هشدار برای مصرف همزمان داروهای «کتوتیفن» و «دیفن هیدرامین»

0 3,845

با اشاره به مواردی از تداخل داروها با یکدیگر و ضرورت توجه به این موضوع، مصرف همزمان داروهای «کتوتیفن» و «دیفن هیدرامین» را نیز از جمله این موارد می توان برشمرد.

برنا: دکتر «کیمیا حمیری» مصرف داروی دیفن هیدرامین و کتوتیفن در صورت مواجهه با برخی مواد مانند پشم یا موی حیوانات، گرده گیاهان، گرد و خاک و مصرف بعضی مواد غذایی می تواند با آزادسازی ماده ای به نام «هیستامین» در بدن منجر به بروز علائم حساسیت یا آلرژی شود؛ آزادسازی هیستامین از سلول های بدن منجر به بروز آبریزش بینی، عطسه، خارش، آبریزش چشم، التهاب پوستی و در مواردی تنگی نفس و سایر علائم التهابی می‌شود.
وی ادامه داد: کتوتیفن به عنوان یک داروی ضد حساسیت یا آنتی هیستامین با مهار اثرات هیستامین می تواند علائم حساسیت را تسکین دهد و از تشدید شدن آنها جلوگیری می کند، دیفن هیدرامین نیز از داروهای دسته آنتی هیستامین است که برای تسکین سرفه و نشانه های احتقانی در زمان سرماخوردگی مصرف می شود و همچنین انقباض نایژه ها ناشی از هیستامین را نیز کاهش می دهد.
این دکتر داروساز، مصرف این دو دارو به صورت همزمان را منجر به افزایش عوارض خواب آلودگی و گیجی در بیماران دانست که باید از مصرف آنها به صورت همزمان جلوگیری شود.
دکتر «حمیری» گفت: پیش از مصرف کتوتیفن در صورت بارداری، شیردهی و یا داشتن هر گونه اختلالات کبدی و یا کلیوی، سوابق بیماری های چشمی مانند فشار چشم (آب سیاه)، اختلالات پروستات و یا هرگونه مشکل در دفع ادرار، مشکلات گوارشی و یا سابقه حساسیت به این دارو یا سایر داروهای آنتی‌هیستامین لازم است به پزشک خود اطلاع دهیم.
وی هشدار داد: در برخی مواقع دیده شده در صورت زیاد مصرف شدن این دارو، بعضی بیماران دچار مشکلات تشنج شده اند که در نتیجه لازم است در صورت داشتن سابقه هر گونه تشنج و یا صرع، پزشک خود را مطلع سازیم.
این دکتر داروساز در ادامه به داروی دیفن هیدرامین اشاره کرد که در درمان آبریزش بینی، کهیر، علایم پارکینسون و تهوع و استفراغ ناشی از مسافرت یا حرکت، به عنوان بی حس کننده موضعی در دندان پزشکی و به عنوان یک خواب آور ملایم به کار می رود و از عوارض جانبی این دارو می توان به گیجی، سر درد، عوارض ضد موسکیرانی مانند خشکی دهان، تاری دید و دوبینی و اختلالات گوارشی اشاره کرد.
کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه گفت: مصرف این دارو در بیماران صرع، افرادی که مشکلات پروستات، احتباس ادرار، فشار چشم و بیماری های کبد دارند باید با احتیاط صورت گیرد.
وی همچنین با اشاره به احتمال افزایش بروز سرگیجه، گیجی و کاهش فشار خون ناشی از مصرف این دارو در سالخوردگان، افزود: مصرف طولانی مدت این دارو باعث خشکی دهان و گلو و پوسیدگی دندان می شود، در صورت مصرف این دارو تشخیص آپاندیسیت و علایم سمی ناشی از مصرف سایر داروها مشکل می شود و در صورت بروز خواب آلودگی به علت مصرف این دارو، باید از کارهایی مانند رانندگی که نیاز به تمرکز حواس دارند، خودداری شود.
دکتر «حمیری» یادآور شد: بیماران باید به علت عوارض ناخواسته، از مصرف خودسرانه و همزمان این داروها باهم پرهیز کنند و در صورت مبتلا بودن به بیماری صرع و سابقه داشتن هر گونه تشنج پیش از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهند.

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود