موارد مصرف و عوارض جانبی قرص لیپوفیکس

0 5,849

آتورواستاتين به عنوان داروي كمكي همراه با رژيم غذايي در درمان زيادي چربي خون مصرف مي‌شود. اين دارو سبب كاهش غلظت تام كلسترول، كلسترول LDL ، آپوليپوپروتئين B و تري گليسريد در بيمارن مبتلا به افزايش خون مي‌شود.

قرص لیپوفیکس

قرص لیپوفیکس، برای کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید در خون استفاده می شود.

همراه با مصرف این دارو، تغییر در رژیم غذایی و ورزش مداوم نیز توصیه می شود. این دارو کمک می کند تا در دراز مدت ریسک های قلبی عروقی مانند سکته، حملات قلبی و درد قفسه سینه کاهش پیدا کند.

قرص ۱۰ میلی گرمی لیپوفیکس دارویی است که بر روی آنزیمی که مسئول تولید کلسترول در خون می باشد، تاثیر می گذارد.

کاربرد قرص لیپوفیکس

از لیپوفیکس برای درمان کلسترول بالا و کاهش خطر سکته مغزی، حمله قلبی یا سایر عوارض قلبی در مبتلایان به دیابت نوع ۲، بیماری عروق کرونر قلب یا سایر عوامل خطرزا استفاده می شود.

لیپوفیکس در بزرگسالان و کودکانی که حداقل ۱۰ سال سن دارند استفاده می شود. همچنین این قرص ممکن است برای اهدافی که در راهنمای Lipofix ذکر نشده استفاده شود.

قرص لیپوفیکس ۱۰ برای درمان چه بیماری است ؟

قرص لیپوفیکس برای کاهش سطوح غیرعادی چربی ها و بالا بودن بیش از حد کلسترول در خون تجویز می شود. قرص ترکیبی ۱۰ میلی گرمی دیسلیپیدمیالیپوفیکس برای کاهش سطوح بالای کلسترول LDL و تری گلیسیرید در خون (اجزای اصلی چربی بدن در انسان، حیوانات و روغن های گیاهی) استفاده می شود.

این دارو همچنین سطوح کلسترول با چگالی بالا را نیز افزایش می دهد. قرص ۱۰ میلی گرمی هایپرتری گلیسیریدمیالیپوفیکس نیز برای کاهش تری گلیسیریدها در خون استفاده می شود.

هوموزیگوس مربوط به خانواده قرص ۱۰ میلی گرمی هایپرتری گلیسیریدمیالیپوفیکس نیز برای مدیریت کلسترول خون و سطوح چربی در مواردی که وضعیت ارثی باشد، استفاده می شود.

قرص ۱۰ میلی گرمی لیپوفیکس برای جلوگیری از سکته و حمله قلبی در صورتی که شما به دلیل وضعیت هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری های عروق کرونری در معرض ریسک باشید، استفاده می شود.

این دارو همچنین در افرادی که بیماری فعالی نداشته اما در معرض چندین عامل ریسک مانند سیگار کشیدن، سن و سابقه خانوادگی قرار دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی قرص لیپوفیکس

در صورت وجود هر یک از علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو و همچنین با بروز هر یک از این عوارض جانبی جدی، مصرف لیپوفیکس را قطع کرده و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد ناگهانی عضلانی، حساسیت و ضعف
  • سردرگمی، مشکلات حافظه
  • تب، خستگی غیرمعمول و ادرار با رنگ تیره
  • تورم، افزایش وزن، ادرار کمتر از حد معمول یا عدم دفع ادرار
  • افزایش تشنگی، گرسنگی، خشکی دهان، خواب آلودگی، خشکی پوست، تاری دید، کاهش وزن
  • حالت تهوع، درد معده، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع به رنگ رس، زردی
  • سرفه
  • مشکل در بلع
  • اسهال
  • اختلال در عملکرد کبد
  • درد مفاصل
  • دردهای ماهیچه ای
  • آبریزش بینی
  • مشکلات تنفسی
  • بی خوابی

چگونه باید قرص لیپوفیکس را مصرف کنم ؟

دقیقا مطابق دستورالعمل پزشکتان عمل کنید. در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.

دستورالعمل روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. قرص لیپوفیکس را خرد نکنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

لیپوفیکس معمولاً یک بار در روز، با یا بدون غذا مصرف می شود. هر روز دارو را به طور همزمان مصرف کنید.

پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز شما را تغییر دهد تا اطمینان حاصل کند که بهترین نتیجه را می گیرید.

در موارد زیر اگر لازم است مصرف قرص لیپوفیکس را برای مدت کوتاهی متوقف کنید:

  1. تشنج کنترل نشده
  2. عدم تعادل الکترولیت (مانند سطح بالایا پایین پتاسیم در خون شما)
  3. فشار خون به شدت کم
  4. عفونت شدید یا بیماری
  5. جراحی یا اورژانس پزشکی

برای اطمینان از اینکه این دارو به شرایط شما کمک می کند، باید خون شما اغلب آزمایش شود. به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنید.

لیپوفیکس تنها بخشی از یک برنامه کامل درمانی است که شامل رژیم، ورزش و کنترل وزن نیز می باشد.

رژیم غذایی، دارو و تمرینهای ورزشی خود را از نزدیک دنبال کنید. ممکن است لازم باشد لیپوفیکس را به مدت طولانی برای درمان کلسترول بالا مصرف کنید

قرص لیپوفیکس

چه موقع نباید از لیپوفیکس استفاده کرد ؟

  1. بیماری کبدی : قرص ۱۰ میلی گرمی لیپوفیکس برای بیمارانی که دارای مشکل کبدی فعال که توسط سطوح بالای ترانسامیناس در بدن مشخص می شود، توصیه نمی شود.
  2. حساسیت (آلرژی) : قرص ۱۰ میلی گرمی لیپوفیکس برای بیمارانی که دارای سابقه حساسیت به این دارو می باشند، توصیه نمی شود
  3. افزایش سطح قند خون : قرص ۱۰ میلی گرمی لیپوفیکس ممکن است باعث افزایش سطح گلوکز قند خون همراه با افزایش سطوح هموگلوبین گلیکاته شود. توصیه می شود که به دقت سطوح قند خون را در این وضعیت کنترل نمایید. تنظیم دقیق دوز مصرفی ممکن است بر اساس شرایط بالینی فرد ضروری باشد.
  4. افت ماهیچه ها در سالخوردگی : قرص ۱۰ میلی گرمی لیپوفیکس ممکن است باعث افت ماهیچه ای همراه با علائمی مانند خستگی مفرط و ضعف، بویژه در بیماران سالخورده شود. نظارت دقیق بر وضعیت بالینی فرد، تنظیم دقیق دوز مصرفی یا جایگزینی دارو با گزینه ای مناسب ممکن است بر اساس وضعیت بالینی بیمار ضروری باشد.
  5. مصرف زیاد الکل : قرص ۱۰ میلی گرمی لیپوفیکس ممکن است باعث بروز مشکلات کبدی و کلیوی شود؛ اگر شما مصرف الکل بالایی همزمان با این درمان داروی داشته باشید.
  6. مشکلات کبدی : قرص ۱۰ میلی گرمی لیپوفیکس ممکن است باعث بروز مشکلات متوسط تا حاد کبدی شود. ریسک از کارافتادگی کشنده کبدی در بیمارانی که از قبل یک بیماری کبدی فعال داشته اند، بیشتر است.
  7. رابومولیولیز : قرص ۱۰ میلی گرمی لیپوفیکس ممکن است باعث بروز یک وضعیت کشنده شود که در آن ماهیچه های بدن تحلیل رفته و موادی در خون رها می شوند که می توانند به کلیه ها صدمه وارد کنند.
  8. سکته : قرص ۱۰ میلی گرمی لیپوفیکس ممکن است در صورتی که شما قبلاً دچار سکته شده یا در حال بهبود یافتن از آن باشید، عوارض جانبی ناخوشایندی از خود بروز دهد. جایگزینی این دارو با یک گزینه مناسب بایستی در این شرایط با صلاحدید پزشک معالج مدنظر قرار بگیرد.

تداخلات دارویی قرص لیپوفیکس

تداخلات دارویی در افراد مختلف متفاوت می باشند. شما بایستی تمامی تداخلات احتمالی را با پزشک تان قبل از شروع مصرف هر دارویی بررسی نمایید.

تداخل قرص لیپوفیکس با الکل

تداخل با الکل مشخص نیست. توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک تان مشورت نمایید.

تداخل قرص لیپوفیکس با دارو

  • کلاریترومایسین
  • اریترومایسین
  • آزیترومایسین
  • آتازاناویر
  • سیکلوسپورین

تداخل قرص لیپوفیکس با بیماری ها

  1. بیماری کبدی : قرص ۱۰ میلی گرمی لیپوفیکس بایستی با احتیاط خاصی در بیمارانی که بیماری کبدی فعال دارند، مصرف شود. دوز مصرفی در این حالت بایستی با دقت تعیین شده و نظارت بالینی در خصوص عملکرد کبدی ضروری است. توصیه می شود در صورتی که عملکرد کبد حتی پس از کاهش دوز دارو غیرعادی بود، مصرف آن را متوقف نمایید.
  2. رابومولیولیز : وقوع یک نارسایی ماهیچه ای چه قبل از، یا در حین مصرف این دارو بایستی به سرعت به اطلاع پزشک رسانیده شود. در این حالت دوز دارو بایستی با دقت تنظیم شود. نظارت بالینی ممکن است در بعضی شرایط لازم باشد. هرگونه علامتی مانند درد ماهیچه ای و ضعف بایستی به اطلاع پزشک برسد؛ بویژه اگر این علائم با تب و ناخوشی همراه باشند.
  3. نواقص شناختی : این دارو بایستی با احتیاط در بیمارانی با نواقص شناختی به دلیل احتمال افزایش بدتر شدن وضعیت بیمار، مصرف شود. نظارت دقیق بر بروز هرگونه تغییراتی در حال و هوا یا رفتارهای بیمار توصیه می شود. تنظیم مناسب دوز مصرفی یا جایگزینی دارو با گزینه مناسب تر ممکن است بر اساس وضعیت بالینی بیمار، ضروری تشخیص داده شود.
  4. دیابت : این دارو بایستی با احتیاط در بیمارانی که دیابت دارند، به دلیل احتمال افزایش ریسک تغییر سطوح قند خون مصرف شود. نظارت دقیق بر میزان قند خون بیماران در این وضعیت توصیه شده است. تنظیم دوز مناسب یا جایگزینی دارو با گزینه بهتر ممکن است بر اساس وضعیت بالینی بیمار ضروری به نظر برسد.

قرص لیپوفیکس

سوالات متداول درباره قرص لیپوفیکس

چه مدت طول می کشد تا قرص لیپوفیکس تاثیر کند ؟

تاثیر این دارو ظرف مدت ۳ تا ۵ روز پس از مصرف ظاهر می گردد.

تاثیرات قرص لیپوفیکس برای چه مدت در بدن باقی می مانند؟

این دارو برای ۳ الی ۴ روز پس از شروع عملکرد، باقی می ماند.

مصرف الکل به همراه قرص لیپوفیکس بی خطر است؟

تداخل این دارو با الکل مشخص نمی باشد. بهتر است قبل از مصرف در این خصوص با پزشک تان مشورت نمایید.

آیا قرص لیپوفیکس نوعی وابستگی ایجاد می کند؟

گزارشی درباره عادات وابستگی به این دارو ارائه نشده است.

آیا قرص لیپوفیکس را می توان در دوران بارداری مصرف نمود؟

این دارو برای مصرف توسط زنان باردار یا زنانی که ممکن است باردار شوند، توصیه نمی شود.

آیا قرص لیپوفیکس را می توان در دوران شیردهی مصرف نمود؟

این دارو برای مصرف توسط زنان شیرده به دلیل ریسک عوارض منفی آن برای نوزادان توصیه نمی شود.

 

منبع: دلـگرم

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود