دکسترومتورفان : موارد مصرف، عوارض جانبی، بارداری، تداخلات، اشکال دارویی

0 3,933

دکسترومتورفان با اثر مستقیم بر روی مرکز سرفه در بصل النخاع اثرات ضد سرفه خود را اعمال می کند. این دارو از مشتقات اپیوم است و در درمان سرفه های خشک و محرک های استنشاقی کاربرد دارد

موارد مصرف دکسترومتورفان

دکسترومتورفان یک داروی ضد سرفه است. دکسترومتورفان بر سیگنال هایی که در مغز موجب رفلکس سرفه می شوند تاثیر می گذارد.

دکسترومتورفان برای درمان سرفه استفاده می شود و سرفه هایی که منشا آن ها سیگار کشیدن، آسم یا آمفیزم است را درمان نمی کند.

اطلاعات مهم در مورد دکسترومتورفان

از دادن دکسترومتورفان به کودکانی که کمتر از 4 سال دارند خودداری کنید.

همیشه پیش از دادن داروهای ضد سرفه یا ضد سرماخوردگی به کودکان با پزشک مشورت کنید. سوء مصرف این داروها میتواند منجر به مرگ کودک شود.

بدون تجویز پزشک از سایر داروهای ضد سرفه، حساسیت و سرماخوردگی استفاده نکنید. مصرف همزمان این داروها میتواند باعث عوارض جانبی شود. درصورتی که از داروهای دیگری استفاده میکنید مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید تا حاوی دکسترومتورفان نباشد.

اگر در طول ۱۴ روز گذشته از یک مهار کننده منوآمین اکسیداز (ایزوکاربوکسازید، فنلزین، راساژیلین، سلژیلین،  ترانیل سیپرومین و…) استفاده کرده اید نباید از دکسترومتورفان استفاده کنید. مصرف دکسترومتورفان قبل از اینکه اثر مهار کننده های منو آمین اکسیداز کاملا از بدن پاک شود می تواند عوارض جانبی ناگواری را در پی داشته باشد.

اگر دچار آمفیزم یا برونشیت مزمن هستید، این موضوع را قبل از مصرف دکسترومتورفان به پزشکتان اطلاع دهید.

دکسترومتورفان می تواند به جنین آسیب رسانده و نباید در حین بارداری از آن استفاده کرد. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

دکسترومتورفان می تواند به شیر مادر منتقل شود و به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. بدون اجازه پزشک نباید در حین شیردهی از این دارو مصرف کنید.

ممکن است شکل مایع دارو های ضد سرفه که با استفاده از مواد مصنوعی شیرین شده است دارای فنیل آلانین باشد. اگر دچار فنیل کتونوری هستید پیش از مصرف این دارو مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید تا حاوی فنیل آلانین نباشد.

نحوه مصرف دکسترومتورفان

دکسترومتورفان را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. دکسترومتورفان را در زمان طولانی تر یا با مقادیر بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. داروی های ضدسرفه بصورت کوتاه مدت و تا زمان بهبود سرفه مورد استفاده قرار میگیرند.

در صورت استفاده از شکل مایع این دارو، میزان دوز آن را با استفاده از سرنگ یا قاشق های مخصوص سنجش دوز دارو اندازه بگیرید.

فرم قرص تجزیه شونده یا مکیدنی دکسترومتورفان را در دهان نگه داشته و اجازه دهید که کاملا آب شود.

اگر از شکل های تجزیه شونده دکسترومتورفان استفاده میکنید اجازه دهید که دارو بصورت کامل در دهان حل شود.

درطول مصرف این دارو برای نرم تر کردن گلو و جبران آبی که بصورت خلط از بدن دفع میشود؛ از مایعات بیشتری استفاده کنید. اگر تا 7 روز پس از مصرف دکسترومتورفان علایم سرفه از بین نرفت و یا علایمی مانند تب، سردرد و ضایعات پوستی (راش) نمایان شد به پزشک اطلاع دهید.

درصورتی که به هرگونه عمل جراحی احتیاج پیدا کردید از قبل به پزشک جراح اطلاع دهید که از داروهای ضد سرفه استفاده میکنید.

این دارو را در دمای اتاق و بدور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

از آنجا که دکسترومتورفان تنها در مواقع لزوم مصرف میشود معمولا برنامه زمانبندی برای استفاده از آن وجود ندارد. اگر بصورت منظم از این دارو استفاده میکنید در صورت فراموش کردن مصرف دارو، به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

درصورت مصرف بیش از حد (اووردوز) دارو فورا به اورژانس مراجعه کنید. علایم مصرف بیش از حد میتواند شامل بی قراری و عصبی شدن باشد.

هشدار ها و موارد احتیاط

در طول مصرف دکسترومتورفان از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنیدو الکل میتواند سبب تشدید برخی از عوارض جانبی این دارو شود. برخی از عوارض جانبی ناشی از مصرف دکسترومتورفان میتواند سبب مختل شدن تفکر و واکنش های بدن شود. درصورت انجام کارهایی مانند رانندگی که به هوشیاری و دقت عمل نیاز دارند بیشتر احتیاط کنید.

بدون تجویز پزشک از مصرف قرص های رژیمی، قرص های حاوی کافئین و سایر داروهای محرک (مانند داروهای مرتبط با اختلال کم توجهی-بیش فعالی) خودداری کنید. مصرف این داروها همراه با داروهای ضد سرفه میتواند احتمال بروز عوارض جانبی ناخوشایند را افزایش دهد.

عوارض جانبی دکسترومتورفان

در صورت بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله ورم کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، دهان، لب ها و گلو به اورژانس مراجعه نمایید.

در صورت بروز علائم زیر مصرف دکسترومتورفان را متوقف و در اولین فرصت به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سرگیجه شدید، اضطراب، احساس بی قراری یا عصبی بودن
  • گیجی، توهم
  • تنفس آهسته یا کم عمق

احتمال وقوع عوارض جانبی کم اهمیت بیشتر از سایرین است؛ مانند ناراحتی معده.

مواردی که در این قسمت به آن ها اشاره شده است لیست کاملی از عوارض جانبی دکسترومتورفان نیست، بروز هرگونه عوارض جانبی غیر منتظره را به پزشک خود اطلاع دهید.

تداخلات دارویی

قبل از مصرف دکسترومتورفان، مصرف دارو های زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سلکوکسیب
  • سیناکلست
  • داریفناسین
  • ایماتینیب
  • کینیدین
  • رانولازین
  • ریتوناویر
  • سیبوترامین
  • تربینافین
  • دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا مصرف میشوند.
  • دارو های ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین، بوپروپیون، فلوکستین، فلوکسامین، ایمی پرامین، پروکستین، سرتالین و…

این لیست کاملی از دارو هایی که با دکسترومتورفان تداخل ایجاد می کنند نیست. مصرف هرگونه دارو اعم از دارو های گیاهی، داروهای با نسخه یا بدون نیاز به نسخه پزشک و ویتامین ها را به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف هیچ دارویی را بدون اطلااع پزشکتان شروع نکنید.

منبع:Darooy

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود