کاهش میزان مرگ و میر کرونایی با تنظیم سطح ویتامینD

0 4,099

محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با انجام پژوهشی دریافتند : میزان مرگ و میر ناشی از کرونا با تنظیم سطح نرمال ویتامین D کاهش می‌یابد.

ایسنا، پاندمی کووید-۱۹ تاثیر قابل توجهی بر زندگی بشر در زمینه‌های مختلف داشته است که در این بین، میزان بالای ابتلا و میزان قابل توجه موارد منجر به مرگ، اهمیت توجه به آن را دو چندان کرده است. بلاشک شناخت موارد منجر به مرگ و میر بالا و پیشگیری از آن تاثیر بسزایی در کنترل شرایط موجود خواهد داشت.

هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط بین مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ با سطح سرمی ویتامینD در افراد بستری شده در بیمارستان بهارلو بوده و محققان پروژه جهت استخراج موارد مرگ و میر به بایگانی مدارک پزشکی بیمارستان مراجعه نمودند.

در بین این پرونده‌ها،افرادی که دارای مشکلات زمینه‌ای مستعد به مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ بودند، از مطالعه خارج شدند. این مشکلات شامل هرگونه بیماری مزمن از جمله بیماری مزمن ریوی، بیماری مزمن کلیوی، بیماری مزمن کبدی، دیابت، BMI>=۴۰، بیماری قلبی و شرایط ایجاد کننده ضعف ایمنی بود.

محققان، سپس میزان ویتامین D ثبت شده در پرونده را استخراج کردند. جهت پیدا کردن ارتباط بین مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ بر اساس سطح ویتامین D توسط t-test آنالیز شد.

در این مطالعه که توسط مریم سرایی و با همکاری کریم فروغی وند، سمانه اکبرپور و فاطمه تقی زاده انجام شده است، ۶۶۲ نفر تحت بررسی قرار گرفتند که ۵۲.۹% مرد و ۴۷.۱درصد زن بودند. بین کاهش سطح سرمی ویتامین D و افزایش مرگ و میر ارتباطی مشاهده نشد. اما وقتی افزایش مرگ و میر با کاهش سطح سرمی ویتامین D برای سن، شاخص توده بدنی و داشتن/نداشتن بیماری زمینه‌ای بررسی، شد ارتباط معنی دار گردید.

به این ترتیب، با توجه به یافته‌های مطرح شده، جهت پیشگیری از موارد شدید بیماری کووید ۱۹ و به تبع آن کاهش موارد مرگ و میر تجویز ویتامین دی در افرادی که سطح پایین ویتامین دی (کمتر از ۳۰) دارند منطقی و ضروری به نظر میرسد.

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود