داروهای کنترل و درمان فشار خون بالا را بیشتر بشناسید

0 4,243

عدم تحرک و تغذیه ناسالم باعث بروز بیماری فشار خون بالا می شود آن را جدی بگیرید و با قرص و دارو اقدام به کنترل و درمان بیماری کنید.

یکی از متداول ترین مشکلاتی که گریبان گیر بسیاری از افراد مسن و میان سال است فشار خون بالا است که فرد را مستعد به ابتلا به بیماری های قلبی خطرناکی می کند، از این رو طیف گسترده ای از دارو ها و قرص فشار خون وجود دارد که برای کاهش فشار خون از آن استفاده می شود.

کنترل فشار خون مسئله ای نیست که از دست ما خارجشود بلکه می توان با استفاده از انواع قرص فشار خون و همچنین روش های گیاهی و خانگی که متناسب با شرایط ما است این بیماری را کنترل کنیم. به همین دلیل در ادامه با انواع داروهای کاهنده فشار خون آشنا می شویم.

قرص فشار خون و انواع آن

آشنایی با انواع قرص فشار خون

دارو های کاهش دهنده فشار خون دارای انواع مختلف و متفاوتی می باشد که اما باید گفت که این دارو ها به ۴ دسته کلی تقسیم می شوند این دسته ها شامل:

  1. دیورتیک ها همانند: اسپیرونولاکتون، فورزماید، تیازیدها
  2. شل کننده های عروق خونی همانند: نیتروپروساید سدیم، بلوک‌کنندهٔ کانال کلسیم
  3. بلوک کننده های سمپاتیک همانند: آلفابلوکرها (پرازوسین)، داروهای بلوک‌کنندهٔ بتا (آتنولول)
  4. مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین همانند: انالاپریل یا بلوک‌کننده‌های آنژیوتانسین، مانند لوزارتان.

برخی از انواع قرص فشار خون به شرح زیر می باشد.

قرص رزرپین (Reserpine)

قرص فشار خون رزرپین از جمله دارو هایی است که برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد، این دارو قابلیت آن را دارد تا به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب شود که متابولیز آن در کبد اتفاق می افتد، عملکرد این دارو به گونه ای است که می تواند باعث شل شدن عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون شود، نکته ای که در رابطه با این دارو وجود دارد این است که به درمان فشار خون نمی پردازد بلکه فقط آن را کنترل می کند، به همین دلیل ممکن است در برخی افراد به صورت طولانی مدت استفاده شود.

عوارضی که این قرص در پی دارد شامل نامنظم شدن ضربان قلب، استفراغ خونی، تغییر رنگ مدفوع، کاهش میل جنسی، اسهال، تنگ شدن نفس، خواب آلودگی، درد در قسمت قفسه سینه، عدم تمرکز، سردرد است.

قرص آملودیپین (Amlodipine)

این دارو کاهش دهنده فشار خون و در دسته دارو های بلوک کننده کانال کلسیم است، از این دارو برای کاهش فشار خون بالا، تسکین درد قلب استفاده می شود و به هیچ عنوان کاربردی در جهت استفاده در زمان های حمله قلبی را ندارد، استفاده از این دارو خطرات سکته مغزی و قلبی را کاهش می دهد، این دارو هم فقط به کنترل فشار خون بالا کمک می کند و تاثیری بر روی درمان فشار خون بالا ندارد. برای اثر بخشی این دارو باید آن را سر وقت مصرف کنید.

عوارض این قرص آملودیپین شامل اسهال، تهوع، یبوست، بر افروختگی، تپش قلب، درد در قسمت قفسه سینه، شکم درد و درد عضلات است.

قرص پرازوسین (Prazocin)

قرص فشار خون پرازوسین هم از دارو ها کاهش دهنده فشار خون و از دسته بلوک کننده آلفا است که از طریق کاهش فشار بر روی دیواره های شریان ها عمل می کند که آرمیده می شوند و در نتیجه فشار خون کاهش می یابد. از دیگر مصارف این دارو در جهت درمان نارسایی های قلبی و همچنین در جهت درمان پروستات خوش خیم هم استفاده می شود، نکته ای در مورد این دارو وجود دارد این است که بعد از مصرف اولین دارو فشار خون به سرعت در عرض چند ساعت پایین می آید.

عوارضی که این دارو در پی دارد شامل سرگیجه، اضافه وزن، خواب آلودگی، یبوست، افت فشار خون، تنگ شدن نفس، منگی است.

انواع قرص فشار خون

قرص کارودیلول (Carvedilol)

از دیگر دارو ها و قرص فشار خون کارودیول است از دسته دارو های بتا بلاکر ها شناخته می شود که در جهت کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب و همچنین نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد، این دارو کمک زیادی به بهبود فرد پس از حمله قلبی می کند و همچنین می تواند از بروز حملات قلبی جلوگیری کند. مقدار و نحوه استفاده از این قرص برای هر فردی متفاوت است که باید توسط پزشک مشخص شود. مصرف این دارو معمولا دو مرتبه در طول روز همراه با غذا است.

از جمله عوارض این دارو شامل سردرد، سرگیجه، خستگی، بیهوشی، کاهش میل جنسی، کاهش شدید ضربان قلب، عفونت دستگاه تنفسی، اسهال، آنزیم های کبدی، احساس ضعف، حالت تهوع.

کاهش فشار خون

 قرص وراپامیل (Verapamil)

از انواع قرص های فشار خون است که به منظور کمک به کنترل فشار خون بالا، تسکین درد قفسه سینه و درمان بی نظمی ضربان قلب و دیگر مشکلات قلبی به صورت مفید عمل می کند، از آنجایی که این دارو در دسته دارو های بلوک کننده کانال کلسیمی است با پروتئین بدن پیوند می یابد، زمانی که کلسیم درون سلول ها خونی عروق کمتر شود عروق گشاد می شود که در نتیجه فشار خون پایین می آید

عوارض این دارو شامل: اسهال، حالت تهوع، احساس گرما، سرفه یبوست، خس خس سینه، کاهش ضربان قلب، خستگی، سرگیجه، سردرد است.

قرص کلونیدین (Clonidine)

قرص کلونیدین از دسته دارو های مسدود کننده های آلفا است که منجر به کاهش فشار خون می شود، این دارو از ترکیبات ایمیدازولین است که به سرعت جذب دستگاه گوارش می شود، این دارو در جهت درمان بیماری های دیگر هم مورد استفاده قرار می گیرد همانند: فوبیا، هراس، وسواس اجباری، قاعدگی های دردناک، اضطراب به کار برده می شود.

این دارو عوارضی همچون احتباس مایعات، افسردگی، خشک شدن دهان، بیقراری و بی خوابی شبانه، کاهش میل و توانایی جنسی، سرگیجه، یبوست را در پی خواهد داشت.

معرفی بهترین قرص فشار خون

قرص آتنولول (Atenolol)

این دارو هم نوعی قرص فشار خون به شمار می روند که به صورت کاهش فشار خون بالا و همچنین جلوگیری از حملات قلبی عمل می کند و در دسته دارو های مسدود کننده گیرنده های بتا-آدرنرژیک قرار دارد، میزان دوز مصرفی این دارو باید طبق تجویز پزشک صورت بگیرد. جذب این دارو توسط بدن حدود ۵۰ درصد است و ما بقی به صورت تغییر نیافته از بدن خارج می شود.

عوارض جانبی آنتولول شامل سرد شدن بدن، بی خوابی، حالت تهوع، گیجی، بی خوابی، خس خس سینه، خشک شدن چشم و تنگی نفس است.

درمان فشار خون بالا

قرص لوزارتان (losartan)

این قرص فشار خون به روند گردش خون در بدن کمک فراوانی می کند و همچنین فشار را از روی عروق خونی برداشته و باعث گشاد شدن آنها می شود، علاوه بر این خطرات سکته قلب و مغزی را هم در فرد کاهش می دهد، کاربرد دیگر آن در جهت کاهش آسیب به کلیه ها در افراد دیابتی است.

عوارض جانبی قرص لوزارتان این دارو شامل ایجاد کهیر، بالا رفتن پتاسیم خون، اختلالات گوارشی و همچنین تنفسی، بالا رفتن سطح خونی آنزیم ها، گیجی، افت فشار خون است.

درمان فشار خون با قرص

قرص بیزوپرولول (Bisoprolol)

قرص بیزوپرولول این دارو که نام تجاری آن زبتا است یکی از پراستفاده ترین دارو هایی است که در جهت کاهش فشار خون از آن استفاده می شود، این قرص جزء دسته دارو های بتا بلاکر محسوب می شود، که بر روی گردش خون و قلب تاثیر می گذارد. زمانی که شما به استفاده از این قرص می پردازید نباید اقدام به قطع مصرف خودسرانه این دارو بپردازید زیرا ممکن است شرایطتان را وخیم تر کند.

عوارض این دارو شامل سینوزیت، التهابات گلو، اسهال، افسردگی، ضعف، سرگیجه، درد قفسه سینه، بی خوابی، تهوع، استفراغ، خستگی، خشک شدن دهان است.

فشار خون بالا با چه قرص هایی درمان می شود

شما می توانید در کنار استفاده از دارو های کاهنده فشار خون برای کنترل بیشتر فشار خون سبک زندگی و نوع تغذیه خود را تغییر دهید، استفاده از یک رژیم غذایی بدون نمک، ورزش کردن مداوم، بالا بردن مصرف سبزیجات و میوه جات، منع مصرف الکل، و همچنین حفظ تناسب اندام خود تا حد زیادی می تواند به کنترل فشار خون بی انجامد.

درمان های خانگی بسیاری برای کاهش فشار خون وجود دارد که می توانید از آنها کمک بگیرید.   منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود