان ویتامین c و نکات مصرف آن آشنا شوید

سال های زیادی است که استفاده از مکمل های دارویی در بین مردم جا افتاده است، در این میان رایج ترین شکل دارویی آن قرص جوشان است که معروف ترین انواع آن قرص های جوشان ویتامین ث می باشد.

 بیشترین استفاده از قرص جوشان جهت پیشگیری و درمان سرما خوردگی است که اغلب توسط پزشک تجویز می شود، استفاده از این قرص ها علاوه بر این که در جهت درمان سرماخوردگی استفاده می شود باعث تقویت بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی هم می شود.

آشنایی با انواع قرص جوشان

داروهای جوشان نسبت به قرص ها و کپسول ها قابلیت جذب بسیار بالاتری دارند، سرعت جذب بیشتر به معنی اثر گذاری سریع است، قرص های جوشان به دلیل داشتن ph محلول در آب حل می شوند، که این خود باعث می شود سرعت حرکت دارو باز معده به روده سریع تر انجام شود.

به دلیل شکل دارویی متفاوتی که قرص جوشان دارد برای مردم چنین سوالی پیش می آید که آیا استفاده از آن فوایدی دارد یا خیر، در پاسخ به این سوال می توان گفت که این شکل از دارو دارای از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می گرفته و حتی امروز اشکال  زیادی از این نوع دارو تولید شده است اما این قرص ها همچنان جای خود را حفظ کرده اند و از دیگر داروها عقب نیفتاده اند. البته باید گفت که هیچ دارویی نمی تواند خالی از عوارض باشد به همین دلیل در ادامه با انواع فواید و مضرات قرص جوشان آشنا می شویم.

فواید و عوارض قرص جوشان

قرص جوشان و انواع آن

قرص های جوشان آنتی اکسیدان های مشتقی هستند که دارای مصارف متعددی می باشند، از زمان های گذشته تا به امروز انواع متفاوتی از اینگونه قرص ها تولید شده است، دارو هایی مانند آنتی اسید ها، تمام مکمل های دارویی مانند گلوکز، کلسیم، ترکیبات آهن امروزه به صورت قرص های جوشان تولید می شوند که در جهت درمان انواع بیماری ها مانند آلرژی ها، آرتریت، پوکی استخوان، مشکلات معده و روده و کنترل درد استفاده می شود.

انواع قرص جوشان:

تهیه تمام قرص های جوشان بدون تجویز پزشک به راحتی صورت می گیرد.

نکات مهم در مورد مصرف قرص جوشان

یکی از مهم ترین ویژگی های قرص جوشان مصرف آن بجای دارویی است که به راحتی بدن آن ها را پذیرش نمی کند، از جمله این دارو ها:

دارو هایی که هضم آنها توسط بدن سخت است

به عنوان مثال قرص کلسیم کربنات به دلیل اسیدی بودن داخل معده حل می شود و سپس برای جذب به داخل دستگاه گوارش حرکت می کند که این باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود. اولین مشکل این است که زمانی که کلسیم کربنات داخل معده حل می شود از خود گاز تولید می کند، این گاز باعث به وجود آمدن نفخ و درد شکم می شود.

مشکل دیگر این است که افراد سالمند به دلیل کاهش ترشح اسید معده باعث می شود تا قرص به صورت حل نشده به روده انتقال پیدا کند در نتیجه قرص به صورت حل نشده هم از بدن خارج می شود. در اینجا استفاده از قرص های جوشان حاوی کلسیم کربنان مصرف این قرص را بسیار راحت کرده و به راحتی از طریق آب جذب بدن می شود.

فواید قرص جوشان برای بدن

تخریب دارو توسط اسید معده

برخی از دارو ها همچون اسید های آمینه و آنتی بیوتیک ها ممکن است وقتی وارد معده می شود بر اثر اسید معده تخریب و بی اثر شوند، اما زمانی که از نوع جوشان این دارو ها استفاده می کنید اسید معده نمی تواند روی آن تاثیری بگذارد.

دارو های که زیاد تجویز می شوند

بسیاری از دارو ها به دلیل کوچک بودن حجمشان نمی توانند مقدار زیادی از دارو را در خود جای دهند، برای مثال یک قرص معمولی فقط می تواند تا ۵۰۰ میلی گرم ترکیبات یک دارو را شامل شود در صورتی که قرص جوشان به دلیل بزرگ بودن حجمشان توانای حمل ۲ گرم دارو را دارند.

فواید قرص های جوشان

اثر گذاری سریع: از آن جایی که فرم آن محلول در آب است به سادگی در دستگاه گوارش جذب می شود . همچنین ph محلول که در آن است سرعت حرکت دارو ار معده به روده بسیار سریع اتفاق می افتد، که قرص های معمولی چنین خاصیتی ندارند.

نیاز نداشتن به بلع دارو: بلعیدن بسیاری از قرص و کپسول ها برای هر فردی نامطلوب است، به خصوص برای افراد سالمندی که باید در طول روز میزان زیادی قرص ببلعند، به همین دلیل استفاده از قرص جوشان برای اینگونه افراد بسیار مناسب است.

موارد مصرف قرص جوشان

کمتر شدن مشکلات گوارشی: زمانی که قرص در آب حل می شود هیچگونه محیطی اسیدی و قلیایی در معده به وجود نمی آید، همین امر باعث می شود دلیلی هم برای تحریک معده وجود نداشته باشد.

طعم مطلوب: طعمی که قرص های جوشان دارند در مقایسه با شربت های تلخ بهتر است، طعم خوب جوشان ها به دلیل طعم دهنده هایی است مه در تهیه آن استفاده می می کنند

اثر گذاری طولانی مدت: یکی از مهم ترین ویژگی های قرص جوشان ماندگار بودن اثرات آن در مقایسه با اشکال دیگر دارویی.

ثبات مقدار مصرفی دارو: این قرص ها می توانند یک مقداری ثابتی از دارو را به بدن بدن ما برسانند و جوری نیس که در دوز های مختلف وجود داشته باشد.

جوشان ها اثر درمانی بیشتری دارند: به دلیل گاز های co2 که از جوشان ها خارج می شود، دارای تاثیر گذاری بیشتری جهت نفوذ دارو به بدن دارند.

قرص جوشان در طعم های متفاوت

عوارض قرص های جوشان

جوشان ها دارای عوارض بسیار کمی هستند که این عوارض همگانی نیست از جمله این عوارض: حالت تهوع و استفراغ، مشکلات گوارشی و اسهال یا یبوست را دارد.

بالا بردن فشار خون: نکته که در مورد مصرف آن باید دانست این است که این قرص ها حاوی مقدار زیادی از نمک هستند به همین دلیل مصرف ان برای افرادی که دچار بیماری های قلبی و فشار خون هستند مضر است و باید در مصرف آن احتیاط کنند. زیرا نمکی که در آن وجود دارد می تواند احتمال ابتلا به فشار خون تا میزان ۸ برابر بالا برود که در نهایت منجر به سکته قلبی و مغزی می شود.

کم خونی: در برخی از مواقع استفاده بیش از حد از جوشان ها باعث می شود فرد به کم خونی دچار شود.

ضعف در سیستم ایمنی: ازدیاد در مصرف قرص های جوشان باعث می شود که میزان گلبول های سفید در بدن کاهش یابد که در نتیجه منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری ها می شود.

نکته: از استفاده خودسرانه از این قرص ها خودداری کنید، مصرف جوشان ها در زمان بارداری و شیر دهی باید با مشورت از پزشک استفاده شود.    منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود